Fontän till trädgården...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
PeterH

Fontän till trädgården...

Inlägg av PeterH »

Har en liten idé som jag tänkte överraska kära svärmor med och hoppas att ni kan hjälpa mig med några funderingar...

Tanken är som följer; Jag ska använda en gammal gårdspump, ni vet en sån pump i gjutjärn med handtag som fanns förr i tiden till vattenbrunnar på gårdarna. Jag kommer ställa den på en fiktiv brunn (ett litet trädäck i impregnerat virke), under mynningen kommer det stå en rostfri hink där vattnet landar. Jag monterar en pump under trädäcket som tar vattnet från hinken via ett hål i botten och sedan leder upp det i gårdsbrunnen där det rinner tillbaka i hinken (rundgång alltså :P )

Nu till mina funderingar... vad tror ni om att få pumpen att pulsera för att simulera att man pumpar i handtaget? Skulle det fungera att bara slå av och på pumpen med ett relä, eller skulle det bli en bättre effekt om man istället bara gjorde så att pumpen pulserande gick ner i varv så att vattenflödet minskade lite? En annan idé jag har är att sätta in en högintensiv blå LED i mynningen på gårdspumpen så att vattnet lyser upp lite svagt (eller stakt om det går) på kvällen... Tror ni att man skulle kunna få till en effekt som gör vattnet i hinken blått genom att måla insidan (botten) av hinken ljusblå och på något finurligt sätt montera blå LEDs i hinken också? Det kanske skulle räcka med en rund plexiskiva i botten som har ett antal blåa LEDs so man sliper kladda färg på insidan...

Hmm... många funderingar blev det, men jag vet ju att ni har en massa idéer också så vad tror ni om detta? Bra lösningar på pump och LED styrning mottages tacksamt, gärna med någon form av säkerhetstänk, det är ju både vatten, utomhusmiljö och elektricitet på samma gång...

/PeterH
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Jag hade nog hellre åstadkommit pulserandet på vattensidan för att skona pumpen (marginellt bättre än att slå av/på den hela tiden). Eventuellt med expansionskärl direkt efter pumpen för att undvika att det tar tvärstopp. Därefter magnetventil för att öppna/stänga flödet.
En bieffekt av expansionskärlet blir ju att du får en tryckrusning när magnetventilen öppnar. Inte helt tokigt med tanke på applikationen.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Just det du frågar om har jag inget svar på, men varför inte bygga in allt i hinken?
Pumpen i botten på hinken å en tjock plastslang upp till mynningen på gårdspumpen.
Sen låter du vattnet rinna ner till hinken på utsidan av plastslangen.
Då slipper du massa hål å jox. Allt vatten på ett ställe.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hmm.. kan vara värt att fundera på :roll: Men jag tror att jag kommer använda en akvariepump/pump för trädgårdsdamm och jag vet inte om dom klarar att utflödet stoppas (blir ju ökat tryck)? En akvariepump har ju en rotor med permanentmagnet och en spole innanför plasten (för att vara vattentålig) och frågan är ju om denna konstruktion verkligen skulle ta stryk av av att slås av och på?

En annan pump jag funderat på är denna

Edit: Jojje, inte så dum idé... Problemet i detta fall blir strömsladden som skulle behöva hänga över kanten på hinken...
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag har för mig att den typen av pump låter ganska mycket vilket kanske är lite synd.
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Är det inte bättre att gå på en pump som är för ändamålet? alltså gjord för konstant drift av en fontän? biltema bra men pumpen är nog gjord för intermitent användande

Typ en sån här: http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp

Edit: teckenfel
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag skulle avråda från hela iden :)

Vi har haft div dammar med pumpar i, ligger pumpen nere i vattnet hörs den inte.
(Inte så man tänker på den ute i alla fall) Detta var de vanliga "fontänpumparna" som också används i datorkylningssystem nuförtiden, de är MYCKET drifttåliga och går 24/7/365 (minimalt värmeellement håller vattnet rinnande i vattenfallet...)

Problemet är ljudnivån från vattnet, fallhöjd på vattnet = ljud. Mer fri fallhöjd, mer ljud på vattnet. Ska man sen pulsera vattnet kan jag tänka mig att ljudet kommer bli än mer "stöt" format. Vi var husvakt där de hade just en sånn hink du tänkt bygga, den blev avstängt ganska fort :)

Däremot är ett litet vattenfall a'la fjällbäck rätt mysigt...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Där är ju iofs smaken som baken... så bortsett från ljudet på vattnet, vad tror ni om idén med att försöka färg/ljussätta vattnet?

/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Om du gör som jag föreslog, med en grov slang som vattner trycks upp i, så finns det väl blåa såna, eller så sätter du ljusdioder i toppen som lyser ner i slangen. Då kan du få vilka färger du vill på ett lätt sätt.

Dioderna sätter du i övre änden på slangen. Hålen för vattnet gör du en liten bit nedanför. Längst upp täpper du igen slangen.
Det behöver inte rinna mycket vatten på utsidan av slangen. Det som är innuti gör så att det ser ut som det rinner mycket mera vatten nedåt.

Första gången jag såg det var på nån mässa för 50 år sen. Då hade dom satt en vanlig vattenkran längst upp. Det såg väldigt mystiskt ut. Inget vatten till kranen, men massa vatten ut från den. :lol:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Många har fontän för att dom tycker ljudet och synen av det fallande vattnet är avkopplande ;) På kvällen kan jag höra grannens även om det är tre hus bort...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Montera en sådan här med lite styrning uppe i kranen kanske :)
http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=300
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Fontänpumpar är (de jag kollat i) av impellertyp och bryr sig inte det minsta om att man blockerar vattenflödet. Det är förrestenm så man ställer vattenflödet på dem med, man stryper med en kran på utloppet, alternativt insuget. ;)
Ampzilla

Inlägg av Ampzilla »

Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Problemet med att pumpa upp vattnet i en genomskinligt rör och sedan låta det rinna ner utanpå gissar jag är att röret inte kommer vara genomskinligt särskilt länge. Alger och dyligt kommer ganska snart förstöra den illusionen. Sen är det en nödlösning, det ser inte särskilt verkligt ut.

Förövrigt skulle jag aldrig vilja ha en sådan icke funktionell trädgårdsprydnad, lite white trash över det hela, men det är bara min åsikt.
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

Jag såg en underbar variant med genomskinligt rör för några dagar sen, det var en kran som hängde i luften som det rann vatten ur... rätt frän illusion.
Skriv svar