Solcellsdriven passagekontroll...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag ligger lite lågt just nu eftersom jag har fått in ett nytt jobb på firman som måste prioriteras... Tanken är att sätta ihop Jojjes "lillasyster" först så att man kan använda henne för att tillverka delar till alla olika projekt, sen kommer jag köra igång med allehanda idéer som ligger och kokar i bakhuvudet :D

Detta projekt får ligga på is tills i vår nån gång, lagom för att hinna utreda om det är möjligt att genomföra mina tankar och idéer. Men sluta inte spåna för min skull, det är bara kul med alla era idéer, alltid är det nåt som kan användas... även om just truppmina 12 kanke inte passar just där och då :lol:

Joe: hur exakt tänkte du när du funderade i banorna att slå på en slinga med en IR-barriär??? Kan man inte lika bra köra med IR-barriären om man ända har den igång?

/Peter
Joe

Inlägg av Joe »

Det var ju för att säkert detektera ett fordon, djur kan bryta IR barriären som jag skrev tidigare

Kanske ska förtydliga lite, fordon som passerar = signal (audiovisuell)
Djur & gående personer som passerar = annan signal (visuell) med möjlighet att slås av om man bara vill detektera fordon
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Nu är det dags att börja titta lite på detta igen eftersom sommaren är här och semestern snart över :-x (tänk att man aldrig får tummen ur innan det är försent, detta skulle ju bli klart i vintras!).

Jag har hunnit så långt att jag kollat upp lite av dom idéer som togs upp tidigare, nu har det uppstått nya frågor som kanske ni kan hjälpa till med?

Sensor:
- IR-barriär, troligen den lösning som blir aktuell med korta tillslag.
- Gummislang med trycksensor, en bra lösning men jag vill att lösningen skall vara "osynlig", och slangen syns på vägen.
- Fiskelina som mekaniskt påverkar switch, behöver riggas om hela tiden om lösningen ska vara att linan går av, trassligt!
- Rörelsesensor, blir för känslig (vind/teperaturväxling) och tar en hel del ström.
- Magnetslinga under backen, bra lösning men kommer troligtvis dra för mycket ström.

Sändare:
- Radiomoduler av olika slag, räckvidden på många och priset hindrar.
- FM/AM-sändare av "piratmodell", instabila och tveksam räckvidd.
- WalkieTalkie (leksaksmodeller), den lösning som kommer användas, provad och räcker fram till både brygga och stuga från bommen.

Tanken var att låta processorn styra kraften till sändaren för att spara ström, men den har en viss uppstartstid (initiering av vald kanal) som gör att jag kanske försöker bryta strömmen till slutsteget i sändaren istället. WalkieTalkien tar 50mA vid uppstart, 0/30mA vid stand by (i 1 sek. intervaller, troligtvis en batterisparfunktion). Den tar 140mA vid sändning med "talk" knappen och hela 220mA när man använder "ring" knappen (den som jag först tänkte använda eftersom den ger ringsignal i mottagren utan att den behöver modifieras).

Laddning/kraft:
- Solceller, bra lösning men här behöver jag hjälp för att få det effektivt. Är det bättre att serikoppla flera solceller för hög spänning eller ska man kanske prioritera hög ström (parallellkoppla) och istället bygga en "Joule Thief" för att få upp spänningen? Anledningen till dessa funderingar är att när solen lyser starkt ger panelerna mer spänning, kanske till och med för hög spänning som måste begränsas, medans när solen lyser svagt (molnigt/kväll/morgon) så ger panelerna lägra spänning som behöver "boostas".
- Batterier, ska naturligtvis användas men behöver laddas (se ovan)
- Generator, skulle kunna vara ett komplement när solen lyser med sin frånvaro 8) Det finns som sagt en liten bäck i närheten och min tanke vara att använda en stegmotor vilken jag tror ger mer spänning/ström per varv än någon "vanlig" generator. Här behöver jag hjälp med val av stegmotor (om det är en bra idé) smat hur man bäst koppplar lindningarna för att uppnå maximal effekt. Var kan man hitta lämpliga påropellrar att montera på stegmotoraxeln?
- Det fanns en idé om att använda "slingan" i backen för att minska strömförbrukningen, jag fick aldrig fram hur det kan lösas praktiskt.

Finns säkert fler punkter som jag missat men då blir det en edit :wink: Nu är det dags att åka och bada 8)

/PeterH
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om jag förstår din beskrivning rätt så är det mottagaren som drar ström i standby, för att detektera om någon sänder. Försök alltså att koppla ur mottagare på den radion som ska vara vid bommen, då minskar säkert strömförbrukningen markant.

Här kan du läsa en del om att alstra ström från vattendrag http://24volt.eu/fallh.php
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Att sändaren har en viss starttid är väl inget hinder.
1. Slå på strömmen till WalkieTalkie så att frekvensen stabiliseras, när larm indikeras.
2. PTT påverkas när en tid gått.
3 Strömmen till WalkieTalkie bryts, tills nästa larm indikeras.

Edit: Det är väldigt korta tider som behövs, så totalt blir inte energimängden så stor.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Varför inte köpa en billig gammal mobiltelefon och ett kontantkort och modda så den ringer upp din telefon när en inkräktare detekteras. Då kan du ha med din mobil var du vill och ändå få indikering på när någon är på väg till stugan.
Göms lämpligen i en fejkad fågelholk :D .
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Vad sägs om en magnetkontakt på bommen. Om en walkie-talkie räcker 1 km så räcker det med en walkie-talkie som har en sån där knapp man kan sända en ton med, och så löder man in trådar så ton och talk-knappen är "intryckt".

Sedan kopplar man in det hela så att batteriet till walkie-talkien kopplas in så fort magnetkontakten sluts. Det kan lösas antingen med ett relä, eller om walkie-talkien drar väldigt lite ström, så kan man koppla direkt på magnetkontakten. Se bara till att magnetkontakten är NO så drar systemet ingen ström alls när bommen är stängd.

Då har du fått en audio-larm, för din påslagna walkie-talkie i stugan och vid bryggan kommer ju ge ifrån sig en ton när walkie-talkien vid bommen sänder.

Sedan en detektor som kan känna av tonen och tända en lampa så är det klart.
Senast redigerad av sebastiannielsen 30 juli 2008, 17:57:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Mindmapper: Det är ett sätt att lösa det på, det var bara med tanke på den totala strömförbrukningen som det hade varit bra om enheten startade direkt istället för på ca: 3 sek. :) Jag har öppnat WalkieTalkie:n och jag tror inte det är möjligt att varken stänga av sändare eller mottagare eftersom båda är ordentligt inlödda i skärmboxar :?

Bild

Det får bli så att man slår till och från hela enheten, tiden spelar ju ingen roll för det är 1.2km mellan bommen och stugan så det finns gott om tid att hinna starta och sända en signal :lol:

Jag har labbat lite med stegmotor och solceller, båda lösningarna är ju sisådär vad gäller spänning och ström... Iofs. är ju båda tänkta som underhållsladdare till ett batteripack som ska driva själva "passagekontrollen".

Efter att ha sökt info om det går och i så fall och hur man effektivast nyttjar en stegmotor som generator funderar jag nu på om det skulle vara bättre med en "brush less" motor? Vad tror ni, kan man få ut spänning från en borstlös motor vid låga varvtal? Är en bortslös motor effektivare också bakvägen jämfört med en stegmotor? Jag har dessvärre ingen borstlös motor hemma och det kan ju vara bra om någon vet innan man beställer en motor...
Raggare
Kontakt:

Inlägg av Raggare »

Vad är det som skall ta emot rörelse signal? Högtalare? Kanse mobilen? 8)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag är inte säker på att jag förstår din fråga... :roll: Det som skall hända är att en signal skall skickas via radio till en mottagare när en sensor triggas. Sensorn är inte hundra bestämd än men det lutar åt en IR-barriär...

/PeterH
Skriv svar