Spotwelder

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Spotwelder

Inlägg av Oblivion »

Jag behöver punktsvetsa nått, fast jag har ingen punktsvets... lösningen, Man bygger en...

Man måste ha en ganska fet trafo märkte jag, Gick ner i källaren och hittade denna.

TRAFO
SIGNERING

Trafon är märkt 3,5v vid 220v inspänning, slänger man på 230v på 200v ingången så får man ut ca 4,5v, inge tecken på mättning, och dessutom ska den ju bara användas momentant :)

Denna vägde 30kg kan tilläggas:)

Sökte lite på google och hittade ganska många exempel. Ett var detta

homemade spotwelder

Jag rotade även fram ett tidsrelä och lite kontaktorer.

Så det enda som saknas är i princip elektroder, brädor och bult har man ju i källaren, tänkte besöka järnhandeln imorgon och se om dom har något lämpligt

Någon som byggt något liknande och har några teorier?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Har sett detta gjort med mikrovågsugnstrafo också som man lindar en ny sekundär på, finns en video på youtube.

Har dock ingen vidare koll på vad som är bästa elektrodmaterial.
Användarvisningsbild
Beast

Inlägg av Beast »

HAHA Jag repar punkttänger på Volvo.

Trafona vi har väger 25-35 kg 56kVA 400V
Så det borde ju gå
Tänk på trycket mellan elektroderna. Högt tryck kallare lågt varmare.
Våra tänger ligger mellan 250-300kg i tångtryck. Lins diametern spelar oxo in
vi har ca 6mm på 56 kVA tänger.Klenare trafo =klenare lins diameter.

Elektroder är gjorda i koppar inte ren men nästintill.

Tror vi har ngra små knappelektroder som kanske skulle passa dej
ser ut som en M8 bult med 4-5mm lins(går ju att fila mindre) 10-15mm lång.
Intresserad så säj till.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

He, jo jag satt precis och funderade på hur jag skulle lösa elektroderna, Kan du fixa några skulle jag vara tacksam :)

Jag hade inte tänkt att svetsa enorma saker med denna svetsen så små elektroder är bara bra.

skiss

Tänkte börja med en enkel hävstångsmodell, har byggt grunden idag men saknar lite plattstång och liknande, bottenarmen är issolerad ifrån allt, medans överarmen är helt i metall och därmed "jordad"

Så har jag helt enkelt en arm som jag trycker ner för att sluta gapet, det är en början iaf för att se om det fungerar.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Beroende på hur stor maskin du vill bygga (hur mycket plats du har) så kan en fotpedal vara bra, då kan du hålla arbetsstycket med båda händerna och operera svetsen med foten istället :wink:

/PeterH
Användarvisningsbild
Beast

Inlägg av Beast »

Fixar några elektroder på måndag. Pm:a address så skickar jag.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Jo en fotpedal har jag funderat på, båda händerna är väldigt praktiskt att ha tillgång till faktiskt.

hittade ett par passande galvade stålpinnar i järnaffären idag, böjde till dom i städer så blev dom skitbra, ska bara kapa topaprna och slipa till dom så dom får en smidig topp

Ledare

Det tar sig lite...

Snart så

Det böjda metallstycket ska sitta fast monterat nederst direkt i trafoanslutningen, sen issolerad ända ut, den raka biten ska sitta rörligt monterat ovanför det andra med en kraftig kabel i förbindelse med den andra polen.

Låt er inte luras, dom är över en halv cm tjocka, gick lite trögt att vrida dem för hand :)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag byggde om en MOT idag som sekundären va kajko på, lindade på 2.5 varv centimetertjock kopparkabel, få se om man kan ha den till nåt.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

hittade ett par passande galvade stålpinnar i järnaffären idag, böjde till dom i städer så blev dom skitbra, ska bara kapa topaprna och slipa till dom så dom får en smidig topp

Kopparelektroder mellan dina ledare behöver du väl ändå? Annars får du hugga loss dem med yxa efter varje svets, eller tror du inte på föregående skribenter, särskilt när någon som jobbar med det erbjuder dig kopparelektroder.... Men lycka till med dina stålpinnar med smidiga toppar.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Ehm självklart skall jag ha elektroder?

jag är jättetacksam att jag blev erbjuden några...

jag måste fortfarande ha armar till elektroderna eller hur?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Bör du inte göra anslutningarna i något material med lägre resistans?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Koppar hela vägen är det bästa.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Är det inte rätt svårt att få tag på ett sånt tjockt plattjärn i koppar? Aluminium borde väll vara enklare och fungera nästan lika bra? Det är ju inga enorma strömar vi pratar om, ca. 400amp. :?:

Mvh
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

Aluminium är ju ingen dålig ledare direkt, bättre än koppar per massenhet... så dimensionerar man rätt så (60% större genomsnittsyta) :)
Ett möjligt problem när det gäller stela ledare och höga strömmar är att värmeutvidgningskoefficienten är relativt stor för aluminium. Men du skulle väl inte köra den för jättemånga fogar kanske... annars får man se till att tillåta expansionen så att fogarna inte utmattas så fort.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Jo visst, koppar hela vägen skulle vara perfekt, men med dagens kopparpriser...

Man ska inte glömma att man får en NY maskin för 100USD på ebay :)

Jag har hittils lagt 150kr inkl trafon på detta bygget, mitt mål är under 300kr

Jag hittade ingen alustång som jag tyckte passade på den lokala järnhandel, frågan är om det verkligen blir en enorm skillnad mellan stål och alu till den lilla maskinen jag skall bygga? och till det jag skall använda den till, visst ser jag att det inte fungerar så får jag väl byta armarna helt enkelt...
Skriv svar