Inledning:
Jag har nu börjat spåna lite kring ett väldigt långsiktigt projekt där byggfasen knappast ens kommer att påbörjas det närmaste året. Det handlar om att delvis göra ett hus på landet energimässigt självständigt.
Jag vill kunna ägna mig åt det här projektet fullt ut när konstruerandet väl kommer igång och eftersom jag nu bor i Oslo medan huset i fråga står i värmlands djupaste skogar så får det vänta tills jag och min fru flyttar dit, vilket lär dröja något år, varför det finns goda utsikter för att projektet faktiskt ska kunna planeras väl.

Huset är vårat och nyttjas nu som typ "sommarstuga" dit man åker någon helg om vintern och någon vecka här och var under sommaren.
Lite om huset:
Huset är byggt ca 1910 och är timmrat med tidsenlig torpargrund, cirka 80 kvadratmeter. Ytterväggarna är tilläggsisolerade någon gång på 80-talet. Det är i princip indelat i fyra lika stora plus en liten toalett och en liten hall från vilken man kan komma upp på vinden. Vinden är inte inredd än men det ska bonas däruppe så att det, åt minstonde, ska kunna nyttjas sesongsvis.
Tyvär så är uppvärmningssystemet tämligen "low-tech" än så länge: En spis/kamin i vart och ett av de fyra rummen som är byggda runt en skorsten som då går upp i mitten av huset. Samt direktverkande el.
Än finns inget varmvatten men vi har en liten 30-liters-beredare som antagligen kommer att kopplas in tills vidare.
Vanlig 230-nätanslutning finns indraget. Även tre-fas ute på gården.
Vad vill jag göra?
Jag vill göra huset så energi-mässigt självständigt som jag kan, med rimliga medel.
Hur vill jag göra det?
Värme:
Jag tänker att varmvattnet (som även ska värma upp huset via list-värme så småningom) till stor del ska värmas av solen i solfångare (hembyggda, naturligtvis) som placeras på taket. Eventuellt blir det också någon primitiv solföljning på dessa.
Elektrisitet:
När det kommer till elen så tänkte jag försöka fixa den biten med vindkraft och solceller. Dessa kopplas till en batteribank som sedan kopplas till ett separat lågspännings-nät som dras till alla rum i huset. På detta nät ska all belysning (LED, förstås) kopplas in och så mycket annat som möjligt, allt eftersom. Förhoppningen är att vi i princip ska klara oss utan 230V med undantag för köket och arbetsrum. Inser att det är orealistiskt att driva t.ex. spis/ugn/kylskåp med ett sådant här nät.
Har sett att det hemmabyggts vindkraftverk för under tusenlappen som prestandamässigt kan jämföras med kommersiella motsvarigheter för det 20-dubbla priset. Så... då ska väl inte jag vara sämre =).
Solcellerna verkar man komma billigt undan med om man köper lösa celler från t.ex. Ebay och sedan bygger ihop egna paneler med dessa. Har sett att man kan köpa celler till en 150W-panel för drygt 300$.
Laddningsregulator och dylikt konstrueras förstås också av undertecknad mha expertis i form av EF.

Det jag funderar över mest (och vill diskutera) just nu:
1: Batterier:
Vad för typ bör väljas här? Jag tänker mig att jag under uppbyggnaden av systemet använder ett (eller fler) billigt fritidsbatteri (typ Biltema 120Ah) för att sedan när man märkt att allt rullar och fungerar byter upp sig i kvalitet och kapacitet. Kanske Optima eller någon cell speciellt avsedd för ändamålet.
Tanken med detta är att man inte ska förstöra batterier för 10 000 om man råkat konstruera sin regulator lite galet. Om man, å andra sidan, märker att låg-kvalitets-batterierna tuffar på utan allt för stor kapacitetsförlust efter fem års användande så vet man att laddning/urladdning antagligen går till på ett hälsosamt vis och man kan därför våga investera i kvalitetsbatterier.
Vad tror ni om detta? Rimligt tankesätt eller är det för stor skillnad i karaktäristik mellan typ Optima/Biltema-batterier?
2: Spänning:
Vilken spänning bör man använda? Jag tänker att 12V förmodligen är bäst i mitt fall eftersom jag vill kunna koppla på så många olika apparater som möjligt på nätet och 12V finns det ju gott om adaptrar till som standard. Å andra sidan har vi ju förlusterna i kabeln vid denna låga spänning.
Jag tänker mig att man drar en stam genom huset (paralellt med taknocken) av grova kablar eller till och med kopparrör om det nu skulle kunna bli billigare och utifrån denna stam drar ut avstickare till de olika strömdragarna. Allt detta med säkringar på väl valda ställen förstås.
Vad tror ni? Är det realistiskt att köra på 12V med dessa avstånd? Avståndet mellan solpanel och andra ändan på "stammen" borde inte bli mer än ca 10 meter. Eller är det bara att släppa och gå upp till 24V eller kanske ännu mer?
Tilläggas bör ju också att vi som bor i huset ska anstränga oss (och bygga förutsättningar) för att förbruka energi i så liten mån som möjligt (Allt som inte används kopplas från osv). Jag går inte runt och tror att man ska kunna försörja en medel-Svensson-villa med tillhörande vanor med dessa minimalistiska metoder.

3: Solceller,
Tar gärna emot länkar till "allt-tekniskt-du-vill-veta-om-solceller"-sidor. Engelska eller svenska spelar ingen roll. Hittar mycket spridd info men ingen bra sida där info samlats och presenteras på ett bra sätt. Det jag vill ha reda på är saker så som hur mycket energi som man kan förvänta sig av en panel med X-watt märkning under ett dygn i mellan-Svergie under olika månader. Hur känsligt är det med strålvinkel / Finns det mycket att tjäna på att göra det hela solföljande? osv. osv.
4: Regulatorn
Vad kan man förvänta sig för verkningsgrad på en laddningsregulator som byggts i hemmamiljö för en rimlig peng (gärna uC-styrd)? Vilket spänningsintervall bör inkommande från solcellen ligga inom för att det ska vara rimligt att ladda t.ex. ett 12V batteri? Verkar som att de flesta färdiga 12V solcellspaneler är uppbyggda av 36 celler med 0,55V nominell (max?)-spänning. Detta ger hela 19,8V men det kanske inte gör så mycket då det förmodligen är lättare att switcha ner till 13,8V (eller vad man nu ska ladda med) än att switcha upp spänningen en mulen dag.
Jag ber om ursäkt för att det är så mycket att läsa och jag vill tacka för er tid om ni tagit er ända ner hit och jag uppskattar om ni har något informativt att dela med er av. Försök att hålla er On Topic och i första hand diskutera de frågor som är aktuella för tillfället. Risken är annars att tråden spårar ur rejält på grund av projektets omfattning och mångsidighet.
Tack!
MVH
/Tottish