Sparkcykel möter 32 cc motor....

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Som jag skrev i ett inlägg lite senare i tråden så ska jag justera vinkeln lite, har tagit bort ett cm på röret upp till plattjärnet som ska hålla styrningen. detta gör att jag har fått en kraftigare vinkel på plattan.

På bilderna ja, men tänk då på att jag har ett bakhjul som sitter och lutar hela ramen framåt ganska mycket... det är väl förhöjt ca 8 cm under hjulet så.

NÄr jag sedan sätter på framhjulet kommer ramen höjas upp ca 15-20 cm fram så det kommer även där ge en kraftigare vinkel. Så det ska nog lösa sig.

Ska kommer plattan på framhjulet inte sitta horisontellt utan komemr ha en vinkel framåt, dvs att stagen kommer lutas bak mot cykeln.

Det kommer bli tydligare sen när jag sätter ihop den. '

Lagvidrigt, ja det kan jag väl hålla med om. Men varför så mycket lagar kring dessa... Man får ju ha en cykel med påhängsmotor så varför inte dessa... :?

Jag ska ringa polisen på måndag och fråga dem vad som egentligen gäller så får vi se. Så olika svar och jag vill vara helt säker.

Men tack ändå.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

squiz3r: javisst, kan man inte komma dit på lagligt sätt med vanliga fordon är det ju lugnt.

citizendildo: alla lagar och regler gäller ju först när man haffas ;-)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"Man får ju ha en cykel med påhängsmotor så varför inte dessa... "
Jag tror att det är rätt mycket bestämmelser på hur den motorn ska se ut, tror inte din 32cc motor godkäns där.. :) Fast jag kommer inte riktigt ihåg hur det va
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Icecap: alla lagar och regler gäller ALLTID, men dom träder inte i kraft förrän man åker dit :wink:

/PeterH
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

Angående vad som är inhägnat område så finns lite info en bit ner i denna publikation från Vägverket:
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... _gaped.pdf
Inhägnat område
En minimc/elskoter som inte är typgodkänd som moped eller motorcykel
är endast tillåten att köra på särskilt inhägnade banor. Där får
alla köra. Det finns varken krav på körkort, registrering eller att den
som kör ska ha uppnått viss ålder.
Ansvaret för att säkerheten är godtagbar, försäkringsskyddet är
tillräckligt och att hjälm används ligger på vårdnadshavaren eller på
den som arrangerar en körning för minderåriga förare.
Lagen ger inte närmare besked om vilka krav som ställs på själva
inhägnaden. Rättsfall visar att det som är avgörande är att allmänheten
eller ovidkommande trafik inte kan komma in på området. Villatomter,
campingplatser och flygflottiljer har underkänts. Motortävlingsområden
i glesbygd, som under organiserade former inhägnats med
plastband och övervakats av funktionärer, har godkänts.
På webbplatsen www.svemo.se hittar du lämpliga banor runt om i
Sverige.
Både Icecap och jag hade alltså delvis rätt. :)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Såja, nu kommer en lite uppdatering. Har satt på framhjulet och med axlar och styre.
Det har blivit rätt bra. Har teståkt den utan motorn, rullar fint, helt ok i stabilitet och så. Inga problem alls som några sa. Det går kanon.

Har även monterat på motorn nu idag, precis inkommen från garaget. Motorn sitter på bra, med 4 skruvar som gör att den går att justera i länged och sidled. Mycket smidigt.

Har även satt på kejdan, och en gaswire. Så var ju så tvungen att testköra den ett varv ute på gatan. Nästan helt trafikfri, grannarna som var ute hurrade på mig iaf, äntligen nåt som funkar haha.

Men, det var vissa saker som måste åtgärdas. Jag måste köpa större bakdrev. det gick som fan i nerförsbacken, men när det lutade lite uppför var det inte samma sak.
Men den kommer gå fort, det säger jag bara nu. Jösses alltså, milda makaroner. Var nog uppe och vände på 30 km/h, på knappt halvgas. Teorin stämmer.

Men i uppförsbacken ville den inte riktigt som jag ville. Segade sig upp och det luktade varm koppling över hela gatan här. Lite väl varm koppling när jag körde upp på infarten sen igen, det rök om den haha.

Så jag ska nu snart bege mig neråt mot tillverkaren av dreven och köpa en modell större. Ett tre modeller större. Nu sitter där ett drev på 32 tänder, ska nog köpa ett närmare 50 tänder eller så. minst. Kommer reducera hastigheten, men jag tror inte det blir några problem ändå, det rör på sig duktigt ändå.

Så här kommer en film om det vill som jag vill, vet man aldrig, på när motorn varvas på "land", har inte bilder på när jag kör. Ensam hemma och på tok för klåfingriga grannar.

http://img532.imageshack.us/my.php?imag ... 845vs1.flv
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

men om du växlar ner den så får du ju bättre acs :twisted:
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ee jo, men det var ju det jag skrev... inte för att vara sån men.

Ska till verkstaden i morgon och hämta upp en hjul med 70 tänder på. Då kan man ju börja snacka alltså.

Så ska modifiera den lite nu i veckan, får se hur den går sen.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Givetvis bränns kopplingen mer eller mindre sönder och samman i uppförsbacke då kopplingen automatiskt skall slira vid lägre varv då det ju är en slirkoppling och dessutom, om jag inte är fel ute, så är det en torr sådan. Den är sedan förstås inte alls är gjord för belastningen som uppkommer.

Skulle vara att kraftig modifiera kopplingen i så fall men då den inte är gjord för denna typ av körning eller belastning så skulle det kunna bli svårt, fast det är kanske till viss del beroende på dess uppbyggnad och hur man kör.
Heian

Inlägg av Heian »

Kan man inte regga den som klass 2 moped? såfall är den laglig att framföra på cykelbana.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

He he, byggde en liknande för en väldig massa år sedan, tror det finns en tråd om det, kan dock inte hitta den.
Jag hade samma problem med kopplingen, den räckte ett varv runt huset sedan var den slut, då dog projektet :( Skulle jag bygga samma idag skulle jag köra på EL, mycket roligare :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

squiz3r skrev:"egen tomt räknas som inhägnad område men BARA om man har en låst grind/bom"
När jag skaffade en ATV hörde vi med polisen här, och de sa att det gick bra att köra i skogen (som vi förståss äger) även om den inte är helt inhängad. Det är staket runt en bit av den, men om man kör över en äng så kan man komma in dit.
Men att köra i skogen är olagligt enligt terrängkörningslagen om man inte utför arbete med marken/skogen eller har tillstånd från länstyrelsen.... Men utför du arbete själv på egen mark verkar man få göra det med vad som helst utan stängsel.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

>"Men att köra i skogen är olagligt enligt terrängkörningslagen om man inte utför arbete med marken/skogen.."
Men det gör jag, Jag gör stigar så att vi kan komma in med de andra fordonen som behövs för att arbeta :twisted: :D (Lite uppfinningsrik får man vara)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Kul. Kör bara oavsett lagar skulle jag vilja säga, det enda du behöver göra är att se till att inte stöta dig med folk. dvs se till att den går tyst och att du inte kör som en vettvilling i tätbebyggelse eller på annat sätt utsätter andra för fara. För då blir folk förbannade och önskar inget hellre än att du åker dit, varvid tips kan komma in till polisen.
Mr.w00t

Vätgas

Inlägg av Mr.w00t »

När du ändå håller på så gör den vätgas driven så kan du köra med gott samvete. :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=ofsxZfu9 ... re=related
Skriv svar