Spotwelder

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Patrick
Kontakt:

Inlägg av Patrick »

Sitter med nåra MOT, men undrar mest vad det finns för anvädning av denna sak? Alltså punkt grejjen.
Jag vill helst se något vettigt innan jag river ur mina sekundära lindningar :D
Tekko

Inlägg av Tekko »

Bygga chassin till diy perojekt ? Oblivion kan nog svara bättre då han byggde sin för att han behövde en.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har byggt en sådan här högströmstrafo med en lite större MOT i våras men dock ej för att användas till punktsvetsning utan för att få spolar som består av 3 x 0.75 - 4 x 1 mm tjocka volframtrådar att komma upp till runt 1600 grader. Kan dock nämna lite om strömstyrkorna denna kan ge ifrån sig som kanske en liten uppfattning om man inte kan mäta det själv.

Efter omlindning av sekundären med 6 varv grov startkabel jag kommit över som är till för lastbilar så får jag ut 5.2V. Hade först en tångamperemeter som gick upp till max 600A för att mäta strömmen men denna klarade inte av det så jag skaffade nyligen en större som verkar kunna klara upp till 9999A.

Kontinuerligt ligger kortslutningsströmmen på runt 1035A men då trycker jag bara ihop kabeländarna för hand och toppvärdet precis millisekunden vid inkopplingen av strömmen ligger på runt 1358A. Vid kortsluten så drar primären max 27A pga att denna trafo är strömbegränsad, som jag dock gissar på att alla MOT är, och har jag den kortsluten mer än 2 - 3 sek så går förstås säkringen.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Min analoga tångamperemeter går tyvärr bara upp till 1000A, och jag bottnar nålen ganska kraftigt när jag testade så det är nog lite kräm i prylarna :)

Sen är ju min trafo lite strörre än en MOT :)

linda en strömtrafo kanske
Tekko

Inlägg av Tekko »

Bara ringa till nordtrafo och beställa en ;)

Jag har även märkt att resultatet väldigt mycket beror på hur elektroderna är gjorda, bara platta ytor = dålig svets, rundade = bra svets, även material spelar in. Jag kan svetsa ihop stålbitar från en gammal trafo å knappt kunna få isär bitarna alls medans stålbitar från tex ett förstärkarchassi knappt vill fastna ihop alls, oavsett tjocklek.

Att elektroderna och sekundären blir brännheta efter 2-3 svetsar tyder på att trafon e det inge fel på, även om den brummar nåt kopiöst.

Btw Obby, hur ser dina elektroder ut, som kulor kapade på mitten ?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jo, mitt inlägg var mer för de med en omlindad MOT, inte ditt monster. :)

Det står 1.5KVA på din vilket som det också står skulle ge just 428.57A vid 3.5V, men gissar dock på att detta är kontinuerlig ström så kortslutningsströmmen lär ju vara bra högre speciellt om den inte är strömbegränsad vilket man dock tycker att den borde vara. Den jag har står det däremot 1837VA på vilket jag ser som lite märkligt för den du har ser uppskattningsvis ut att vara ca 3 - 3.5 ggr större. Men om så är fallet så handlar det kanske om runt 3.5KA i kortslutningsström och det borde blir en bra punktsvets isåfall om säkringarna håller vls.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Ja det är ju bara momentana värden. men jag har mätt flera ggr, den håller sig över 1kA i kortslutningsström enligt mätaren :)

En MOT har ju svetsad kärna också, vilket påverkar endel kan jag tänka mig
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag gjorde en ny trafo till min svets nu med en riktig kärna istället för en rutten MOT kärna.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Att bladen i kärnan på en MOT är svetsade skapar förstås en del virvelströmsförluster men tror inte det påverkar utströmmen så värst mycket trots allt. Hade jag tagit bort den del i trafon som skapar strömbegränsningen så hade jag nog fått ut den ström på sekundären som enbart resistansen i primärlindningen i sig begränsat genom trafon då jag tror att trafon agerat som i princip en direkt kortslutning mot nätet då den mycket väl kunnat bli mättad och då hade jag nog blåst säkringen direkt. Fast en hel del ström hade man nog fått ut under den millisekunden. :)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag har kört dödkortis med svetsen, belysningen i garaget dimmade när trafon kopplades in.

För övrigt har jag nu byggt in all styrelektronik i en låda.

Några bildz finns här.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

tekko: varför har du lagt några varv av matarkabeln till primären runt kärnan?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tekko, det här måste vara ett av dina mest seriösa byggen. Jag kan inte se en enda hoptvinnad eller temporär kabel någonstans. Dessutom är det en praktisk grej att ha! :D
Tekko

Inlägg av Tekko »

Rifaknugen, det är för att öka antalet primärvarv för att få ut kärnan ur mättning.

Har byggt om svetsen nu i ca 2 dagars tid, har tatt några bilder: http://s136.photobucket.com/albums/q163 ... elder/new/

Den är inte riktigt färdig än dock.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... hur är egentligen de två koppararmarna isolerade från varandra?

Den nedre är ju helt klart fastskruvad i plåtchassit.
Den övre ser ut att sitta fast i trafon via ett vanligt gångjärn.
Är trafon isolerad från chassit?
Stål och järn leder också ström väldigt bra.
:shock:
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag visste att du skulle fråga just det :razz:

Isoleringen är busenkel, på bultarna sitter det bitar av vanlig kvarttums datakylslang, sen mellan gångjärnet och plattan på trafon samt mellan gångjärnet och bulthuvudena sitter det en fd trafobobin som jag borrat hål i.

Det kommer kanske nya bilder imorrn, har monterat en arm uppepå lådan som ska trycka ihop käftarna samt tillverkat en frontplåt som ska hålla emot krafterna från armen.

Oblivion, när kommer du fixa bilder på din apparat ?
Skriv svar