fördröjning 0,5-1 sekund

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
sebastiannielsen
Kontakt:

fördröjning 0,5-1 sekund

Inlägg av sebastiannielsen »

Behöver en liten krets , helst utan IC-kretsar om det går , som fördröjer en signal en 0,5 - 1 sekund.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Vad är det för signal? hur hårt belastas den? Är det någon hysteres på ingången?

En NE555 är ett alternativ. En enkel kondensator kanske räcker beroende på vad det är,
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

555 är ju gjort för sånt här, men om du nu vill slippa IC-kretsar så kan du ju bygga ett eget RC-nät som triggar en transistor på nån vänster...
Hursomhelst så blir det enklare med 555!
sebastiannielsen
Kontakt:

Det ska vara en förbikopplare.

När kretsen får spänning på en ingång så ska den efter cirka 0,5-1 sekund skicka vidare spänningen (sluta kretsen).

Har en hög optokopplare till hands.

Ska ha kretsen till min mobilomstartare till servern.
Har fått igång kretsen, men det är ju inte gratis än... Man får ju fortfarande betala öppningsavgift även om mottagaren inte svarar.
Om jag kopplar NO-knappen direkt på kretsen så går det för snabbt och kretsen hinner inte att aktiveras förrens NO-knappen blir nedtryckt. Därför tänkte jag om man kunde göra nån krets så när den får en spänning / slutning nånstans , så ska den skicka ut en signal på 1-2 volt , just för att sluta en annan optokopplare, som trycker ner NO-knappen.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

??? Får man betala öppningsavgift även vid ej svar? Vad är det för abbonemang du har?

Och varför skulle man slippa öppningsavgiften (om du nu verkligen är någon sådan) om man trycker på no-knappen? Man kan väl inte vara ännu "osvarigare" än att inte svara alls?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det är inte så att det är en telefonsvarare aktiverad på den telefon du ska ansluta till servern?
Och det är den som går in och skapar en kostnad för uppringaren?

Blir det inte en minimal tillslagsfördröjning i optokoplare? Bara att seriekoppla tillräckligt många så har du din fördröjning...
sebastiannielsen
Kontakt:

genom att trycka på NO-knappen skapar du statusen "upptaget" (upptagetton) vilket gör att man inte debiteras öppningsavgift.

Tillslagsfördröjningen på optokopplaren är cirka 0,75 µS. Ska jag ha en fördröjning på 500 ms så blir det att seriekoppla 666667 styck och det blir för dyrt.

Du kan titta på http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5738.htm för att se fördröjningen på optokopplaren.
Där står: Stig/falltid: 3/4 µs , vilket är lika med 0,75 µs

Om det går med en 555:a så är det okej eftersom den är såpass billig (3 - 5 kr på elfa), men jag menade såna där kretsar som kostar runt 90 kr styck vill jag inte ha (såna man programmerar till att göra något)
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ja visst får du upptagtton om man trycker NO.

Men får du uppkopplingsavgift om man inte svarar då?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Han ville ju iofs ha upptaget-tonen som en bekräftelse på att kretsen fungerade, tyckte jag han nämnde förut i nån annan tråd.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

sebastiannielsen skrev:Där står: Stig/falltid: 3/4 µs , vilket är lika med 0,75 µs
[DagensFeltolkningAvDatablad]
Det ska nog tolkas som: Stigtid = 3 uS och Falltid = 4 uS. Inte som trefjärdedelar :-)
[/DagensFeltolkningAvDatablad]
sebastiannielsen
Kontakt:

Jo , det också , jag ska ha upptagettonen som bekräftelse + att göra det helt gratis.

Jo , man debiteras öppningavgift om man inte svarar alls , men ingen minutavgift.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Underligt system ni har i sverige..
I Finland kostar det inget om mottagaren inte svarar. Öppningsavgiften börjar här när mottagaren svarar.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Så är det i Sverige med. Tror att någon har fått något om bakfoten... Samtalet är gratis om du möter en upptagetton.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Någon uppkopplingsavgift vid ej svar känner jag inte till. Kanske någon operatör som har nått så jag kan inte svära. Men om ingen svarar och mobilsvar är aktiverat så kostar det ju.

sebastiannielsen
Länka gärna till någon prislista hos berörd operatör att det är kostnad på obesvarade samtal.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

sebastiannielsen skrev:Jo , det också , jag ska ha upptagettonen som bekräftelse + att göra det helt gratis.

Jo , man debiteras öppningavgift om man inte svarar alls , men ingen minutavgift.
Vilket företag har du abbonemang hos?
Telia gör det inte på sitt 50BAS eller va det nu heter.. Du kan själv få komma hit och titta på de specade räkningarna...

och på tal om Optokoplarna var jag inte helt seriös :)
Skriv svar