Tanken är som följer; Jag ska använda en gammal gårdspump, ni vet en sån pump i gjutjärn med handtag som fanns förr i tiden till vattenbrunnar på gårdarna. Jag kommer ställa den på en fiktiv brunn (ett litet trädäck i impregnerat virke), under mynningen kommer det stå en rostfri hink där vattnet landar. Jag monterar en pump under trädäcket som tar vattnet från hinken via ett hål i botten och sedan leder upp det i gårdsbrunnen där det rinner tillbaka i hinken (rundgång alltså

Nu till mina funderingar... vad tror ni om att få pumpen att pulsera för att simulera att man pumpar i handtaget? Skulle det fungera att bara slå av och på pumpen med ett relä, eller skulle det bli en bättre effekt om man istället bara gjorde så att pumpen pulserande gick ner i varv så att vattenflödet minskade lite? En annan idé jag har är att sätta in en högintensiv blå LED i mynningen på gårdspumpen så att vattnet lyser upp lite svagt (eller stakt om det går) på kvällen... Tror ni att man skulle kunna få till en effekt som gör vattnet i hinken blått genom att måla insidan (botten) av hinken ljusblå och på något finurligt sätt montera blå LEDs i hinken också? Det kanske skulle räcka med en rund plexiskiva i botten som har ett antal blåa LEDs so man sliper kladda färg på insidan...
Hmm... många funderingar blev det, men jag vet ju att ni har en massa idéer också så vad tror ni om detta? Bra lösningar på pump och LED styrning mottages tacksamt, gärna med någon form av säkerhetstänk, det är ju både vatten, utomhusmiljö och elektricitet på samma gång...
/PeterH