Funktionsgenerator.
Funktionsgenerator.
Har skaffat mig ett ett oscilloskop och klarar mig bra med de spänningar mitt modifierade pc-nätagg kan leverera. Nu skulle jag vilja ha en funktionsgenerator, sinus och fyrkantsvåg kanske 10Hz till 100kHz är det enda kravet jag har på det i nuläget. Lite googlande visar att det finns det ett par olika DIY varianter att tillgå. Men när man tittar närmare så är det samma variant i slutändan.
Jag tänkte höra mig för lite om det finns någon variant att föredra och om det är någon som har erfarenhet av en hemgjord funktionsgenerator.
Den jag har tittat lite på är.. http://www.nuxie1.com/guides/function-generator.html
Är tacksam för tips på anda modeller eller om det är någon som gjort en själv utifrån en avr eller pic. Jag har inte riktigt funderat färdigt på hur man skulle lösa det med en AVR men det är den vägen jag lutar åt i dagsläget. Jag fick nyss iden och tänkte börja med att höra mig för vad ni skulle ha gjort.
mvh / Johan
Jag tänkte höra mig för lite om det finns någon variant att föredra och om det är någon som har erfarenhet av en hemgjord funktionsgenerator.
Den jag har tittat lite på är.. http://www.nuxie1.com/guides/function-generator.html
Är tacksam för tips på anda modeller eller om det är någon som gjort en själv utifrån en avr eller pic. Jag har inte riktigt funderat färdigt på hur man skulle lösa det med en AVR men det är den vägen jag lutar åt i dagsläget. Jag fick nyss iden och tänkte börja med att höra mig för vad ni skulle ha gjort.
mvh / Johan
har en gammal philips som bara går till 2Mhz, så jag gjorde en fulvariant med max 038 upp till 20Mhz
tänk på att 2206 och 038 distar lite
ljudkort kan vara ett smidigt allternativ/komplement
jag gillar analoga inställningar, smidigt att vrida kolla vad som händer
en funktionsgenerator skall man kunna ändra var funktion för sig, massor av knappar och vred, fundera på vad du vill ha/behöver
det jag verkligen vill ha är bra utgångssteg och dämpsats
en sak man gärna kan komplettera sin analoga med är en frekvensräknare
finns färdia program till pic , och enkla att bygga
jag hadde byggt själv, och haft låda nog för att få plats med allt
hadde även försökt få i lite mera i samma låda, som enkel frkvensräknare
några extra digitala generatorer, som brus, högfrekvens ttl, extrema pulskvoter
och ett ps, det går att hitta billiga beg på ebay
tänk på att 2206 och 038 distar lite
ljudkort kan vara ett smidigt allternativ/komplement
jag gillar analoga inställningar, smidigt att vrida kolla vad som händer
en funktionsgenerator skall man kunna ändra var funktion för sig, massor av knappar och vred, fundera på vad du vill ha/behöver
det jag verkligen vill ha är bra utgångssteg och dämpsats
en sak man gärna kan komplettera sin analoga med är en frekvensräknare
finns färdia program till pic , och enkla att bygga
jag hadde byggt själv, och haft låda nog för att få plats med allt
hadde även försökt få i lite mera i samma låda, som enkel frkvensräknare
några extra digitala generatorer, som brus, högfrekvens ttl, extrema pulskvoter
och ett ps, det går att hitta billiga beg på ebay
ljudkort? Någon som kan tipsa om mjukvara man kan köra på en gammal bärbar? För det kanske är enklaste sättet att få många rattar och reglage. 
Operativsystem kan vara vilket somhelst. Gratis, är inte beredd att betala för mjukvaran. I så fall gör jag en själv.
För jag håller med dig grym, man vill ha så många inställningsmöjligheter som möjligt.
Men utgångsteg och dämpsats, där hänger jag tyvärr inte med alls. Har alldeles för lite kunskap och erfarenhet inom det området. Frekvensräknare är en bra idé, ska absolut försöka få med en sådan i paketet om jag bygger själv..
Känner att jag har mycket kvar att fundera på och bestämma mig för..

Operativsystem kan vara vilket somhelst. Gratis, är inte beredd att betala för mjukvaran. I så fall gör jag en själv.
För jag håller med dig grym, man vill ha så många inställningsmöjligheter som möjligt.
Men utgångsteg och dämpsats, där hänger jag tyvärr inte med alls. Har alldeles för lite kunskap och erfarenhet inom det området. Frekvensräknare är en bra idé, ska absolut försöka få med en sådan i paketet om jag bygger själv..
Känner att jag har mycket kvar att fundera på och bestämma mig för..
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
mrOh: Har också tittat på den kretsen!
Edit:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... sc&start=0
http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/ap ... umber/2081
Lutar också åt att bygga med en AVR, D/A-omvandlare och kanske filter för sinusvåg.
Edit:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... sc&start=0
http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/ap ... umber/2081
Lutar också åt att bygga med en AVR, D/A-omvandlare och kanske filter för sinusvåg.
- jonnorberg
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
jonnorberg: Den där ser ju intressant ut! Men använda ett ATX nätaggregat tror jag inte på, det jag använder genererar rätt bra med störningar så jag måste hänga på en del extra filterkondensatorer så då föredrar i alla fall jag att bygga ett eget, det är ju inte tal om några kraftiga doningar direkt.
bara ett snabbt svar,
dämpsats, gärna så man har fasta dämpmöjligheter på 10,20,30 db, så man kan få små signaler, utan överhörning
gärna en pot eller riktig dämpsats med db gradering
utgångssteg med 50 och 600 ohms utgångsimpendans och tillräckligt spänningssving, minst +-15v gärna mera
hadde gärna haft en "0" ohms utgång, en tda2030 eller bättre som en separat utgång, lätt att prova saker som behöver lite mera ström, men en sådan behöver vara bra skyddad mot kortslutningar o.s.sv
dämpsats, gärna så man har fasta dämpmöjligheter på 10,20,30 db, så man kan få små signaler, utan överhörning
gärna en pot eller riktig dämpsats med db gradering
utgångssteg med 50 och 600 ohms utgångsimpendans och tillräckligt spänningssving, minst +-15v gärna mera
hadde gärna haft en "0" ohms utgång, en tda2030 eller bättre som en separat utgång, lätt att prova saker som behöver lite mera ström, men en sådan behöver vara bra skyddad mot kortslutningar o.s.sv