ECU till en bil egen design, B230FT med 450Nm och 276Hk :)

Berätta om dina pågående projekt.
sdujolo2

Bra gjort:)

Inlägg av sdujolo2 »

Kommer det bli ett open source projekt eller med sluten kod?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

I FPGA:n var väl tanken att ha en softcore också för den övergripande logiken IIRC.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Ja, vi var ju inne på det. Vi får starta en tråd och ta upp det igen, kanske finns fler som vill vara med nu. Vi har ju haft rätt många bilprojekt här på sistone tycker jag :razz:
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Kanske läge att slå upp en Trac för projektet? ;)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

> Jo Megaskvätt ovh VEMS har båda Megatune som PC-mjukvara mfl och det tycker jag är stelt

Varför inte köra MegaTunix istället då? Och varför inte lägga lite krut på hjälpa till att utveckla ny programvara? För övrigt så har de nyare och bättre programvara på gång. 8)

> Varför inte bygga rejäl hårdvara? Jag fattar inte riktigt vad du menar kan du förtydliga.

Kolla på både MS och VEMS. De trodde att det skulle räcka med en liten PIC eller AVR. Det gjorde det också... ett tag.. i dagsläget är det ganska trångt i de där små processorerna. Har ju funnits planer på att utveckla ett nytt VEMS som baseras på ARM. Men det projektet verkar tyvärr ha stannat av. Ska man utveckla något nytt är det lika bra att ta i med hästlängder så man slipper hamna i samma sits som VEMS/MS.

> PC-mjukvaran är skriven i C# och grafik API är GDI+.
Usch :? Tycker ni borde satsa på något plattformsoberoende direkt. Visst, det är säkert enkelt att komma igång med C# och GDI. Men kolla på MS/VEMS. Det finns ju flertalet olika program för att mappa dom, och alla har sina brister. Hade de istället satsat på att utveckla något ordentligt i början och släppa källkoden så hade det nog bara funnits en applikation, vilket hade vart bättre för oss alla.

Hoppas för övrigt ni tänkt göra en bättre hemsida/manual än MS/VEMS. För de är kaos. 8)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Hmm, du och jag sa i stort sett samma saker chille. Dock på lite olika vis :twisted:
The_ChOsen

Inlägg av The_ChOsen »

Underbart projekt!

Håller med om att MS mjukvaran inte är helt bra...
Vi hade en del krångel med det när vi byggde till formula student-bilen.

Vad skulle systemet kosta, om du vill sälja ett? ;)

Är drivsteg för tändning inbyggt på kortet?
Kör du med IGBTer?
Användarvisningsbild
Tripp
Kontakt:

Inlägg av Tripp »

sdujolo2> Nja om vi får det att funka som vi tänkt innom en rimlig tid, så förblir den nog sluten, men anars kan vi ju lika gärna köra open source.

speakman> är det det första man gör??

chille> Varför inte köra MegaTunix istället då? Nja MegaTunix var menat att halka in under mfl... Riktigt stelt och dåligt...

Nyare och bättre programvara på gång. Ok vadå det har jag missat.:?:

Kolla på både MS och VEMS. De trodde att det skulle räcka med en liten PIC eller AVR. Men tror du inte att propellern är bra nog eller??

Hoppas för övrigt ni tänkt göra en bättre hemsida/manual än MS/VEMS.
Jo det är ju helt klart. deras är ju usla... , Samt att det skulle bli en på
svenska.

Vad skulle systemet kosta, om du vill sälja ett? Nja vet inte ännui det får vi fundera på, men troligen billigt... :D
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Ja, det är en bra början att samla material och uppgifter på.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Jag är helt klart imponerad!! /När jag läser att det är programmerat i basic så blir jag ännu mer imponerad!
Om ni ändå har lagt ner den gammla designen med 2 pic:ar... kan man då inte få se lite mer av den... t.ex källkoden eller ett schema??
Varför lägger ni ner projektet med pic:ar?? Jag tycker att ett så enkelt sytem borde få sig en chans.... alla andra system t.ex megaskvätt har ju blivit ganska avancerade. Det finns ju faktiskt folk som absolut inte behöver så avancerade system!!
bjolin

Inlägg av bjolin »

Kul projekt.

FPGA;ns möjligheter till parallellism gör det ofta enklare att möta realtidskrav. Man behöver inte tänka på olika interruptprioriteter mm. som i en seriellt exekverande processor. Visst kan man använda en processorkärna i en FPGA också men det är i mitt tycke för långsammare processer.
Nu sker saker och ting inte speciellt fort i en bilmotor så det borde finnas relativt gott om tid att utföra sina algoritmer på. (Flera klockcykler per sampel).
Vill man göra det tufft för sig kan man ju alltid välja en FPGA som är på gränsen till för liten :twisted:
Användarvisningsbild
Tripp
Kontakt:

Inlägg av Tripp »

Nu har jag hittat lödkolven igen. Nu är ett kort nästan klart för att stoppas i bilen igen.

Propellern känns nästan som en FPGA, färdigprogramerad för vad som behövs för ett motorstyrsystem.

"The Propeller Chip was designed at the transistor level by schematic using our own Altera Stratix tools"

Även koden är nu klar för provstart, min kolega har jobbat på bra.

Det finns många anledningar att vi lägger ner det PIC baserade systemet.
En är att propellern är som gjord för detta, många svårigheter som fanns med PIC är nu borta,
tex skicka data samtidigt köra motorn, det blev interrupter och kösystem.
Nu kan allt köras för fullt.

För övrigt känns propellern mycket trevlig att jobba med.
När man har gjort en ändrig i koden trycker man F10 så laddas propellern med den nya koden på nån sekund.

Samt att ha äkta multitasking är riktigt nice. :D

Även 16st 32bitars timers hjälper till en del, i PICen fanns det bara 16bitars timers
Som begränsade en del funktioners upplösning.

Angående källkod / schema till det gamla systemet ska jag tänka på saken och diskutera med min kolega.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Är det inte lite jobbigt att trycka på F10 tangenten varje gång du ska starta bilen :)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Ser bra ut. Men ganska mycket luft mellan komponenterna och inga fästhål?

Hur säker är strömförsörjningen mot störningar? Skulle vara kul om du kan berätts lite om hur det ser ut :)
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Är den nya versionen också skriven i basic??? (den propellerbaserade)??
Skriv svar