Tillverka egna linjära ställdon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Tillverka egna linjära ställdon

Inlägg av chille »

Har ju länge vart sugen på att bygga en såkallad "motion simulator" till bilspel. Altså en mackapär som simulerar G-kraft som man monterar stolen på. Men en sådan kräver ju antingen hydraulik modell XXL vilket är helt uteslutet så den ska få plats hemma och inte kräva ett 63A handske i garaget. Då är ju alternativet linjära ställdon (elkolvar). Det jag undrar är ifall ni har några tips på hur man kan bygga egna sådana?

En motor är ju inga som helst problem att hitta. Antingen försöker man fixa kralliga stegmotorer eller så kör man vanliga DC-motorer med någon form av givare. Frågan är ju hur man fixar de andra delarna, typ gängstång och liknande. Det finns ju en hel del grejer till CNC-fräsar, så det borde ju finnas lite större grejor att få tag i.

Kraven är jag inte helt säker på. Men med 2-3 ställdon ska man åtminstånde kunna flytta en stol med en person i + typ 20-30kg andra grejor i såg pass hög fart att man snabbt kan simulera G-kraft.

Jag funderar på om man inte skulle kunna göra ett ställdon som är uppbyggt som en linjärmotor men ser ut som en el-kolv? Det var ju någon här som höll på med med linjärmotorer?

Bild på en enkel motion simulator
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Jag tror inte att du behöver någon 63A handske för den hydraulik som skulle behövas till din tillämpning. Teoretiskt sett så borde dina linjärmotorer/ställdon förbruka lika mycket energi som ett hydrauldrivet system.

Däremot behöver du en pump med mycket flöde och inte så högt tryck, men det borde ju gå att hitta nånstans. Och själva kolvarna brukar finnas billigt på blocket.
stefan_l

Inlägg av stefan_l »

Detta skulle jag också vara mycket intresserad av.
Fast i mindre skala. (barnvagns-vaggare)

/Stefan
Dahlgren
Kontakt:

Inlägg av Dahlgren »

Också intresserad!
Har lite ideér hur man skulle kunna bygga m.h.a trapetsskruv och mutter och en 12v torkarmotor. Får se om man kan få ihop nåt...
mrMagoo
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

Menar du en sån här??? RobotRide

:lol:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Vad det nu heter på grönan kan slänga sig i väggen.

prototypen
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Gissar att du tänker på Extreme. :wink:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Menar han inte kaffekopparna?

För övrigt är ju hydraulik behändigt då ev överbelastning inte növändigtvis betyder trasig prytlar utan bara utlöst övertrycksventil. Hyraulmotorer är väldigt samarbetsvilliga vill jag minnas.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Om den inte ska hantera flera hundra kg så kan pneumatik cylindrar med vätskedämpning vara ett alternativ. Det går också att köra pneumatiska cylindrar hydrauliskt i ett lågtrycksystem upp till ca 20 bar.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Den du länkar till (tänker på bilden) är Force Dynamics 301:a. Den drivs av 110V eller 220V beroende på vad man har att tillgå. Alltså ingen 63A handske som då är 3-fas.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Purre: Nä precis, och den går inte heller på hydraulik.

Dennis_F: Jo precis. I teorin så blir det ju nog så. Dock har man ju troligtvis en aning mer förluster i hydraulik. Problemet är ju som sagt att hitta en pump med bra flöde och lite tryck. De enda jag har hittat har vart stora som ett hus och krävt rätt mycket ström. Jag vill ju ha något som går på 230V.

Andy: Du har inga länkar till sidor som beskriver det där bättre? Det lät ganska intressant.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Nä, egentligen inte. Jag har stött på några applikationer där dessa varianter har använts, kanske Google kan hjälpa till?
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Om du kikar på hydraulpumpar som är utan motor så är det ju bara att sätta dit vilken 220v enfasare som helst. Finns massor av hydraulpumpar på blocket. De flesta är utan motor (Avsedda till traktorer m.m.) och skulle gå utmärkt att fästa en remskiva på för drift med vilken motor som helst.

Kanske du skulle sattsa på en dieseldriven stol :D
Användarvisningsbild
loterus7
Kontakt:

Inlägg av loterus7 »

Brukar man inte ha pneumatik till dessa simulatorer.. blir mjukare färd med luft skulle jag gissa ist för hydralik som borde ge en ganska skakig och hård färd fast det finns väl dämpning till hydralsystem..

Eller jag kanske har fel men med en rejäl tank och kompressor borde det inte vara så svårt att driva simulatorn..
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Snarare tvärtom. Med pneumatik så sviktar det och du åker därför tillbaka lite om du ska stanna snabbt. Precis som en fjäder, studsar lite, går att undvika med dämpare. Men då bygger du in andra bekymmer.
Edit: Å andra sidan är det inte så noga att stanna precis på rätt ställe å det braså det vore möjligt att låta reglersystemmet dämpa ut studsarna, men det blir svårt att få det bra. Det är enklare att dämpa ett hydraliskt system.
Skriv svar