Hejsan.
Jag har ett litet projekt på gång under semestern.
Det går ut på att jag ska bygga om en mindre atv (fyrhjuling) till en radiostyrd bil.
Allt är under kontroll förutom styrningen.
Jag ska ta bort styre och allt sånt så det blir bara en styrstång kvar.
På den ska jag sätta en vinkel ut i vilken jag hade tänkt mig att montera ett ställdon som kan hantera rc-signaler.
Men alla sådana jag hittat är för svaga eller för sega för att kunna använda till styrning.
Sedan gick tankarna mot hydraulik. Kanske en elektrisk hydraulpump, en cylinder samt en ventil som styrs av ett rcservo.
Mina kunskaper om olika typer av ventiler, priser och vart man får tag i dessa är ungefär lika stora som Clinton´s potensproblem.
så är det någon som har ett bra förslag till en stabil styrning för deta ändamål?
Mvh Robert
Hydraulisk styrning till stor rc-bil.
En torkarmotor är både stark och snabb (flera hastigheter) dessutom handlar det om utväxling och hur man överför rörelsen, utslaget på en atv är inte så stort. Styrningen på en atv går inte speciellt tungt om den inte har sjunkit ner i leran.
Men informationen så här långt är inte tillräcklig för att ge exakta tips på en bra lösning.

Men informationen så här långt är inte tillräcklig för att ge exakta tips på en bra lösning.
styrservo och styrbox
Vet inte vad en fungerande begagnad sådan skulle kosta men gissar starkt på att man får en torkarmotor bra biligare. "Bara" att sedan ta elektroniken från ett billigt servo sätta dit några effektmosfets och lite annat smått, sätta potentiometern på utgående nedväxlade axel så har man ett mycket starkt och snabbt servo. Tänker på hur snabbt vindrutetorkarna går när man har de på fullt fart.
Vet inte vad en fungerande begagnad sådan skulle kosta men gissar starkt på att man får en torkarmotor bra biligare. "Bara" att sedan ta elektroniken från ett billigt servo sätta dit några effektmosfets och lite annat smått, sätta potentiometern på utgående nedväxlade axel så har man ett mycket starkt och snabbt servo. Tänker på hur snabbt vindrutetorkarna går när man har de på fullt fart.