Tillverka egna linjära ställdon
Nä, har aldrig sett någon som kör med pneumatik. De flesta nytillverkade kör med elservon. Finns dock många andra som kör med hydraulik. Fast jag har ingen aning om ifall de hydrauliska har hastighet nog att simulera en rallybil, de brukar ju oftast vara för flygsimulatorer och liknande.
Ett annat alternativ är ju en halfull hydraultank och sen fylla resten med tryckluft. Fast det kanske inte skulle funka? Tror att försvarets stora kanon, Haubits 77b, kör med något liknande för att få bra hastighet i laddbryggan.
Ett annat alternativ är ju en halfull hydraultank och sen fylla resten med tryckluft. Fast det kanske inte skulle funka? Tror att försvarets stora kanon, Haubits 77b, kör med något liknande för att få bra hastighet i laddbryggan.
-
Mycket av hastigheten kan du få med hjälp av utväxling. Genom att hydraliken är så kraftig kan du använda kraftiga cylindrar med korta slaglängder men mycket hävstångseffekt för att få snabba rörelser.
Känner ändå det som att servomotorer är grejen. Men en stor del av problemet är mekaniskt, inte elektriskt.
Känner ändå det som att servomotorer är grejen. Men en stor del av problemet är mekaniskt, inte elektriskt.
Jo som sagt, det finns nog en anledning till att de flesta kör något servo-baserat idag. Så hydraulik är nog uteslutet. Pneumatik skulle ju kunna fungera om det enda man vill göra är att simulera typ stötar och liknande pga en ojämn väg man kör på, typ en rallyväg. Fast det är inte det jag är ute efter heller.
Jag undrar ifall man på något vis skulle kunna hänga stolen, eller ha någon kulled den står på, eller liknande. Då skulle man ju helt klart få bort en stor del av belastningen och på så vis kanske klara sig med mycket mindre elkolvar.
Jag undrar ifall man på något vis skulle kunna hänga stolen, eller ha någon kulled den står på, eller liknande. Då skulle man ju helt klart få bort en stor del av belastningen och på så vis kanske klara sig med mycket mindre elkolvar.
Kruxet med elservon är just utväxlingen. Att få tag på lämpligt växlade motorer är nog inte det lättaste (=billigaste) men scannar man blocket/tradera/ebay osv så nog går det. Dock _tror_ jag det är svårt att få det så litet som man önskar. Dessutom vad gör man om motorn inte visar sig duga eller att växlingen är fel?
Hydraulcylindrar kan man hitta lite lättare (eftersom de är väldigt vanliga) tex på traktorskrotar, fabriker etc. Dessutom kan maskinen göras väldigt liten eftersom hydrauliken är såpass kraftig med relativt små cylindrar. Små cylindrar ger också bra fart. Blir inte farten tillräckligt snabb är det bara en punkt att uppgradera dvs pumpen.
Pumpen bör kunna fås tag i på tex vedklyv etc(kanske för låg kapacitet?)
Det knivigaste att få tag i är ventilerna men är man fiffig och letar så är heller inte det omöjligt. Gäller att ta reda på var lämpliga ventiler sitter och sen söka benhårt. Nytt kostar det många sköna slantar det _VET_ jag.
Hydraulcylindrar kan man hitta lite lättare (eftersom de är väldigt vanliga) tex på traktorskrotar, fabriker etc. Dessutom kan maskinen göras väldigt liten eftersom hydrauliken är såpass kraftig med relativt små cylindrar. Små cylindrar ger också bra fart. Blir inte farten tillräckligt snabb är det bara en punkt att uppgradera dvs pumpen.
Pumpen bör kunna fås tag i på tex vedklyv etc(kanske för låg kapacitet?)
Det knivigaste att få tag i är ventilerna men är man fiffig och letar så är heller inte det omöjligt. Gäller att ta reda på var lämpliga ventiler sitter och sen söka benhårt. Nytt kostar det många sköna slantar det _VET_ jag.
Ventiler är JÄVLIGT svårt att hitta. Frågade runt överallt, eBay:ade, googlade, sökte på blocket med mera. Det är näst intill omöjligt att hitta proportionalventiler till ett vettigt pris. Dessutom så är ju linjärmotorer, elkolvar med mera rätt så tysta jämfört med en hydraulpump. Man vill ju helt ha något som är näst intill ljudlöst.
Man kan ju bygga själva styrningen av ventilen själv mha stegmotorer dock kanske det är lite väl krystat?
Vet att traktorskrotar brukar kunna ha såna saker men det kanske inte är helt vanligt i Stockholm med såna skrotar heller.
I såna lyftar som sitter bakpå varubilar finns behändiga elpumpar men billiga antar jag inte att de är.
Pumpen är ju (som jag ser det) noll problem att få tyst, in med den i en låda med ljuddämpning bara så slipper man ju den.
Troligen är jag bortskämd eftersom jag har en vän som har tillgång till allt sånt här som kostar multum i princip gratis. Behöver jag nämna en gammal långspaks-hjulgrävgrävmaskin som byggts om till korta servospakar? Allt till en kostnad av c:a 5 papp (för grävmaskinen).
Vet att traktorskrotar brukar kunna ha såna saker men det kanske inte är helt vanligt i Stockholm med såna skrotar heller.
I såna lyftar som sitter bakpå varubilar finns behändiga elpumpar men billiga antar jag inte att de är.

Pumpen är ju (som jag ser det) noll problem att få tyst, in med den i en låda med ljuddämpning bara så slipper man ju den.
Troligen är jag bortskämd eftersom jag har en vän som har tillgång till allt sånt här som kostar multum i princip gratis. Behöver jag nämna en gammal långspaks-hjulgrävgrävmaskin som byggts om till korta servospakar? Allt till en kostnad av c:a 5 papp (för grävmaskinen).
Kul projekt!
Jag skulle nog först jobba på den mekaniska konstruktionen lite så man får koll på vad du behöver för slaglängd på dina linjära ställdon.
Ett problem med elektriska ställdon i denna konstruktion är nog just att du vill kunna växla riktning snabbt och ha höga hastigheter...
Svårt att uppskatta hur mycke rörele det handlar om egentligen. Som jag ser det är det en hel korg med skärm och stol som skall hängas upp och sedan tiltas.
Utan att veta hur du tänkt bygga kan jag uppskatta att det då kommer handla om halva din vikt som skall lyftas kanske 10 cm på en sekund dvs ett arbete på ca 40W Med förluster i växlar och elmotor måste du nog mata motorn med 150-200W för att få till detta. Jag skulle nog välja 24V motor. Men strömen blir ganska hög.
Men som sagt bestäm först hur konstruktionen skall byggas och få fram lyftkrafter och hastigheter utifrån det.
//M
Jag skulle nog först jobba på den mekaniska konstruktionen lite så man får koll på vad du behöver för slaglängd på dina linjära ställdon.
Ett problem med elektriska ställdon i denna konstruktion är nog just att du vill kunna växla riktning snabbt och ha höga hastigheter...
Svårt att uppskatta hur mycke rörele det handlar om egentligen. Som jag ser det är det en hel korg med skärm och stol som skall hängas upp och sedan tiltas.
Utan att veta hur du tänkt bygga kan jag uppskatta att det då kommer handla om halva din vikt som skall lyftas kanske 10 cm på en sekund dvs ett arbete på ca 40W Med förluster i växlar och elmotor måste du nog mata motorn med 150-200W för att få till detta. Jag skulle nog välja 24V motor. Men strömen blir ganska hög.
Men som sagt bestäm först hur konstruktionen skall byggas och få fram lyftkrafter och hastigheter utifrån det.
//M
Jag har gjort linjära ställdon för hobbybruk genom att pressa en stålstång genom två eller fyra hårt ansatta kullagrade axlar och förlita sig på friktionen. Inte den bästa lösningen men antagligen den enklaste och billigaste.
Alternativ är kuggstänger, linor och taljor, remmar, gängade stänger, kulskruvar ...
Alternativ är kuggstänger, linor och taljor, remmar, gängade stänger, kulskruvar ...
Räknade och skrev. Firefox krashade så allt försvann. Suck. Skrev om det fast utan teorin och resonemangen förklarade. Räknade på två "extremfall".
Räknade med att vaggan skulle roteras av elmotorer från en axel i mitten.
EDIT: Okej... det blev inget av det. Hmm, mycket räknande i onödan. Hehe =)
Räknade med att vaggan skulle roteras av elmotorer från en axel i mitten.
EDIT: Okej... det blev inget av det. Hmm, mycket räknande i onödan. Hehe =)
Kod: Markera allt
Vinkelacc:
Rotation av vaggan från -45° till +45° på 0.5 sec?
Det ger två stycken vinkelaccelerationer från 0 °/s till 360 °/s på 0.25 s samt från 360 °/s till 0 °/s på 0.25 s.
t = 0,5 s
v = 90°
Vinkelhastigheten: w = 2 * v / t = 360 °/s = 2*π rad/s
Accerationerna: va = w / (t/2) = 360 °/s / 0.25s = 1440 °/s² = 8*π rad/s²
Tröghetsmoment:
I = m * L² / 12
Balanserad
I_stor = 120 kg * (2.1 m)^2 / 12 = 44.1 kg*m²
I_liten = 60 kg * (1.6 m)^2 / 12 = 12.8 kg*m²
Obalanserad 20 cm:
I_s_obal = 120 kg / 2 * (1.25 m)^2 / 3 + 120 kg / 2 * (0.85 m)^2 / 3 = 45.7 kg*m²
I_l_obal = 60 kg / 2 * (0.7 m)^2 / 3 + 60 kg / 2 * (0.9 m)^2 / 3 = 13 kg*m²
Vridmoment av obalans:
M_s_obal = m * g * s = 120*9.81*0.2 Nm = 235 Nm
Vridmoment av tröghetsmoment:
M_i_s_obal = I_s_obal * va = 45.7 kg*m² * 8π rad/s = 1149 Nm
M_liten = I_liten * va = 12.8 kg*m² * 8π rad/s = 322 Nm
Summa Vridmoment:
M_tot_s_obal = M_i_s_obal + M_s_obal = 1149 * 235 Nm = 1384 Nm
Effekt:
P_tot_s_obal= M_tot_s_obal * w = 810 Nm * 2π rad/s = ca 8.7 kW
P_liten= M_liten * w = 322 Nm * 2π rad/s = ca 2.0 kW
Om kraven på tid från maxbroms till maxacc halveras så krävs 1/8 av effekten.