Hjälp med step-up converter..
Hjälp med step-up converter..
Någon som har en bra ritning på en step-up converter som fixar 12v -> 20-24v @ 5 A min. Eller iaf något i närheten så man har något att utgå ifrån.. Gärna med komponenter man lätt får tag på här i sverige.
Det krävs en ganska kraftig spole för att kunna skyffla ut 5A kontinuerligt. Lite snabbt och lätt räknat så ska den ju klara av 10A i snitt när den laddas upp. Likaså FETen och switchdioden, fast dessa är inte lika svåra att hitta i kraftiga modeller.
Sen behöver du en ganska kraftig kondensator för att hålla utgångsspänningen jämn.
Sen behöver du en ganska kraftig kondensator för att hålla utgångsspänningen jämn.
Om du inte tvunget vill bygga själv så har: http://www.kjell.com/ lösningen, artikel nr 44473 den klarar 6A.
För några år sedan så började jag labba ihopa en DC-DC omvandlare, & ca 2år senare & efter att ha brännt upp komponenter för ca 5000:- så började den fungera!.
Principen är Switchad spole, & som den är nu så kan jag plocka ut 10A*40V=400W Med en värkningsgrad på ca 70-75%.
Att ändra ut spänningen är inga problem, vilket görs med en vanlig Zenerdiod. De ända problemet är att den spolen jag använder kommer från nån skrotad Ericsson produkt & därför så vet jag ingen fakta alls om den!.
Jag ska se om jag kan hitta nån komplett ritning. De kanske finns nån här som är duktig på spolar, som kanske kunna räkna ute den optimala?.
Principen är Switchad spole, & som den är nu så kan jag plocka ut 10A*40V=400W Med en värkningsgrad på ca 70-75%.
Att ändra ut spänningen är inga problem, vilket görs med en vanlig Zenerdiod. De ända problemet är att den spolen jag använder kommer från nån skrotad Ericsson produkt & därför så vet jag ingen fakta alls om den!.
Jag ska se om jag kan hitta nån komplett ritning. De kanske finns nån här som är duktig på spolar, som kanske kunna räkna ute den optimala?.
- Schnegelwerfer
Behöver sekundärsidan vara isolerad eller inte? Om den inte behöver vara isolerad är det ofantligt mycket lättare!
Det är ju inte alltför svårt att linda sig en egen induktor heller. Jag skulle nog rekommendera en toroidkärna, de är lättast att få tag på i olika Al-värden.
Om du vill använda exempelvis E-kärnor eller EFD-kärnor (transformator-typ) så är det väldigt svårt att få tag på kärnor med det luftgap man vill ha, i alla fall om man inte beställer typ 1000st.
Det är dock ganska mycket räknade för att få fram en optimal induktor. Man måste se till att den inte blir mättad, vilket i sin tur styr hur många varv den ska ha. Man får sedan hitta en kärna som ger önskad induktans med det antal varv du räknat ut. Sen är det en massa andra faktorer att ta hänsyn till också.
Primärströmmen i ditt fall kommer dock att bli riktigt hög, åtminstone 12-13A peakström, och det är en hel del. Med sådana höga primärströmmar är det svårt att få någon bra verkningsgrad. Min erfarenhet är att det är svårt att komma upp i de verkningsgrader databladen lovar. 70% borde iaf. inte vara något problem.
Det är ju inte alltför svårt att linda sig en egen induktor heller. Jag skulle nog rekommendera en toroidkärna, de är lättast att få tag på i olika Al-värden.
Om du vill använda exempelvis E-kärnor eller EFD-kärnor (transformator-typ) så är det väldigt svårt att få tag på kärnor med det luftgap man vill ha, i alla fall om man inte beställer typ 1000st.
Det är dock ganska mycket räknade för att få fram en optimal induktor. Man måste se till att den inte blir mättad, vilket i sin tur styr hur många varv den ska ha. Man får sedan hitta en kärna som ger önskad induktans med det antal varv du räknat ut. Sen är det en massa andra faktorer att ta hänsyn till också.
Primärströmmen i ditt fall kommer dock att bli riktigt hög, åtminstone 12-13A peakström, och det är en hel del. Med sådana höga primärströmmar är det svårt att få någon bra verkningsgrad. Min erfarenhet är att det är svårt att komma upp i de verkningsgrader databladen lovar. 70% borde iaf. inte vara något problem.
Senast redigerad av Schnegelwerfer 7 januari 2005, 22:48:31, redigerad totalt 1 gång.
-
Billigaste blir nog att köpa en sådan omvandlare på Jula eller Clas Ohlson. Annars kan du titta på ON Semiconductors MC34063 (Farnell). Den är billigt och det finns bra applikationsexempel på www.onsemi.com.
Den kan arbeta båge up/down och neg. Med en extern transistor kan du få till dina 5A. Den interna klara bara 1A.
Den kan arbeta båge up/down och neg. Med en extern transistor kan du få till dina 5A. Den interna klara bara 1A.
Å på "National Semiconducter´s" hemsida http://www.national.com/ finns det tillgång till automatgenerering av elschema (egentligen komponentvärden) och layout, sen tror jag dessutom att det finns en "thermal simulator" - där man kan se verkan av att använda olika tjocklek av kopparlager...+ lite tips å så.. 

Tänkte bara berätta att det blev den från http://www.kjell.com orkade inte sätta mig och konstruera något avancerat som fanns så billigt att köpa.. Den sitter nu i en traktor och driver servoventilerna till en skogskran. Lite konstruerande blev det ändå, servoventilerna trivs bäst med pulserande likspänning för att få så lite hysteres på spakarna som möjligt.. Detta fixades med denna:

-