Hej. Jag har en gammal gammal dator, 16mb RAM tror jag (bärbar) som jag tänkte att jag kan lägga in en linux version som inte har X system. Datorn tänkte jag sen använda för att köra (och programmera) olika program som jag gör i C++ för att tex kunna styra serie porten på datorn och använda den som en järna i en robot.
Så då är frågan.. Vilken linux version ska jag ha? En sån utan X är väll inte särsklit krävande? Är nybörjare på linux, så enkla förklaringar tas tacksamt imot
Debian har apt-get (dpkg) som kan vara trevligt samt tillgång till fler programpaket (färdig kompilerade). Slackware är enklare uppbyggt mer likt vanligt Unix typ BSD, vilket gör att man fattar mer varför saker ting ser ut som det gör.
Okej, det blir kanske Slackware då, på denna datorn har jag ingen större nytta av apt-get i alla fall. g++, följer det med i slackware? (en del av gcc)
Se till att du installerar gruppen för development, heter väl d, var några årsedan så jag är lite ringrostig. USB fans redan i 2.4 kärnan så det ska väl inte vara några problem.
Röstar på Debian. Enklare att sköta än Slackware, mindre installation (om man vill) än Ubuntu. Slackware gillade jag förr, men efter att ha vant sig vid Apt's förmåga att fixa beroenden tröttnade jag på att installera paket halva dagen tills det program jag ville köra var nöjt. Nätinstallationscd'n är inte stor att ladda ned, men då behöver du iofs ett nätverkskort. Finns ju för USB så det är inga större problem.
Ett Linuxsystem kräver i princip en 386a med 4Mb internminne (helst 8 ) och en eller ett par hundra megabyte hårddiskutrymme.