Nu är det dags att börja titta lite på detta igen eftersom sommaren är här och semestern snart över :-x (tänk att man aldrig får tummen ur innan det är försent, detta skulle ju bli klart i vintras!).
Jag har hunnit så långt att jag kollat upp lite av dom idéer som togs upp tidigare, nu har det uppstått nya frågor som kanske ni kan hjälpa till med?
Sensor:
- IR-barriär, troligen den lösning som blir aktuell med korta tillslag.
- Gummislang med trycksensor, en bra lösning men jag vill att lösningen skall vara "osynlig", och slangen syns på vägen.
- Fiskelina som mekaniskt påverkar switch, behöver riggas om hela tiden om lösningen ska vara att linan går av, trassligt!
- Rörelsesensor, blir för känslig (vind/teperaturväxling) och tar en hel del ström.
- Magnetslinga under backen, bra lösning men kommer troligtvis dra för mycket ström.
Sändare:
- Radiomoduler av olika slag, räckvidden på många och priset hindrar.
- FM/AM-sändare av "piratmodell", instabila och tveksam räckvidd.
- WalkieTalkie (leksaksmodeller), den lösning som kommer användas, provad och räcker fram till både brygga och stuga från bommen.
Tanken var att låta processorn styra kraften till sändaren för att spara ström, men den har en viss uppstartstid (initiering av vald kanal) som gör att jag kanske försöker bryta strömmen till slutsteget i sändaren istället. WalkieTalkien tar 50mA vid uppstart, 0/30mA vid stand by (i 1 sek. intervaller, troligtvis en batterisparfunktion). Den tar 140mA vid sändning med "talk" knappen och hela 220mA när man använder "ring" knappen (den som jag först tänkte använda eftersom den ger ringsignal i mottagren utan att den behöver modifieras).
Laddning/kraft:
- Solceller, bra lösning men här behöver jag hjälp för att få det effektivt. Är det bättre att serikoppla flera solceller för hög spänning eller ska man kanske prioritera hög ström (parallellkoppla) och istället bygga en "Joule Thief" för att få upp spänningen? Anledningen till dessa funderingar är att när solen lyser starkt ger panelerna mer spänning, kanske till och med för hög spänning som måste begränsas, medans när solen lyser svagt (molnigt/kväll/morgon) så ger panelerna lägra spänning som behöver "boostas".
- Batterier, ska naturligtvis användas men behöver laddas (se ovan)
- Generator, skulle kunna vara ett komplement när solen lyser med sin frånvaro

Det finns som sagt en liten bäck i närheten och min tanke vara att använda en stegmotor vilken jag tror ger mer spänning/ström per varv än någon "vanlig" generator. Här behöver jag hjälp med val av stegmotor (om det är en bra idé) smat hur man bäst koppplar lindningarna för att uppnå maximal effekt. Var kan man hitta lämpliga påropellrar att montera på stegmotoraxeln?
- Det fanns en idé om att använda "slingan" i backen för att minska strömförbrukningen, jag fick aldrig fram hur det kan lösas praktiskt.
Finns säkert fler punkter som jag missat men då blir det en edit

Nu är det dags att åka och bada
/PeterH