UV-box med lysdioder

Berätta om dina pågående projekt.
syltkaka

Inlägg av syltkaka »

Du är välkommen ner!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Så fint!
Mycket bra att det äntligen är någon som faktiskt placerat lysdioderna efter 120°-linjer (eller 60°, hur man nu vill se det) istället för 90°! :D
syltkaka

Inlägg av syltkaka »

EagleSpirit skrev:Får kolla in resultatet någon gång och kanske t.o.m. testa den och se vad den klarar :)
Ja nu har EagleSpirit testat den förre jag hann testa den. Den funkar fint förrutom några mindre programvarumissar. Nu behöver vi bara hitta en bra exponeringstid. Hittills verkar den vara lite längre än väntat. Cirka 8 min men eftersom vi bara kört ett riktigt kort så finns där ju möjlighet att testa lite kortare tider och se om det ger lika bra resultat. Hade lite problem med framkallningsvätskan från ICA MAXI (mr muscle propplösare) i början men sedan köpte jag ny från Konsum (K2r Kaustiksoda, artnr 22011) och den funkade bra. En kapsyl (20g) på en liter vatten verkar vara lite mer än tillräckligt. Kanske 10-20g är bättre.

Mer "problem" vi har är att hitta en bra laserskrivare. Igår använde vi en sunkig laseskrivare från tidig datorålder som lämnar små genomskinliga prickar i de svarta fälten trots att vi använde dubbla lager OH. Etsvätskan är från Kjell & Co.

Som alltid så var det iaf roligt och lärorikt att bygga.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Syltkaka, en bra bläckstråle täcker mycket bättre än de flesta laserskrivare. Jag kör min Canon Pixma IP5000 med endast ett lager OH-film och det blir hur bra som helst. Framkallar gör jag med Biltemas kaustiksoda (står att den ska innehålla 80-100%), kör 1g/dl vatten.
syltkaka

Inlägg av syltkaka »

Jo. När jag är hemhemma så kör jag faktikst på samma sak fast en Pixma IP4000. Här på skolan är det väl en fråga om att hitta en datorsal med bra skrivare. K2r kaustiksoda innehåller >98% natriumhydroxid. 1g/dl vatten låter bra.

Vad använder du för belysningsbox?
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Syltkaka, jag kör med en hemmabyggd box. Den sväljer 100x160mm-kort med lite marginal eftersom jag hittills inte haft behov att etsa större. Belysningskällan är en 1W UV-led. Tänkte göra en projekttråd om boxen när styrelektroniken är klar. Just nu driver jag den helt enkelt med labbaggregatet och klockar med kökstimern - föga imponerande. PIC, LCD, och menysystem ska det bli.
syltkaka

Inlägg av syltkaka »

Låter trevligt. Ser fram emot att få se det projektet. Har du någon länk till din lysdiod, var kan man köpa sådana?
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

syltkaka, jag köpte min Cree Xlamp UV-led från en kille på Candlepowerforums 2005 i ett gruppköp som skedde precis i samband med lanseringen eller om det var före. Har inte haft något projekt att använda den i förrän nu.
Skriv svar