Fråga om Digital- TV

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du behöver bara antennkabeln in i digitalboxen, för du kör väl med scart mellan video och tv idag? Tevens antenningång blir ju obrukbar. Likaså videons. Såvida inte digitalboxen har en analog antennutgång där den avkodade kanalen skickas ut. Men det blir ju sämre bild då.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Jag har både Scart å koaxkabel.

Scarten för att överföra bilden från videon till TV:n, men antennkabel måste ju finnas ändå, annars kan inte videon å TVn vara inställda på olika kanaler...eller tänker jag fel ?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

I dagens analoga TV värld tänker du helt rätt.. Men i framtiden då du inte har nån nytta av Analoga TV mottagare så kan du lika bra sluta med antennsladden vid den sista digitala mottagare som i alla fall i början kommer bli digitaltv boxen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Precis. I framtiden kan du inte ha teven på en annan kanal än videon. Och varken videon eller teven kan vara på någon annan kanal än digitalboxen. Inte förrän det kommer produkter med inbyggd digitaltuner. Såvida du inte har en digitalbox för varje apparat... :D
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

*host* piratkort *host* 8-)

Fasst jag har ett svagt minne av att "kortet" är beroende av vilken box det är inkopplat i. Dvs ett lagligt kort kan inte köras i mer än den boxen den är avsedd för. Och vad jag vet finns det väl inga piratkort heller? :/ Usch. vart är världen på väg...
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det finns program för datorn som man "lär in" ir-koderna in o sen ansluter man en ir-diod till tex. lpt-porten o låter den skicka alla kommandon vid rätt tidpunkter.

Tyvärr så var det jag snubblade över senast ett gammalt dos-program.

Men det är ju lätt löst för någon som kan programmera.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Om vi summerar den info jag fått av er , så behöver jag alltså en
box för varje TV, och även för varje Videoapparat.
4 boxar i mitt fall.

Dessutom måste både videon å boxen till videon programmeras för
att kunna spela in.

Begriper boxen de här koderna som står i TV-tidningen, eller är man tillbaks
till manuell inmatning som man gjorde i videons barndom ?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Du har uppfattat det korrekt.
Det är olika från box till box. Jag har inte sett några med showview dock!!
Så det är tillbaka till att knappa manuelt.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Om du nöjer dig med inte kunna kolla på ngn annan kanal vid den tv´n med video som spelar in så behöver du bara en box till tv´n och videon.
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

AndLi skrev:Det är olika från box till box. Jag har inte sett några med showview dock!!
Så det är tillbaka till att knappa manuelt.
Ännu en anledning till att följa ett tips i tidigare inlägg:
Gör en separat enhet, där man knappar in showview-koden och en liten uC gör om det till start- och sluttid och kanal (en helt öppen algoritm som borde vara simpel att implementera i en uC) som i sin tur styr box och video via IR. kan inte tänka mig ngt mycket enkare, dock måste man antagligen implementera någon typ av RTC i uC, men det är en rätt simpel sak.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Xyzzy:
Det är ju jag som blandannat kommit med förslaget med en extern box. Intresset har dock varit total djupfruset. :)

Jag ifrågasätter dock starkt att showview koden skulle vara en öppen algoritm!! Detta är anledningen till att jag inte föreslog det i mina förslag.

MEN eftersom vi lever i Internet tidsåldern så finns den ju självklart knäckt på nätet Här tex
Den är dock INTE fullt ut knäckt.. Vissa kombinationer kan inte hanteras
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Jag har en ide på hur man kan lösa detta probelm, men det är nog inte lagligt,

Iden är att man har en centrla låda med ett boxer kort i, Koretet kopieras och sedan så skickas varje kopierad "kort" ut en kanal på en frikvens som din tv tar i mot.

Skulle inte detta gå?

OBS har inte läst tidigar inlägg så någon kan har redan skrivit detta :eh:
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Det är tillåtet att skicka ut virtuella kort inom ett privat nät. Så länge TV-signalen befinner sig inom dina väggar så är det lagligt. Däremot är det inte lagligt att fysikt kopiera kortet.

Med virtuella kort menar jag att man skickar ut alla kanaler som finns på kortet i en analog signal.
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Men då är det ju möjligt att bygga en sådan manick så alla i hushållet får se sitt program :P

Vi har 4 tv apparater i vårat hus men bara en Boxer Grr...
Skulle vara bra om något smart person kunde klura ut hur man gör den Tv splitten?
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

AndLi skrev:Jag ifrågasätter dock starkt att showview koden skulle vara en öppen algoritm!! Detta är anledningen till att jag inte föreslog det i mina förslag.
Okay, jag uttryckte mig kanske lite klumpigt, det jag menade var precis som du beskrev, att det finns algoritmer att få fram klockslag och kanal vilket borde vara enkelt att implementera i en uC.
Skriv svar