UV-box med lysdioder

Berätta om dina pågående projekt.
syltkaka

UV-box med lysdioder

Inlägg av syltkaka »

Är i behov av att göra egna kretskort eftersom jag är trött på att sitta med experimentplatta och hålade experimentkort. Har provat toner-transfer metoden tidigare med varierande resultat men nu blev jag sugen på att testa metoden då man först belyser en fotoresist med UV ljus.

Anledningen till att jag valt att prova lysdioder i stället för vanliga lysrör är att jag själv kan välja hur stor "arbetsyta" belysningslådan ska ha samt att det till och med kan bli billigare. Problemet är kanske att hitta lämpliga lysdioder.

Funderade på att beställa lysdioder på ebay eller från kina men bestämde mig för att handla dessa från Sverige istället. Det var en liten chansning och resultatet kommer här nedan.

Bild
Min testrigg med sex lysdioder @ ~18mA. Två parallellkopplade slingor med tre seriekopplade lysdioder i varje. Matninsspänning ~12V.

Bild
Resultatet inscannat. Fyrkantssnurran till vänster har 10mil ledare med 10mil mellan.

Layouten är utskriven på OH-plast för bläckstråleskrivare. Laminatet var cirka 6cm från lysdioderna och belysningstiden var 7 min. Avståndet mellan lysdioderna var 1,5cm. Detta var första testet.

Målet med detta är att bygga en belysningslåda för 160 * 100mm kort eftersom jag sällan kommer ha nytta av större. Det hela kommer styras av en µC. Änsålänge är jag nöjd med testresultatet och om belysningstiden håller sig kring 7 min så är det fullt tillräckligt för mig.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Är det bara fotot, eller är inte banorna och mellanrummen lika breda i fyrkanten?
syltkaka

Inlägg av syltkaka »

Du har rätt. Kollade på kortet och även om det är svårt att se så verkar det som att banorna är lite för breda så att mellanrummen då blir lite för små. Men det är skrivarens fel eftersom det ser likadant ut på OH-plasten.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Aha.

Annars ser det riktigt bra ut tycker jag. :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Blev lite nyfiken, vad använder du ir-modulen (metallkroppen med ir-glas) till?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Och den där trälådan som dsub-kontakten ser ut att vara instucken i?
syltkaka

Inlägg av syltkaka »

Detdär är bara annat krafs som sitter kvar på experimentplattan. IR-mottagaren hade jag för att läsa fjärkontroller och d-suben som ligger vid träklossen är en MAX202 på ett litet kort. Sedan sitter det en AVR atmega88.

Tanken nu är att prova att öka avståndet något mellan lysdioderna och minska exponeringstiden lite. Annars kommer det gå åt väldigt många lysdioder. Vill helst hålla mig under 40st lysdioder på ett 160x100mm kort.

Ska så småningom börja på schema och layout som ska få plats på ett kort som är 100mm brett och något längre än 160mm där "styrelektroniken" sitter längst ut.
Användarvisningsbild
manicken

Inlägg av manicken »

ska även bygga / har börjat på en uvlåda med dessa dioder från upplyst.se
jag använde följande formel:

AML = 2 * (LFLTMK * tan (LSG/2))
där
AML = avstånd mellan LED
LFLTMK = Längd Från LED Till Mönsterkort (att exponera)
LSG = Led Spridning Grad
syltkaka

Inlägg av syltkaka »

Roligt att någon annan också bygger med samma lysdioder. Har du provbelyst något med lysdioderna och fått en idé om avstånd mellan lysdioderna och avstånd mellan lysdioder och laminat?

Men varför delar du spridningsvinkeln med två? 15 grader är ju så att säga åt ena hållet.

Annars har jag väl tänkt som du fast jag tänkte låta dem överlappa lite också.

Sedan förra testet i första inlägget så har jag provat en gång med större avstånd både mellan lysdioder och laminat samt kortare tid och då blev det inte tillräckligt bra. Ska testa mera.
Användarvisningsbild
manicken

Inlägg av manicken »

i allt om elektronik så var det uträknat efter samma formel, men är du säker på att spridningsvinkeln bara är åt ena hållet
|\
|_\ denna vinkel = 15 grader?
|...\
|.....\ punkterna ska inte vara här
-------
syltkaka

Inlägg av syltkaka »

Nej nu blev jag väldigt osäker. Vet inte om jag har fel där. Skulle du kunna länka till den artikeln. Kan inte hitta den men jag vet att den finns länkad i någon tråd här på forumet.

Undra hur man bör placera lysdioderna. Jag menar om det är viktigt att ljuskäglorna från lysdioderna överlappar varandra eller det räcker att man kör på deras formel?
syltkaka

Inlägg av syltkaka »

Har testat lite mera nu och det verkar som att strålningsvinkeln är lite liten vilket kommer innebära att jag får köra med fler lysdioder. Det är väl ok.

Nedan har ja ritat ett litet schema på styrkort. Det som jag känner mig osäker på och som ni gärna får kika på är hur jag använder en mosfet för att tända och släcka alla uv-lusdioder. UV-lysdioderna kommer alltså att kopplas mellan +12V och den anslutningen på mosfeten som heter LEDGND. Det hela matas med en väggvårta som ger stabiliserad 12VDC. Dioden är tänkt att skydda mot polvändning.

Bild
Hit me!

EDIT: Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kan man göra det så enkelt att man har en enkel strömbrytare och ett köksur?
Det här verkar KLART intressant, speciellt som LEDarna var billiga.
syltkaka

Inlägg av syltkaka »

Klart man kan men det är inte lika roligt =)

Till denna uvboxen ska jag ha en 16x2 teckens lcd, en ratt för att ställa in tid och en knapp för att bekräfta. En buzzer kommer ljuda när belysningen är klar.

Har gjort någon liten ändring i schemat nu och påbörjat att "routa" det hela. Själva styrkortsdelen kommer bli cirka 10x2.5cm.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det vore möjligt att sätta dioderna i en rad ganska tätt och låta dessa sakta fara fram över mönsterkortet. Men det lär enbart bli en kostandsvinst eftersom exponeringstiden blir betydligt längre ....

Uppenbart är att det inte blir soldagar än på länge. :x
Skriv svar