Linux utan X, vilken version?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Linux utan X, vilken version?

Inlägg av squiz3r »

Hej. Jag har en gammal gammal dator, 16mb RAM tror jag (bärbar) som jag tänkte att jag kan lägga in en linux version som inte har X system. Datorn tänkte jag sen använda för att köra (och programmera) olika program som jag gör i C++ för att tex kunna styra serie porten på datorn och använda den som en järna i en robot.

Så då är frågan.. Vilken linux version ska jag ha? En sån utan X är väll inte särsklit krävande? Är nybörjare på linux, så enkla förklaringar tas tacksamt imot :)

Mvh
effo

Inlägg av effo »

Ett alternativ är ju Ubuntu som väl (?) finns som serverversion, kör den, utan LAMP-stacken, och så lägger du på build-essentials.

Ett annat altenativ som jag hade valt om jag var dig, är en ren Debian där du bara installerar det allra nödvändigaste.

Har du nätverksuttag/CD på datorn?
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Slackware är enkelt att installera utan X. Välj de grupper du vill ha, utom de två som börjar på X, som innehåller X-program och X-servern.

EDIT: Tror att man man få upp X med 16 Mb ram, dock får man väl hålla sig till twm eller fvwm som fönsterhanterare.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"Har du nätverksuttag/CD på datorn?"
CD finns, nätverksuttag finns EJ men jag har 1 USB port.

larky: DamnSmalLinux är väll grafisk? Jag har alldrig gillat sånna där nerbantade miniversioner som är till att köra från skivan.. :)

Om man kör utan X systemet, vad är det då för praktisk skillnad mellan olika distributioner, tex. debian och slackware??
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Debian har apt-get (dpkg) som kan vara trevligt samt tillgång till fler programpaket (färdig kompilerade). Slackware är enklare uppbyggt mer likt vanligt Unix typ BSD, vilket gör att man fattar mer varför saker ting ser ut som det gör.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Okej, det blir kanske Slackware då, på denna datorn har jag ingen större nytta av apt-get i alla fall. g++, följer det med i slackware? (en del av gcc)

Är det stöd för USB i alla linuxversioner?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Se till att du installerar gruppen för development, heter väl d, var några årsedan så jag är lite ringrostig. USB fans redan i 2.4 kärnan så det ska väl inte vara några problem.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Om du inte tvunget vill ha Linux bör du ta en titt på BSDerna. Både NetBSD och OPenBSD borde snurra bra på din maskin.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

hcb: Håller mig gärna till linux :D

psynoise: mm. Det stämmer nog. Detta blir fin fint! Jag ska åka bort nu och kommer hem på måndag så då kanske jag hinner installera något.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag kör debian på en NSLU2, ganska begränsad hårdvara, funkar fin fint!
Croaton

Inlägg av Croaton »

Jag vill rekommendera ttylinux om du är ute efter en minimal Linux distribution.

Har använt den i flertalet projekt med stor framgång. Har den bland annat på ett antal burkar med 16MB's DOM'ar som disk.

/Croaton
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Croaton: Tror inte att jag behöver något sånt litet, men tack för tippset i alla fall!

AndLi: hmm.. En sån kanske är bra som järna i en robot, den är ju mycket billigare än mikroITX. (kostar ungefär 700kr)

Jag har en skiva med freespire, hur tror ni det blir om man installerar det utan X-system?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Röstar på Debian. Enklare att sköta än Slackware, mindre installation (om man vill) än Ubuntu. Slackware gillade jag förr, men efter att ha vant sig vid Apt's förmåga att fixa beroenden tröttnade jag på att installera paket halva dagen tills det program jag ville köra var nöjt. Nätinstallationscd'n är inte stor att ladda ned, men då behöver du iofs ett nätverkskort. Finns ju för USB så det är inga större problem.
Ett Linuxsystem kräver i princip en 386a med 4Mb internminne (helst 8 ) och en eller ett par hundra megabyte hårddiskutrymme.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

squiz3r: jo jag har funderat på det till min bandvagnsrobot/gräsklippare. Men jag tror den kommer mumsa för mycket batteri...
Skriv svar