Squiz3r's Lillasyster [Bild-tråd]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag började med att läsa i manualen, så jag vet att den ska sättas fast i muttern..

Ta inte illa upp personligen, men...
Att läsa är en sak, att förstå, är inte alltid samma sak.

Något måste ju vara fel eftersom "alla" andra får ju till det. Eller så var Kressboxen redan öppnad när du fick den.

Självklart, så klantig är jag inte... Hur ska vi kunna veta det? :wink:
Det finns andra, större farbröder än du, som också klantat till saker då & då. (Tex en nuvarande Amerikansk president. :lol: )
Ålänningen

Inlägg av Ålänningen »

Ser fint ut :D
Vad använder du för program?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ålänningen: Tackar, Jag gör ritningarna i ACAD, sen sparar jag det som .dxf och öppnar i CamBam där jag gör det till 3D och skapar G-koden som jag sedan kör i MACH3 (Gratis version ensålänge, funderar på att köra AMC2 istället)

Uppdatering
Jag hade fortfarande lite problem med Z-axeln, den fungerade perfekt om jag inte spännde slangkläman helt, så det är så jag har kört (den sitter fast ordentligt ändå). Men sen började det gnissla om den... Så jag plockade isär Z-släden två gånger och kollade kullagerna m.m. utan att hitta några fel.. Sen såg jag att gängstången inte va helt parallell med motorn. Så jag började plocka isär det.
Bild

Sen kom jag fram till att om jag plockade bort en bricka på de två intre skruvarna som motorn sitter med så får den exakt samma vinkel som gängstången. Kanske inte helt optimalt att ändra vinkeln på motorn istället för gängstången, men nu verkar det fungera riktigt bra :) (även med helt spänd slangkläma). Dock kan det fortfarande komma lite gnislande ibland..
Bild

Också, får jag väll bidra med mitt försök till namnskylt :oops:
Bild
Bild

Lillasystern ligger nu isärplockad där ute och håller på att målas :). Men jag kom att tänka på en sak, det är vanlig sprejfärg jag använder, hur vattentätt blir det? Tänkte ta 3 lager eller nått sånt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det som kom fram under utvecklingstiden (står i lillasystertråden) var att man kunde "måla" hela lillasyster med utspätt trälim innan man lägger på färgen. Då suger MDF:en upp trälimmet som skapar en hård, hållbar yta... (men det är lite sent för dig nu kanske? Jag missade också...)

/PeterH
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

PeterH: Jo.. Det är ju tyvär lite sent nu :(
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det var väl mest på "ändtret".
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Färgen tog slut nu, också har jag brist på lite andra saker också, så arbetet har stannat av lite nu, tyvär :(
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Uppdatering.

När jag skulle plocka isär den för målning såg jag detta:
Bild
Jag hade bara en 4mm masonit skiva under, det va det enda jag hittade som va tillräckligt platt.. Och sen blev det lite fel i mjukvaran när jag testade.. Men det syns nog inte så mycket sen när det är målat över det.. Det är ju trotts allt ett verktyg och inte ett konstverk :D

Efter någon timme bestog nedre delen av fräsen av en hög med bränne.. :)
Bild

När den svarta färgen tog slut hade jag målat 4 lager svart på bå ena sidan av bordet och tvärbalkarna, de gula delarna va klara. Men då kom jag på att jag var tvungen att göra lite hål för slangarna (till sladdarna) så det är bara att måla om det sen.. :)
Bild

Och, ett hål till en slang uppborrat. Blir inte så snygg kant, men efter lite målning syns det nog inte..
Bild

Också, håller jag på att borra upp lite fler hål. Men gissa hur det gick?? Batteriet till borrmaskinen tog slut :doh:
Bild
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Ska det verkligen vara såndär färg? :S
Alla jag har sett har använt typ "plast färg" så det blir som ett blankt skyddande lager för vatten och andra vätskor... Har du testat att stoppa vatten på mdf? Det sväller direkt. :D

Jag hade stoppat plastfärg, men det är Jag det. :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ush nää.. Jag hatar sånna plastiga blanka färger! (Okej, inte alltid, men på fräsen vill jag inte ha det!)

Det finns andra sätt att vattenskydda det på.. :)

Och självklart är sen svarta färgen matt! :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Och, ett hål till en slang uppborrat. Blir inte så snygg kant, men efter lite målning syns det nog inte..

Borra ett litet hål först, sen borrar du från båda sidorna. Då blir det snyggt å bra.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Eller köp dessa borrstål hos Classe i sjön!

Jag har borrat alla nya hål i min lillsyrra med dessa borrstål och måste säga att jag är imponerad av hur bra resultatet blir. Inga flisningar och exakta skarpa kanter! Den beter sig som ett frässtål i pelarborrmaskin på grund av den lilla spetsen, kan varmt rekomenderas!

Edit: om man har tillgång till pelarborrmaskin kan man utan bekymmer få snygga kanter även när man vill ha ett lite större hål där ett redan befintligt hål finns :wink:

/PeterH
Senast redigerad av PeterH 10 augusti 2008, 14:38:47, redigerad totalt 1 gång.
Borre

Inlägg av Borre »

Denna typ av borr använder jag och det fungerar utmärkt att borra trots att man redan målat, hålet och kanterna blir riktigt bra.
Bild
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag borrade först med 5mm träborr (Sånt med en spets som sticker ut). Men att borra från båda gållen va ju smart!

Jag skulle behöva köpa lite sånna borr som Borre visar, dock är det låångt till clasisjön eller liknande :(. Men nu är nog de flesta hålen borrade..
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Om du lägger en planka under, så du inte borrar "i luften" så brukar det gå bra. Jag använder den typ Borre tippsar om, från båda hållen.

Ska införskaffa dom PeterH länkar till. Ser riktigt bra ut. Tack för tipset Petör.
Skriv svar