Att producera sin egen energi

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Tottish

Att producera sin egen energi

Inlägg av Tottish »

Den här tråden kan nog bli en långkörare där jag postar allt eftersom jag kommer på nya funderingar eller slutsatser så jag kör ett strukturerat upplägg med mycket info som kanske känns irrelevant men jag tror det är nödvändigt pga projektets omfattning.

Inledning:
Jag har nu börjat spåna lite kring ett väldigt långsiktigt projekt där byggfasen knappast ens kommer att påbörjas det närmaste året. Det handlar om att delvis göra ett hus på landet energimässigt självständigt.
Jag vill kunna ägna mig åt det här projektet fullt ut när konstruerandet väl kommer igång och eftersom jag nu bor i Oslo medan huset i fråga står i värmlands djupaste skogar så får det vänta tills jag och min fru flyttar dit, vilket lär dröja något år, varför det finns goda utsikter för att projektet faktiskt ska kunna planeras väl. ;-)
Huset är vårat och nyttjas nu som typ "sommarstuga" dit man åker någon helg om vintern och någon vecka här och var under sommaren.

Lite om huset:
Huset är byggt ca 1910 och är timmrat med tidsenlig torpargrund, cirka 80 kvadratmeter. Ytterväggarna är tilläggsisolerade någon gång på 80-talet. Det är i princip indelat i fyra lika stora plus en liten toalett och en liten hall från vilken man kan komma upp på vinden. Vinden är inte inredd än men det ska bonas däruppe så att det, åt minstonde, ska kunna nyttjas sesongsvis.
Tyvär så är uppvärmningssystemet tämligen "low-tech" än så länge: En spis/kamin i vart och ett av de fyra rummen som är byggda runt en skorsten som då går upp i mitten av huset. Samt direktverkande el.
Än finns inget varmvatten men vi har en liten 30-liters-beredare som antagligen kommer att kopplas in tills vidare.
Vanlig 230-nätanslutning finns indraget. Även tre-fas ute på gården.

Vad vill jag göra?
Jag vill göra huset så energi-mässigt självständigt som jag kan, med rimliga medel.

Hur vill jag göra det?
Värme:
Jag tänker att varmvattnet (som även ska värma upp huset via list-värme så småningom) till stor del ska värmas av solen i solfångare (hembyggda, naturligtvis) som placeras på taket. Eventuellt blir det också någon primitiv solföljning på dessa.

Elektrisitet:
När det kommer till elen så tänkte jag försöka fixa den biten med vindkraft och solceller. Dessa kopplas till en batteribank som sedan kopplas till ett separat lågspännings-nät som dras till alla rum i huset. På detta nät ska all belysning (LED, förstås) kopplas in och så mycket annat som möjligt, allt eftersom. Förhoppningen är att vi i princip ska klara oss utan 230V med undantag för köket och arbetsrum. Inser att det är orealistiskt att driva t.ex. spis/ugn/kylskåp med ett sådant här nät.

Har sett att det hemmabyggts vindkraftverk för under tusenlappen som prestandamässigt kan jämföras med kommersiella motsvarigheter för det 20-dubbla priset. Så... då ska väl inte jag vara sämre =).

Solcellerna verkar man komma billigt undan med om man köper lösa celler från t.ex. Ebay och sedan bygger ihop egna paneler med dessa. Har sett att man kan köpa celler till en 150W-panel för drygt 300$.
Laddningsregulator och dylikt konstrueras förstås också av undertecknad mha expertis i form av EF. 8)

Det jag funderar över mest (och vill diskutera) just nu:

1: Batterier:
Vad för typ bör väljas här? Jag tänker mig att jag under uppbyggnaden av systemet använder ett (eller fler) billigt fritidsbatteri (typ Biltema 120Ah) för att sedan när man märkt att allt rullar och fungerar byter upp sig i kvalitet och kapacitet. Kanske Optima eller någon cell speciellt avsedd för ändamålet.
Tanken med detta är att man inte ska förstöra batterier för 10 000 om man råkat konstruera sin regulator lite galet. Om man, å andra sidan, märker att låg-kvalitets-batterierna tuffar på utan allt för stor kapacitetsförlust efter fem års användande så vet man att laddning/urladdning antagligen går till på ett hälsosamt vis och man kan därför våga investera i kvalitetsbatterier.

Vad tror ni om detta? Rimligt tankesätt eller är det för stor skillnad i karaktäristik mellan typ Optima/Biltema-batterier?

2: Spänning:
Vilken spänning bör man använda? Jag tänker att 12V förmodligen är bäst i mitt fall eftersom jag vill kunna koppla på så många olika apparater som möjligt på nätet och 12V finns det ju gott om adaptrar till som standard. Å andra sidan har vi ju förlusterna i kabeln vid denna låga spänning.
Jag tänker mig att man drar en stam genom huset (paralellt med taknocken) av grova kablar eller till och med kopparrör om det nu skulle kunna bli billigare och utifrån denna stam drar ut avstickare till de olika strömdragarna. Allt detta med säkringar på väl valda ställen förstås.

Vad tror ni? Är det realistiskt att köra på 12V med dessa avstånd? Avståndet mellan solpanel och andra ändan på "stammen" borde inte bli mer än ca 10 meter. Eller är det bara att släppa och gå upp till 24V eller kanske ännu mer?
Tilläggas bör ju också att vi som bor i huset ska anstränga oss (och bygga förutsättningar) för att förbruka energi i så liten mån som möjligt (Allt som inte används kopplas från osv). Jag går inte runt och tror att man ska kunna försörja en medel-Svensson-villa med tillhörande vanor med dessa minimalistiska metoder. :D

3: Solceller,
Tar gärna emot länkar till "allt-tekniskt-du-vill-veta-om-solceller"-sidor. Engelska eller svenska spelar ingen roll. Hittar mycket spridd info men ingen bra sida där info samlats och presenteras på ett bra sätt. Det jag vill ha reda på är saker så som hur mycket energi som man kan förvänta sig av en panel med X-watt märkning under ett dygn i mellan-Svergie under olika månader. Hur känsligt är det med strålvinkel / Finns det mycket att tjäna på att göra det hela solföljande? osv. osv.

4: Regulatorn
Vad kan man förvänta sig för verkningsgrad på en laddningsregulator som byggts i hemmamiljö för en rimlig peng (gärna uC-styrd)? Vilket spänningsintervall bör inkommande från solcellen ligga inom för att det ska vara rimligt att ladda t.ex. ett 12V batteri? Verkar som att de flesta färdiga 12V solcellspaneler är uppbyggda av 36 celler med 0,55V nominell (max?)-spänning. Detta ger hela 19,8V men det kanske inte gör så mycket då det förmodligen är lättare att switcha ner till 13,8V (eller vad man nu ska ladda med) än att switcha upp spänningen en mulen dag.

Jag ber om ursäkt för att det är så mycket att läsa och jag vill tacka för er tid om ni tagit er ända ner hit och jag uppskattar om ni har något informativt att dela med er av. Försök att hålla er On Topic och i första hand diskutera de frågor som är aktuella för tillfället. Risken är annars att tråden spårar ur rejält på grund av projektets omfattning och mångsidighet.

Tack!
MVH
/Tottish
Nerre

Inlägg av Nerre »

Inget du frågade om, men lysrör ger mer ljusutbyte än LED-belysning läste jag på nån sida just om att vara energioberoende.

LED kan vid en första anblick verka ge mycket ljusutbyte, men det är väldigt riktat. Fungerar för läslampor och liknande, men annars är alltså lysrör bättre (men det finns väl även det för 12 V, till husvagnar och båtar).

Spis och ugn kör man lämpligen på gasol (eller en gammal hederlig vedspis såklart), likaså kylskåp. Visst, det blir inte lika praktiskt och bekvämt, men det måste man nog offra om man ska vara självförsörjande. Mikro, kaffebryggare, brödrost, hårtork osv får man nog skippa.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Jag tänker att det nog finns mer alternativ när det gäller färgtemperatur och våglängd hos LED vilket gör att man med dessa kan bygga trevligare belysningar. Kör man dessutom senaste generationens LEDs (vilket är tanken) så har jag svårt att tro att det blir mycket mer effektförbrukning än lysrör som ju inte ger ett särskilt behagligt ljus. (personlig åsikt)

Tack för tipsen men som sagt så är inte målet nödvändigtvis att helt klippa linan som går in i huset.

MVH
/Tottish
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Även jag skriver min åsikt i en fråga du inte direkt frågade, mest skrev förbifarten men ändå;
Själva uppvärmningen hade du tänk bli vattenburen på sikt, bra.
Men jag tror att du borde böra fundera på ett bra sätt att värma vattnet, solvärme fungerar ju bra sommartid men sen då?

Det finns fina vattenmantlade kaminer, pelletskaminer och köksspisar om man inte vill ha en traditionell panna i en skrubb. Vilken man ändå väljer är det viktigt med en riktigt bra accumulatortank att ta hand om värmen hela året.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Jo, det kanske får bli nån pelletsbrännare eller något dylikt senare men det finns lite dåligt med plats och dessutom så är det en lite väl stor investering för tillfället.

Jag har också fått för mig att solfångare funkar ganska bra, även i kallare årstidfer, om man vakum-suger dem.

Men jag tänker som sagt börja med att koncentrera mig på elen.

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

skulle själv vilja ha en lagom stuga att göra självförsörjande

jag hadde satsat på blybatterier, vindkraft, lite större än för elen och bränt bort överskott i värmetanken, kanske solceller om jag hittat billigt, och som backupp någon form av generator, diesel eller bensindrivet, men troligen gengasdrivet :wink: , och som sista desperata åtgärd en motionscykel med generator, så man kan hålla en dator igång åtminstånde :lol:

kanske om man kunde få så en termoelektriksgenerator vid vinterns vedvärmning
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur tänkte du bygga vakuum isolerade solpaneler själv? Det låter intressant.
En sterling motorn kan ju vara ett alternativ på vintern. Till kylen kan ett jordrör vara ett alternativ för att kyla. Gas kyl är inget vidare ekonomiskt alternativ.
Matte

Inlägg av Matte »

tror tyvärr inte att solpaneler kommer hjälpa till så jätte mycket med värmen på vintern vi har 15 kvadrat meter i borlänge och på en solig dag hjälper det men laddar bara värme kanske var tredje dag i snitt på vintern. och ligger det snö så brukar det inte ladda alls.
Tottish

Inlägg av Tottish »

grym: Låter smart att bränna överskott i vattentanken!
Gengas-generatorn har jag också funderat på men en sak i taget nu så att jag kan börja någonstans. :)
På tal om billiga solceller så kan jag som sagt tipsa om Ebay och söka efter lösa celler.
Typ denna.
Hittade billigare tidigare idag men det är väl ungefär här priserna ligger och om de siffror som uppges hålls så är det ju väldigt mycket billigare än att köpa färdiga cell-paneler.

danei:
Har bara funderat lite löst hur man skulle kunna bära sig åt. Har inte forskat nåt på det än.
Jag tänker mig att man bygger en ca 1dm tjock låda som man isolerar rejält nedåt och åt sidorna. I lådan har man kanske 1cm distans mot botten och därpå har man själva solfångaren (t.ex. svartlackad aluplåt med fastlödd/klämt kopparrör) och så har man då kanske 5cm kvar upp till locket.
Runtom i lådan (så tätt som det visar sig bli nödvändigt) så placeras distanser som går från botten genom solfångar-plåten (utan direkt termisk kontakt med denne) och upp mot locket med minimal anläggningsyta mot detta.
Materialen man tillverkar "inner-lådan" av ska vara döda och hermetiskt tillslutande. Kanske går det med någon typ av polyesterbehandling av MDF eller dylikt men det lutar nog snarare åt att jag bygger i plast och metall.
Exempel:
Botten i 2mm aluminium, "sargen" i 10mm akryl-plast (eller annat billigt), och locket i någon typ av poly-karbonat (PC)-plast som är så UV-beständig och IR-transparent som går att få tag på för rimlig peng. Kanske 2mm tjock.
Tanken med distanserna är alltså att stödja locket så att det inte bongnar när man vakum-suger lådan.
Sedan byggs (skruvas?) detta ihop och tätas med typ akvariesilikon eller något annat mer klimat-tåligt.
I sargen har man på något väl valt ställe satt en backventil/kulventil som man vakum-suger genom. Vet inte hur våldsam vakum-pump man kan behöva men jag har sett att man kan köpa vakum-pumpar som man vakum-suger luft-värmepumpar med för typ 1500kr och en sådan kanske duger? Vet inte heller hur mycket undertryck det ska till för att det ska ge märkbar effekt men om man har en kulventil så kan man ju faktiskt prova en kall höstdag att köra utan vakum och nästa dag med vakum för att se om det gör någon skillnad.

Matte:
Ojdå? Det lät som dystra siffror. Får kolla vidare på området. Kanske är erat system inte anpassat för vårt nordiska klimat?
Tänkte i alla fall fixa något sätt att hålla solcellerna fria från snö.

Tack för inputen!

Godnatt!
MVH
/Tottish
xxargs

Inlägg av xxargs »

För att vakunmsugningen som isolation skall bita ordentligt så måste man ned i väldigt låg tryck och det mesta 'förbättringen' isolationsmässigt ligger i området vid start 10 Torr (13.3 mBar absoluttryck) då det nästan isolerar lika 'dåligt' som luftfyllt vid atmosfärstryck (760 torr) till 0.001 - 0.00001 Torr som brukar anges för termosflaskor med R-värde ca 250, såg också på google att det fins glasrutor med vakum mellan som vid 0.0001 torr har R-värde 12

(ovanstående är 'R' (US) och det går R-5.678 (US) på R-1 (international), och inversen av R (international) ger då Watt per meter^2 och grad Celsius temperaturskillnad, R-12 (US) ger då 0.473 Watt genomledning per m^2 och grad Celsius (eg kelvin) - den amerikanska 'R'-värdet som man ser överallt är förståss baserat på antal Fahrenheit tempraturökning per BTU/h och kvadratfot - att dessa aldrig kan lära sig SI-enheter någongång....

ett exempel på vad det handlar om ser man här
iofs med stödfyllnad mellan väggarna och aluminium för att förhindra genomstrålning (just den du vill ha kvar) men man ser i allafall hur mycket vakum som krävs innan det blir en riktigt ordentlig isolation

Skillnaden mellan en dålig termosflaska som inte håller värmen till en bra sådan är kanske 10 - 100 ggr djupare vakum än 0.0001 torr...

---

Med andra ord suger man inte rejält som ovan så kan lika gärna strunta i att jobba med vakum helt och hållet - Tyvärr..
Senast redigerad av xxargs 4 augusti 2008, 02:34:54, redigerad totalt 2 gånger.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tror man får ägna en tanke på att all energi skall tas någonstans ifrån i slutändan. Liksom reservdelar till systemet.
Om man måste köpa olja/gas/pellets så är man i vilket fall som helst i beroende till att inköpsstället fungerar (snöstorm, strejk, bränslebrist, prishöjningar etc).

Ved, Vattenkraft, Solstrålning, Solvärme, Geotermisk värme osv. Är energikällor man kan utvinna kontinuerligt så länge man har utrustning att tillvara ta dessa källor.
El skulle man kunna göra såhär:
Ved -> Gengas -> Generator (alternativt villaolja)

Ett alternativ till batterier är en damm som man pumpar upp vatten till. Och sedan genererar el genom att släppa ner vattnet.

12V tror jag är för lågt för vettig effektivitet. Bara några volts tapp skulle utgöra en rejäl energiförlust. Med 48V slipper man elinstallatörskraven samt får vettig effektivitet. Alternativt använder man växelriktare, och då uppkommer valet mellan modifierad sinus, och ren sinus.

Håll koll på utvecklingen av solceller, det händer en del där..

Laddningsregulator kan man väl göra av en CUK switchare. Och därmed mata in vad man önskar, och få ut valfri spänning. Och låta alltihop styras av en uC som känner av ström & spänning. Ger förhoppningsvis möjlighet att hantera olika batterikemier med ett programvarubyte.
Senast redigerad av blueint 4 augusti 2008, 13:30:26, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Tottish skrev:Kör man dessutom senaste generationens LEDs (vilket är tanken) så har jag svårt att tro att det blir mycket mer effektförbrukning än lysrör som ju inte ger ett särskilt behagligt ljus. (personlig åsikt)
Jag tror det var den här sidan jag läste det på:
http://www.otherpower.com/otherpower_lighting.html

Men visst står de där att senaste generationens LED börjar bli vettiga. Men de kostar en del.

(Sen tycker ju inte jag att vita LED ger ett behagligare ljus än lysrör... tvärtom.)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Tror inte heller solvärmen kommer räcka på vintern, känner en som nyligen installerat solvärmare (vakumrör) och hans förhoppning var att han helt skulle kunna stänga av pelletsbrännaren på sommarhalvåret. Och det hade nog funkat också om inte hans fru varit så förtjust i att duscha, länge. Dvs det räcker knappt till varmvatten, på sommaren.

Så även om du har bättre pli på damen, mindre och bättre isolerat hus samt större fångare så tvivlar jag på att du klarar en vinter i Sverige på enbart solvärme. (Om du inte tar i riktigt ordentligt förstås, men då krävs det nog nybygge av huset.)
mares

Inlägg av mares »

En granne här kör med solpaneler och bergvärme, på sommaren går de som "vanliga" solfångare och värmer varmvatten, på tidigt vår/höst och ibalnd vinter så förvärmer de mediat från borrhålet innan det går in i bergvärmepumpen för att höja verkningsgraden på den, verkar fungera bra! den behöver ju bara höja tempen några grader för att det ska göra ganska stor skillnad och det blir ganska många grader skillnad även på vintern en solig dag på det inkommande från pumpen..

Att värma borrhålet med solfångarna tyckte han dock var förkastligt eftersom det nästan var omöjligt att få det att ge något att snacka om...
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har läst om en förening som importerar heatpipe-solfångare billigt från kina till sverige, det är någon form av samköp till självkostnadspris. Google borde kunna svara!
Skriv svar