ECU till en bil

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

knutte kanske känns en gnutta bättre?? men som sagt, de är bara en motor, och de finns gott om block till gamla motorer som vill ut på banan igen.

Ja det känns bra. jag är bara lite irriterad över att det var så söligt och oljigt när jag skulle lyfta motorn. Det var ju hål på sidorna. Jag har ännu inte forskat fram vad det berott på att det var hål på båda sidor.

Det blev sent (klar 00.00) och jag fick ner motorn på golvet hängandes i vinshcen. Ska dit imorgon igen och sätta upp i stativet sen öppna och se vad som hänt.

Sen blir det och kolla loggar på både megasquirt och en g-tech mätare som kördes samtidigt. Kan få någon föraning om förloppet då.

Urlyft
Bild

Ena sidan litet hål på fjärde cylindern.
Bild

Andra sidan bakom startmotorn på fjärde cylindern.
Bild
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Har du kollat topplockspackningen, kan ju va så att den har gått sönder på grund av knackningar eller liknande, sen så har en cylinder fyllts med vatten som gjorde att en vevstake gick av.
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Har du kollat topplockspackningen, kan ju va så att den har gått sönder på grund av knackningar eller liknande, sen så har en cylinder fyllts med vatten som gjorde att en vevstake gick av.
Jag har nu demonterat motorn blocket från toppen. Och jag har kollat packningen och såg att det var lite brunt runt varje hål. Litegrann bara. Men såg ingen spricka om man säger så. Det låter inte helt otroligt det du säger.

Har påbörjat nästa motor och slipat rent med maskin. Bilder kommer senare.

Uppe i varv nu. vart igång sedan 7 imorse.
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Jättefint väder idag! Har målat på förmiddagen.

Har kikat närmare på motorn också. har demonterat toppen och sparat bra och ha grejer som tomgångsmotor, spridare, btr, vattenpump, kamrem osv.

Lite bilder då.

BEEP: Kolvtoppen

Bild

Ventilfjädrar. Titta extra en vippa är krasad.

Bild

Snart klar med nästa motor som åker på imorgon om inget annat händer.
Blir först en provstart med denna för att se om den fungerar. Fungerar den så får jag se om jag planar toppen. Är inte så värst sugen på det men får se vad jag tycker imorgon. Men packningen såg lite gammal ut så troligen byter jag den.. Tar från gamla motorn då den var fint skick

Bild
xxargs

Inlägg av xxargs »

gOry skrev:Har du kollat topplockspackningen, kan ju va så att den har gått sönder på grund av knackningar eller liknande, sen så har en cylinder fyllts med vatten som gjorde att en vevstake gick av.
En smula orimligt att det händer just när motorn är igång på full varv, men möjligen vid start när startmotorn föröker komprimera en med vätska tillräckligt fylld cylinder - Det är så mycket lufväxling per sekund under full gas att knappast läge att bli hydralisk stopp ens om man 'pinkar' i insuget - snarare att motorn börja misstända och ha sig om det är mycket inläckande vatten inblandat.

Antingen är det tidigare skador av tex. knackninger med brott i vevstaken eller lagerhaveri som till slut gav sig.

hur såg storändan och vevaxeln ut - var har det släppt/gått av??
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

hur såg storändan och vevaxeln ut - var har det släppt/gått av?
Den såg la ut sådär.. ska kika imorgon. Men orkar nog inte felsöka varför utan i med ny motor och sen tuta och köra! :)

Letar eventuellt efter en fräsch Opel Vectra 2.0i 8ventiler. Så kan jag dra elen direkt till kontakterna och köra med en gång.

Men det är bara drömmar jag drömmer nu.. Inget bestämt..
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Till vänster vid din tumme så ser det ut som att ytan är vit och det kan tyda på att du har kört med en för mager bränsleblandning och kanske har du ställt tändning tidigare för att kompensera detta?
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Det är nog ett rimligt svar. Vid mappningen ställdes cruising in på att gå något magert men kanske fetade den inte på vid acceleration mellan området ordentligt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Gissa varför Citera-knappen längst ner är överkryssad....
Det betyder att man inte ska citera senaste inlägget.

Det är regel nr 1 och det står tillochmed när man håller muspilen över den överkryssade Citat-knappen. Det står även när man skriver ett inlägg. Intressant att man kan lyckas missa/ignorera det ändå. :wink:

Tog bort citatet.
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Varför kan man inte citera sista inlägget och varför överkryssad?

Blir det sämre diskussion på tråden eller?

Nåväl. Ska väl tänka på det nästa gång!

Suck.
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

Nu vill jag inte gå för mycket off topic, men jag tycker att det är jättebra att man inte kan citera senaste inlägget för att det blir lättare att läsa tråden, samt att det tar mindre plats. Det är lite som att man inte ska ha en signatur som är på typ 5 rader. :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Dock är i det här fallet en klippt citat med bara raden man vill kommentera i en annars kanske stor textmassa - i det här fallet tycker jag att det var rätt gjort för tydligheten skull
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det som jag plockade bort var hela BEEP's inlägg som Knutte citerat.

Knutte's citering som är gjord 10-jul-2008 23:28:34 är däremot helt rätt.
En kort del för att förtydliga vad man svarar på. Men det behövs bara om inlägget ovanför är långt och/eller rörigt.

Knutte:
Orsaken är att det är onödigt att citera när texten står precis ovanför.
Ingen orsak att se samma text två gånger.

Orsaken är att det är onödigt att citera när texten står precis ovanför.
Ingen orsak att se samma text två gånger.

Hänger du med? :)

edit: Lade till de tre sista orden i första meningen för att förtydliga.
Senast redigerad av JimmyAndersson 12 juli 2008, 02:44:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Ja nu är jag med på varför det är så. No problems.
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Igår fick jag ner reservdelsmotorn och den startade fint och inga problem så. MEN så ser jag att det är ett hål i oljetråget och det droppar olja.

Svordom :evil: :evil:

Hoppas senare idag se om det är möjligt byta oljetråget utan att behöva lyfta ur motorn. Det vore ju för j-vligt om det var så. Det är ju ändå en massa timmar..

Bilder kommer senare lite kuriosa på hur rörigt det är i min garage :D

Lyckades med att tappa bort två viktiga verktyg inom fem minuter igår. Sen letar man och letar.. så ligger det mellan avgasröret och blocket. Ingen aning hur det kom dit!!
Skriv svar