fördröjning 0,5-1 sekund
-
- Kontakt:
fördröjning 0,5-1 sekund
Behöver en liten krets , helst utan IC-kretsar om det går , som fördröjer en signal en 0,5 - 1 sekund.
-
- Kontakt:
Det ska vara en förbikopplare.
När kretsen får spänning på en ingång så ska den efter cirka 0,5-1 sekund skicka vidare spänningen (sluta kretsen).
Har en hög optokopplare till hands.
Ska ha kretsen till min mobilomstartare till servern.
Har fått igång kretsen, men det är ju inte gratis än... Man får ju fortfarande betala öppningsavgift även om mottagaren inte svarar.
Om jag kopplar NO-knappen direkt på kretsen så går det för snabbt och kretsen hinner inte att aktiveras förrens NO-knappen blir nedtryckt. Därför tänkte jag om man kunde göra nån krets så när den får en spänning / slutning nånstans , så ska den skicka ut en signal på 1-2 volt , just för att sluta en annan optokopplare, som trycker ner NO-knappen.
När kretsen får spänning på en ingång så ska den efter cirka 0,5-1 sekund skicka vidare spänningen (sluta kretsen).
Har en hög optokopplare till hands.
Ska ha kretsen till min mobilomstartare till servern.
Har fått igång kretsen, men det är ju inte gratis än... Man får ju fortfarande betala öppningsavgift även om mottagaren inte svarar.
Om jag kopplar NO-knappen direkt på kretsen så går det för snabbt och kretsen hinner inte att aktiveras förrens NO-knappen blir nedtryckt. Därför tänkte jag om man kunde göra nån krets så när den får en spänning / slutning nånstans , så ska den skicka ut en signal på 1-2 volt , just för att sluta en annan optokopplare, som trycker ner NO-knappen.
-
- Kontakt:
genom att trycka på NO-knappen skapar du statusen "upptaget" (upptagetton) vilket gör att man inte debiteras öppningsavgift.
Tillslagsfördröjningen på optokopplaren är cirka 0,75 µS. Ska jag ha en fördröjning på 500 ms så blir det att seriekoppla 666667 styck och det blir för dyrt.
Du kan titta på http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5738.htm för att se fördröjningen på optokopplaren.
Där står: Stig/falltid: 3/4 µs , vilket är lika med 0,75 µs
Om det går med en 555:a så är det okej eftersom den är såpass billig (3 - 5 kr på elfa), men jag menade såna där kretsar som kostar runt 90 kr styck vill jag inte ha (såna man programmerar till att göra något)
Tillslagsfördröjningen på optokopplaren är cirka 0,75 µS. Ska jag ha en fördröjning på 500 ms så blir det att seriekoppla 666667 styck och det blir för dyrt.
Du kan titta på http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5738.htm för att se fördröjningen på optokopplaren.
Där står: Stig/falltid: 3/4 µs , vilket är lika med 0,75 µs
Om det går med en 555:a så är det okej eftersom den är såpass billig (3 - 5 kr på elfa), men jag menade såna där kretsar som kostar runt 90 kr styck vill jag inte ha (såna man programmerar till att göra något)
-
- Kontakt:
Vilket företag har du abbonemang hos?sebastiannielsen skrev:Jo , det också , jag ska ha upptagettonen som bekräftelse + att göra det helt gratis.
Jo , man debiteras öppningavgift om man inte svarar alls , men ingen minutavgift.
Telia gör det inte på sitt 50BAS eller va det nu heter.. Du kan själv få komma hit och titta på de specade räkningarna...
och på tal om Optokoplarna var jag inte helt seriös