Anledningen till att jag valt att prova lysdioder i stället för vanliga lysrör är att jag själv kan välja hur stor "arbetsyta" belysningslådan ska ha samt att det till och med kan bli billigare. Problemet är kanske att hitta lämpliga lysdioder.
Funderade på att beställa lysdioder på ebay eller från kina men bestämde mig för att handla dessa från Sverige istället. Det var en liten chansning och resultatet kommer här nedan.

Min testrigg med sex lysdioder @ ~18mA. Två parallellkopplade slingor med tre seriekopplade lysdioder i varje. Matninsspänning ~12V.

Resultatet inscannat. Fyrkantssnurran till vänster har 10mil ledare med 10mil mellan.
Layouten är utskriven på OH-plast för bläckstråleskrivare. Laminatet var cirka 6cm från lysdioderna och belysningstiden var 7 min. Avståndet mellan lysdioderna var 1,5cm. Detta var första testet.
Målet med detta är att bygga en belysningslåda för 160 * 100mm kort eftersom jag sällan kommer ha nytta av större. Det hela kommer styras av en µC. Änsålänge är jag nöjd med testresultatet och om belysningstiden håller sig kring 7 min så är det fullt tillräckligt för mig.