Radiostyrd mini-gräsklippare [BILDER]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

330 kr enligt Forex. Det är mycket pengar men det kostar att ligga på topp! :) Jag hittade butiken (jepp, de har även fysiska butiker runt om i England så jag tror nog att man kan beställa tryggt från dom men jag går inte i god för dom) av en slump när jag var på konferens i London.

Jo, jag har funderat på att ta in motorer av detta märke (www.mfacomodrills.com) men pundet är så himla dyrt nu. Det ligger på min önskelista...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

JonasJ: Jag ska kolla med en lokal firma som ligger i närheten, de säljer trädgårdsutrustning m.m. och om jag har tur (mycket tur) så går det att köpa husqvarnas automower motorer där :). Annars köper jag nog två av dina 66 RPM motorer.

"pundet är så himla dyrt nu."
Jepp, Tyvär är det de.. Du måste tjäna bra på amerikanska motorerna nu när dollarn är låg :)
exeqt

Inlägg av exeqt »

Pejlaren skrev:Inte för att vara nån glädjedödare eller så... Men det lär ta ett tag att klippa gräset med den där pyttekniven.. :?

Vore det inte bättre att autoamtisera en vanlig gräsklippare? Lär ju finnas hur många gammla gräsklippare som helst som man kan bygga av... Fyrhjulsdrift och fyrhjulsstyrning, en motor (eller växel-lösning) för varje sida, backa en sidan och kör den andra framåt för att svänga..
Sålänge jag har velat göra detta. ända sedan jag såg filmen, "Älskling jag krymte barnen" så har det funderats varje gång jag klipper gräsmattan hur den bästa lösningen för drivning ser ut.

jag menar du har ju kanske redan en rem som driver framhjulen idag, sätt en generator där istället och man är igång.
Tyvärr kan jag inte testa detta fören min robot är klar då jag nu måste ha min vanliga gräsklippare i funktion.
exeqt

Inlägg av exeqt »

squiz3r skrev:Hmm.. Om man ska ha ett 12v/4Ah batteripack där kostar det ca. 500 spänn.. Är det så dyrt med NiMh? Jag har ingen lust att lägga ner för mycket pengar på det, köper jag en blyacc blir det mycket billigare för mycket större kapacitet.. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra då..

Mvh
Och jag som funderar på artnr. 32572 eller 32011 från Kjelloco.
tyvärr hamnar packet på ca 1,6kg, och om man tar den vanliga typen av batterier så kanske man inte kan löda, utan måste göra batterihållare istället. Plus priset då som hamnar runt tusenlappen !! usch o fy.

Jag ser däremot fördelen med att göra packet själv är att jag kan plasera ut batterier i chassit för att få stabil och rätt tyngd-fördelning.

Jag hittar inga baterier med mer än 4700 mh på "CBP" och komponerar jag ett pack på 4700mh där så kommer det kosta runt 700 spänn ändå med frakt om jag räknar rätt.
Användarvisningsbild
feedback
Kontakt:

Inlägg av feedback »

När jag får tid över ska jag också göra en automatisk gräsklippare. Hur underbar utmaning som helst.

Jag tänkte försöka lösa det i den här ordningen.

1. Se till att roboten når alla kanter och kan komma tillbaka och ladda sig.
2. Lägg på en vikt som symboliserar klipparen, testa 1 igen.
3. Byt ut vikt mot något som kapar gräs., testa 1 igen.
4. Se till att den är omprogrammerbar via blåtand och ställ ut den en sista gång mitt på gräset (Nu står den på mars, ingen återvändo. Allt måste justeras via programmeraren.)

Här börjar äventyret. :lol:

5. Få den att hitta till kanterna och tillbaka till laddaren.
6. Få den att klippa något medans den irrar runt tills den behöver laddas.
7. Få den att klippa lite smartare. Inte på samma ställe.

Klar!

Eller?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

feedback: En punktlista är alltid lätt att göra! :lol:
Användarvisningsbild
feedback
Kontakt:

Inlägg av feedback »

squiz3r: Så sant. :shock:

Just nu är jag i research mode. Behöver en tillförlitlig plattform att kunna koda på. Min arduino som jag köpte är inte så pålitlig som jag trodde. Eller så är det något jag gör fel. Den behåller inte minnet efter 4-5 påslagningar. Skumt.

1. Hitta microcontroller. [100%]
2. Kunna koda microcontroller. [50%]
3. Starta ett projekt.
Användarvisningsbild
feedback
Kontakt:

Inlägg av feedback »

Shit. det här var coolt. Har just hittat mina hjul till roboten.

Bild

Spola fram 11 minuter i den här videon ska ni få se på en robust konstruktion.

http://www.ted.com/index.php/talks/robe ... ution.html

Det här är så himla häftigt. Det här kallar jag konst. När enkel design resulterar i robust lösning. :D
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Den vinglar ju vilt, blir nog en rätt ojämn gräsmatta om den ska bära en klippare också. :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

samma princip, men ännu häftigare (den simmar också)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag funderar bara på motorerna, de är ju jävligt snabba, men ändå måste dem väll vara rätt starka för att orka lyfta upp den över hinder?
Användarvisningsbild
feedback
Kontakt:

Inlägg av feedback »

Ja. Man är tvungen att ljustera målet hela tiden. En adaptiv algorithm. Det är verkligen tydligt i det här fallet. (Alla lösningar måste antaligen anpassa sig på samma sätt menar jag.)

Tänk er en i samma skala som en pansarvagn. Det hade verkligen varit en brutal sak. (har spelat dataspel hela eftermiddagen. Tänker bara på krig. ;))

Ser det inte ut som det är någon slags fjäder också. I axeln. Menar jag. När de väl har markkontakt går det sakta, men så flippar den över. Undra hur det fungerar.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Drivningen är nog som du säger fjädrande, och styrningen är nog vanlig enkel radiostyrning, tyckte mig se en snubbe med en antenn.

Det är väldig medlut när den "kör" i den allra klippigaste terrängen, roboten formligen trillar ner för stenarna. Skulle nog vara betydligt svårare åt andra hållet.
exeqt

Inlägg av exeqt »

Ser så läckert ut när den ändrar körstil inför trappan.
:shock:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag tycker den ser så jäkla läcker ut när den springer :P
Skriv svar