Hjälp med step-up converter..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Hjälp med step-up converter..

Inlägg av Forsgren »

Någon som har en bra ritning på en step-up converter som fixar 12v -> 20-24v @ 5 A min. Eller iaf något i närheten så man har något att utgå ifrån.. Gärna med komponenter man lätt får tag på här i sverige.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Om du vill ha någerlunda stabil utspänning så är kräver det väl ganska avancerad feedback, så jag tror det blir enklast om du letar efter en IC som är till för detta, det brukar ju medfölja ritning i databladet.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Jo har kikat lite i ELFA, men dom med "inbyggd" effekttransistor klarar inte den strömmen, och inte heller dom som använder en separat effekttransistor verkar göra det.. Vad är det som begränsar strömmen i dessa, förutom transistorn, som ju inte har med IC'n att göra...
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det krävs en ganska kraftig spole för att kunna skyffla ut 5A kontinuerligt. Lite snabbt och lätt räknat så ska den ju klara av 10A i snitt när den laddas upp. Likaså FETen och switchdioden, fast dessa är inte lika svåra att hitta i kraftiga modeller.
Sen behöver du en ganska kraftig kondensator för att hålla utgångsspänningen jämn.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Om du inte tvunget vill bygga själv så har: http://www.kjell.com/ lösningen, artikel nr 44473 den klarar 6A.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

För några år sedan så började jag labba ihopa en DC-DC omvandlare, & ca 2år senare & efter att ha brännt upp komponenter för ca 5000:- så började den fungera!.
Principen är Switchad spole, & som den är nu så kan jag plocka ut 10A*40V=400W Med en värkningsgrad på ca 70-75%.

Att ändra ut spänningen är inga problem, vilket görs med en vanlig Zenerdiod. De ända problemet är att den spolen jag använder kommer från nån skrotad Ericsson produkt & därför så vet jag ingen fakta alls om den!.
Jag ska se om jag kan hitta nån komplett ritning. De kanske finns nån här som är duktig på spolar, som kanske kunna räkna ute den optimala?.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Fagge

En komplett ritning (och foto?) hade varit mycket intressant att få ta del av!
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Behöver sekundärsidan vara isolerad eller inte? Om den inte behöver vara isolerad är det ofantligt mycket lättare!

Det är ju inte alltför svårt att linda sig en egen induktor heller. Jag skulle nog rekommendera en toroidkärna, de är lättast att få tag på i olika Al-värden.
Om du vill använda exempelvis E-kärnor eller EFD-kärnor (transformator-typ) så är det väldigt svårt att få tag på kärnor med det luftgap man vill ha, i alla fall om man inte beställer typ 1000st.

Det är dock ganska mycket räknade för att få fram en optimal induktor. Man måste se till att den inte blir mättad, vilket i sin tur styr hur många varv den ska ha. Man får sedan hitta en kärna som ger önskad induktans med det antal varv du räknat ut. Sen är det en massa andra faktorer att ta hänsyn till också.

Primärströmmen i ditt fall kommer dock att bli riktigt hög, åtminstone 12-13A peakström, och det är en hel del. Med sådana höga primärströmmar är det svårt att få någon bra verkningsgrad. Min erfarenhet är att det är svårt att komma upp i de verkningsgrader databladen lovar. 70% borde iaf. inte vara något problem.
Senast redigerad av Schnegelwerfer 7 januari 2005, 22:48:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

För att leta upp ritningen krävs ett enormt tålamod i min röra, men jag ska se om jag snubblar över den innom rimlig tid :roll: .
Däremot så hittade jag bygget!. 8)

Bild
Bild
Bild
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Billigaste blir nog att köpa en sådan omvandlare på Jula eller Clas Ohlson. Annars kan du titta på ON Semiconductors MC34063 (Farnell). Den är billigt och det finns bra applikationsexempel på www.onsemi.com.

Den kan arbeta båge up/down och neg. Med en extern transistor kan du få till dina 5A. Den interna klara bara 1A.
evert2

Inlägg av evert2 »

Å på "National Semiconducter´s" hemsida http://www.national.com/ finns det tillgång till automatgenerering av elschema (egentligen komponentvärden) och layout, sen tror jag dessutom att det finns en "thermal simulator" - där man kan se verkan av att använda olika tjocklek av kopparlager...+ lite tips å så.. :roll:
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Tänkte bara berätta att det blev den från http://www.kjell.com orkade inte sätta mig och konstruera något avancerat som fanns så billigt att köpa.. Den sitter nu i en traktor och driver servoventilerna till en skogskran. Lite konstruerande blev det ändå, servoventilerna trivs bäst med pulserande likspänning för att få så lite hysteres på spakarna som möjligt.. Detta fixades med denna:Bild
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Funkar den där? IC2 ser konstigt kopplad ut.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

IC2 är kopplat precis som en 7912 ska vara!
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Japp den funkar fint! :) Det är som Icecap säger, en 7912, dvs en negativ 78xx..
Skriv svar