Hej! Har googlat runt lite och detta forum verkar vara fyllt med massor av inlägg från olika användare. Så jag ser fram emot att vara medlem på detta forum!
Jag är då Knutte.
Jag har tillsammans med en kompis lött ihop ett kretskort som är en databox (ECU) till en bil. Tanken är att lära sig hur det fungerar med insprutning i en vanlig Opel.
Trevligt projekt, ska bli kul att följa!
Skulle vara kul att bygga och programmera en egen ECU för en bil, va grymt mycket man kan lära sig!
Gjorde ni data boxen själva eller lödde ni bara ihop den?
En grej till heter du Knutte eller är du en knutte?
Man lär sig enormt mycket och man har ju sedan fria händer att ställa in tändning och labba med annat. Tidigare kunde jag inte labba med tändningen med original styrsystem. Utan det var fasta låsta värden. Och ingen fördelare man kan vrida runt som vad jag vet satt på iaf 240, 740 bilar 80-90 tal.
Japp, tack för svaren!
Har flera gånger funderat på att försöka mig på en bil och dess ECU men tror det ligger en bit utanför mina kunskaper än.
Lycka till och kom med mycket bilder, film och annat kul!
Korken skrev:Japp, tack för svaren!
Har flera gånger funderat på att försöka mig på en bil och dess ECU men tror det ligger en bit utanför mina kunskaper än.
Lycka till och kom med mycket bilder, film och annat kul!
//Emil
Jag har inga speciella kunskaper i el. Jag bara gör som det står, sen mognar ju det och man lär sig nåt av det.. Megasquirt är väldigt tydligt förklarat hur man skall löda sitt kretskort. Det är närmast perfekt steg för steg hur du gör. Tror även att det står vad de olika komponenterna gör. Kolla på länken jag gav dig förut.
Baron3d: Om du har en 71 har du nog k-jet system misstänker jag. Det kan du inte använda till megasquirt. Tror att du kan byta insug så du har moderna spridare iaf. För det är vad man kräver. Spridare och inga förgasare och inte CI spridare som sitter på k-jet system.
Annars är det ju bara att man byter insug om det inte går med sitt d-jet.
Iaf en annan kompis hade k-jet. Där har man nån slags stålrör som går från ja. Jag vet inte hur det funkar riktigt...
Jag beställde från http://www.diyautotune.com/catalog/index.php
Där står även en FAQ tror jag med vanliga frågor t.ex. vilken passar min bil och vad behöver jag tänka på osv...
Det går även att beställa hem ett färdiglött paket men då får man lägga på kanske 100$ extra. Och kan väl ana att förtjusningen försvinner något.
Ni kommer bli väldigt förvånande hur snabbt det tar att få hem beställningen. Tror faktiskt jag beställde på måndagen och fick hem på fredagen
Kul projekt, jag är själv också sugen på något liknande men jag tycker Megasquirten bygger på för gammal teknik så jag får nog göra allt från gunden med en egen platform (lutar klart åt en fpga som hjärna).
Det största problemet är bara tiden, allt tar tid och jag har en hel del annat som har högre prioritet
Har idag med kompisen gjort klart i princip allt. Men efter en rundgång med multimeter så uppstod ett konstigt fel. Efter ett tag lokaliserades felet till att det var plus plus någonstans. Jag vet inte riktigt vad han sa om det.
Men han ska kolla en kabel och flytta om två st imorgon tror han. Sen blir det fortsättning på måndag eller när det nu passar.
Jag har Megasquirt v.3.0 med 0.29y4 firmware koden.
Kretskortet är version 3.0
Ska ändra det längst upp när jag får lite tid till det.
Igår försökte vi få kontakt mellan laptop och ecun via en seriell kabel (usb-seriell adapter) men fick ingen kontakt. Vi mätte på och såg att det är ett spänningsfall på 3-4 volt i kretskortet.
Så vi ska kolla kortet igen med en megastim. Det är en Simulerad variant av spridare och temp och varvtal.
Med den kan man verifiera att kortet är i sin ordning och få upp data med programmet megatune. Sen skruvar man på rattar för att ändra kyltemp och annat. För att simulera alltså.
Vi tror det ligger något i spridar transistorerna. Några kretsar som har med spridarna och göra. Vi tänkte först göra stöd för både låg och hög-ohmiga spridare. Men det blev krångligt att löda dit låg-ohm spridar stöd. Det isolerade inte bra på ett ställe så vi tog bort den och lämnade bara kvar stödet för högohmiga spridare.
Jag har då hög-ohmiga spridare.
Låg-ohmiga spridare har en resistans på 2-4 ohm och hög-ohmiga har en resistans på 15-17 ohm.
Edit: har ändrat vilken version jag har.. v.3.0
Senast redigerad av knutte 9 april 2008, 20:46:23, redigerad totalt 1 gång.
Trevligt med fler som kör ms. Köpte själv ett för nåt år sen och har fått in det i bilen till slut. Var en del strul med bla 1,5 motorras och en rad andra grejor men nu funkar det.....allt utom lambdan då. Köpte en från innovate och det strular enormt, har inte kunnat mappa bilen ordentligt pga det och har besiktning om 2 veckor. Får se hur det går.
Om du ska styra tändningen via ms är ett hett tips att se över alla inställningar ordentligt innan du vrider på tändningen. Annars kan du råka bränna transistorn som styr spolen. Den tillverkas inte längre och kan vara lite knepig att få tag på. Skulle det ändå gå fel har jag ett par.
Problemet har varit att plusen som går in till boxen har varit för svag. Åtgärden blev att dra plus från tändningen på startnyckeln.
Det blir tydligen fler belastningar annars på det sättet vi drog först.
Igår och idag har jag och kompisen gått igenom det vanliga inställningarna för att få en grundmapp. Sent ikväll skulle vi se om den går igång och startmotorn vevade runt. Vi hade lossat på spridarna och skulle kolla så att tändingen var OK med stroboskoplampa. Vi såg ingen tändningen. Det berodde på att batteriet var i svagt skick. Så det laddas nu över natten.
Ska nu fortsätta läsa igenom varje detalj steg för steg så att jag blir bättre förberedd och sen till slut får en uppstart.
Det är mycket variabler men många gånger ganska krångliga och besvärliga inställningar. Megatune kunde vara lite användarvänligare.
Men får ta och lära mig mer om megatunes funktioner.
Megatune är själva programmet för att konfigurera sin megasquirtenhet.
Hilman
Sätt en kondensator på plusmatningen till lambdasonden så skall det gå fint sedan!