Hydraulisk styrning till stor rc-bil.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
RobertPez
Kontakt:

Hydraulisk styrning till stor rc-bil.

Inlägg av RobertPez »

Hejsan.

Jag har ett litet projekt på gång under semestern.
Det går ut på att jag ska bygga om en mindre atv (fyrhjuling) till en radiostyrd bil.

Allt är under kontroll förutom styrningen.

Jag ska ta bort styre och allt sånt så det blir bara en styrstång kvar.

På den ska jag sätta en vinkel ut i vilken jag hade tänkt mig att montera ett ställdon som kan hantera rc-signaler.

Men alla sådana jag hittat är för svaga eller för sega för att kunna använda till styrning.

Sedan gick tankarna mot hydraulik. Kanske en elektrisk hydraulpump, en cylinder samt en ventil som styrs av ett rcservo.

Mina kunskaper om olika typer av ventiler, priser och vart man får tag i dessa är ungefär lika stora som Clinton´s potensproblem.

så är det någon som har ett bra förslag till en stabil styrning för deta ändamål?

Mvh Robert
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Vad får det väga, hur mycket plats finns till förfogande o s v?

Finns det tillgång till 12 eller 24 V med bra ström?

Ev. kan en vindrutetorkarmotor fungera om ett antal kriterier går att uppfylla.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

>"Ev. kan en vindrutetorkarmotor fungera om ett antal kriterier går att uppfylla."
Jag är lite tveksam till det.. Dels kan det vara väldigt trögt att styra en ATV, och sen är ju inte en vindrutetorkarmotor jätte snabb heller.. :/
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

En torkarmotor är både stark och snabb (flera hastigheter) dessutom handlar det om utväxling och hur man överför rörelsen, utslaget på en atv är inte så stort. Styrningen på en atv går inte speciellt tungt om den inte har sjunkit ner i leran. :D
Men informationen så här långt är inte tillräcklig för att ge exakta tips på en bra lösning.
mrMagoo
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

Åk till skroten och plocka med dig ett styrservo och styrbox till densamma från tex. en toyota prius. (helt fristående system)
Jag såg på nån site om en jänkare som håller på att bygga linjeföljande autostyrning i sin prius. (om det var ett prius forum? hmmm.)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

styrservo och styrbox

Vet inte vad en fungerande begagnad sådan skulle kosta men gissar starkt på att man får en torkarmotor bra biligare. "Bara" att sedan ta elektroniken från ett billigt servo sätta dit några effektmosfets och lite annat smått, sätta potentiometern på utgående nedväxlade axel så har man ett mycket starkt och snabbt servo. Tänker på hur snabbt vindrutetorkarna går när man har de på fullt fart.
Skriv svar