ECU till en bil

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Gjorde en logg nu.

Från jag vrider nyckeln till att temperaturen går upp till ca 85 grader börjar något krångla.

Jag kan få fram andra värden än det som finns på denna grafbild. Vad är det mer bra att kunna få fram på loggen förutom

RPM
COOLANT
??

Bild

Ser nu att TPSacc är 100%. konstigt. Jag har inte ens rört gaspedalen..
backeliten

Inlägg av backeliten »

PW tiderna är mycket intressanta, du kan inte lägga upp logg filen nånstans, enklare när man kan stega runt i den själv.

jag kan tänka mig i loggbilden som du ser att den går magert när den blir varm därav det konstiga fenomenet med varvtalet.

Har inte själv, men varit om diverse uppstarter med istortsett alla MS versioner.
Så man har sett ett å annat strul som kan bli.
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Har nu idag tagit ur kablaget som sitter på DB37 och sett över kontakter och gjort om vissa lödningar. kollat så att det är krympslang över varje ände och att det är rent och snyggt runt om.

Har lött fast triggerkabeln noggrannare med lödtenn och krympslang. Nu är det så bra det kan bli.

Det gick bra och köra förut de första fem minuterna. Sen blir allt så himla konstigt och den nästan dör eller går väldigt ojämt och vet inte hur den ska ha sig.

Först tomgång i ett par minuter. Kunde även öka varvtalet till 4-5000. Ger mig ut och åker. Får problem efter ungefär 7 minuter. Vet inte vad detta beror på. Har en logg på körningen. En kompis får titta på detta och se vadet kan vara.

Men skönt att kablaget är OKEJ nu iaf. tog rätt många timmar men jag mår bara bra av friskluft :)

/ Knutte
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

behr skrev:Varva över 4500 rpm är ju ett måste. Det är där det roliga börjar :)
Megasquirten med extrakoden ska klara över 10000 rpm på fyror om jag minns rätt.

Dom där störningarna i rpm-kurvan ser otäcka ut... Svårt att säga vad det är såklart, men det är definitivt något som är lite galet.
Jag har bara använt LM1815 för VR-givarna och aldrig V3ans orginal men nå saker jag skulle provat är:
* Kondensator över VR-givaren, typ 10-100n
* Motstånd paralellt över VR-givaren (jag har 300 ohm på min)
* Bra skärmad kabel till VR-givaren (mikrofonkabel)
* Jordning av tändspole och resistans i tändkablarna
Kanske prova detta senare. Har fått bilen och gå bättre men sämre när den väl är varm. Då fungerar den inte alls.

Vad menas med motstånd parallellt över VR-givaren? och kondensator över Vr-givaren? Menar du parallelt där med?

Finns det möjligheter att använda det extra hålena på V 3.0 och löda dit motstånd och kondensator och sen dra kablar till något på kortet.? Det finns ett område på kortet som kallas för proto area.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Nu vet jag inte vad det heter i Megasquirt men det finns något som heter coolant map och där ställer man in hur mycket bränsle motorn ska ha vid olika motortemperaturer.

Kurvan för värdena ska inte vara linjär ifrån början till slut, för den ska börja dyka brant så fort motorn börjar bli lite varm och sedan kan den vara ganska rak till t.ex 80 grader.

Börja med att ställa ner alla värden över 60 grader till t.ex plus 5 % och allt över 80 grader till noll %.

Se till att motorn har nått sin arbetstemperatur innan du ställer in alla öppningstider och jag gissar vilt på att du får öka dom lika många procent som coolant mappen har/hade i temperaturområdet 50 till 70 grader.
Senast redigerad av BEEP 24 maj 2008, 00:02:33, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Tack för tipset. Det heter CLT i megasquirt. Coolant.

Stiftena är sotiga så det tyder ju på att det går fett vad jag kan förstå. Får sänka med 5%enheter och se hur det går sedan.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Minska alla coolant värden och använd trimporten för att se hur mycket bränsle motorn ska ha när den är kall.
Senast redigerad av BEEP 23 maj 2008, 14:35:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Jag har minskat på warmup enrichment och även på fuel table. Det har fungerat bra faktiskt! tack för ett mycket bra tips!

Trimportar vet jag inte vad det är. Men ska bredbandsmappa den nästa vecka är det tänkt. Då får justera fuel och spark tabellerna.

Härligt!
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Jag skrev fel för att det är ingen trimpotentiometer utan en vanlig potentiometer som man sätter någonstans på instrumentbrädan,

Den heter mixture trim och med den så kan du öka eller minska öppningstiderna några procent. I programmet så finns det säkert någon ruta där du kan välja hur många procent som skall gå att justera med potentiometern.
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

okej, jag tror du syftar på table transform eller något sådant. Att man minskar hela tabellen med ett värde i procent?

Ska kika närmare på det också. En liten "genväg" :)
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Den justerar den aktuella öppningstiden (hela tabellen) men den ändrar inga värden i minnet.

Du har nog också en tid tabell för en start upp procedur där du ställer in hur mycket extra bränsle motorn ska ha under viss tid när den startas. Ett problem som man kan råka ut för är att om motorn dör så måste man stänga av tändningen för att start upp proceduren ska fungera.
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Ja AFE after start enrichment finns också. Funderar på att koppla bort det och bara köra på temperaturberoende enrichmentvärden.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Den är bra att ha för att motorn behöver lite extra bränsle i början så stänger du av den så får du öka dom temperaturberoende enrichmentvärdena för att få igång motorn.

Det som händer då är att när temperaturen stiger i förbränningsrummet så vill motorn ha mindre bränsle men kylvätskan värms inte upp lika fort som förbränningsrummet och eftersom alla temperaturberoende enrichmentvärden är höjda för att motorn ska gå att starta, så kommer den att gå fett tills den når arbetstemperaturen.

Hur känslig motorn är i uppvärmningstadiet kan skilja mellan olika motorer så att en motor behöver kanske bara lite extra bränsle vid dom låga temperaturerna och en annan motor behöver extra mycket bränsle tills den blir riktigt varm.

Du har också en tabell för temperaturen på insugsluften som standard brukar ha på tok för höga värden och detta kan då störa väldigt mycket innan man får ställt in alla öppningstider så jag brukar nollställa alla värden och justerar dom senare när allt annat är inställt.
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

behr skrev:Varva över 4500 rpm är ju ett måste. Det är där det roliga börjar :)
Megasquirten med extrakoden ska klara över 10000 rpm på fyror om jag minns rätt.

Dom där störningarna i rpm-kurvan ser otäcka ut... Svårt att säga vad det är såklart, men det är definitivt något som är lite galet.
Jag har bara använt LM1815 för VR-givarna och aldrig V3ans orginal men nå saker jag skulle provat är:
* Kondensator över VR-givaren, typ 10-100n
* Motstånd paralellt över VR-givaren (jag har 300 ohm på min)
* Bra skärmad kabel till VR-givaren (mikrofonkabel)
* Jordning av tändspole och resistans i tändkablarna
Har undersökt mycket nu sista tiden och det finns inget som funkar typ bränsle och tändinställningar. Tänkte prova din lösning.

Men du skriver kondensator över vr-givaren.. sen motstånd parallelt över vr-givaren. Menar du samma sak där?

Jag gjorde en skiss i paint. Inte världens bästa bild men den förklarar hur jag tror du menar.

Bild

Har jag förstått rätt ang hur jag ska löda dit konding och motstånd?

Ringarna är själva skärmningen. Den är jordad i vid kontakten.
Användarvisningsbild
knutte

Skitglad nu! :D

Inlägg av knutte »

Hej! Vill tacka för all hjälp jag har fått här ang varvtalsproblemet! Men genom ett under ikväll körde nyligen. Så jag är fortfarande upprymd.

Nu går det och varva riktigt bra över 7000 rpm. Jag har inte vågat gå mera pga bränsletabellen är inte riktigt rätt ännu och dumt sabba något i glädjeruset :)

Det var genom en slump jag upptäckte en grej i wheel decoder settings. I menyn basic settings finns ett kapitel wheel decoder. Under wheel decoder routine fanns det två val!

Kopierar från hjälpen jag hittade där.
There is a choice of wheel decoder style 024 vs 025. It has been found that Low wheel counts < 20 teeth need to use the 024 style, higher numbers of teeth may work better with 025 style
Jag har alltså ett 60-2 hjul. Då skall det fungera bättre med 025 inställningen. Men i mitt fall funkade det väldigt bra med 024. Jag vet inte vad denna inställning riktigt är men jag provade det och då fungerade det klockrent!

Nu har jag vuxit 2 cm ikväll! :)

Bild
Skriv svar