Värmesystemsövervakning

Berätta om dina pågående projekt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Finns det system som är byggda så? Eller missförstår jag beskrivningen?
grubs

Inlägg av grubs »

Om det är min beskrivning av golvvärmesystem du undrar över, så ja, det finns system som fungerar så.

De har en slinga som styrs av en master-termostat som kontrollerar tillförsel av värme från pannan och ett antal parallellkopplade slingor som kan styras antingen av termostater eller strypas manuellt. Om man bara vill veta total förbrukning i värmesystemet så räknar man tiden då mastertermostaten är påslagen och vill man veta mer så får man dessutom kolla de individuella slingorna.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

En liten update, min 8 GB USB sticka visade sig inte alls vara flashbaserad, det satt en 8 Gb microdrive från seagate i den! Förklarar de lite underliga ljud som kom från systemet, vilket fick mig att bryta upp det och kolla :)

Den verkar också korrupta innehållet lite nu och då, fast att jag nu har stoppat systemet på ett korrekt sätt...

Min montering av extern antenn på wlan kortet verkar inte heller vara helt på banan längre... (iof inte helt förvånande)

När det funkar väljer den fel wlan med... men då funkar det i alla fall...

Frågan är om jag inte ska byta wlan kort till ett mindre massakrerat, D-Link DWL-G122, där finns det också andra som monterat externa antenner på... Fast med min nya externa antenn räcker det kanske att tejpa det mot fönstret..

Så allmänt så går det inte så bra :(
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det verkar faktistk som om Wlan kortet lever, funkar fint och ger bra signal om man stoppar in det i laptopen, så det är väll bara att mounta usb disken i linuxdatorn och köra chkdisk på den igen..
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Nu tröttna jag och slakta en av Bluetooth korten för att få tag på en 3.3V MAX232...

Så nu vet jag vad som går fel...

Kod: Markera allt

Begin: Waiting for root file system... ...
  Vendor: SEAGATE   Model: ST68022CF         Rev: 3.01
  Type:   Direct-Access                      ANSI SCSI revision: 02
SCSI device sda: 15625008 512-byte hdwr sectors (8000 MB)
sda: Write Protect is off
sda: assuming drive cache: write through
SCSI device sda: 15625008 512-byte hdwr sectors (8000 MB)
sda: Write Protect is off
sda: assuming drive cache: write through
 sda: sda1 sda2
sd 0:0:0:0: Attached scsi disk sda
Done.
Begin: Running /scripts/local-premount ...
Done.
kjournald starting.  Commit interval 5 seconds
EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data mode.
Begin: Running /scripts/local-bottom ...
Done.
Done.
Begin: Running /scripts/init-bottom ...
Done.
INIT: version 2.86 booting
usb 3-2.2: reset high speed USB device using ehci_hcd and address 3
sd 0:0:0:0: SCSI error: return code = 0x00050000
end_request: I/O error, dev sda, sector 9961550
EXT3-fs error (device sda1): ext3_get_inode_loc: unable to read inode block - in
ode=614081, block=1245186
INIT: cannot execute "/etc/init.d/rcS"
INIT: Entering runlevel: 2
INIT: cannot execute "/etc/init.d/rc"

Kör man en e2chk eller annat lämpligt program med usb disken mountad i en annan maskin rapporterar den inga fel!

Så man kan ju undra varför...
StigH

Inlägg av StigH »

Så blev det ett inlägg under nytt namn, glömt det gamla och PW/ID filen är korrupt.. Forumet vägrade att känna igen mina emailadresser?

Intressant, Har liknande problem.
Vedpanna+tankar som ska övervakas men tänker på nåt sätt få med årets nyhet, solfångarna.
Det blir rätt mkt värme på sommaren (de år solen lyser iaf :roll: ) så jag måste kolla diff tempen hos slangarna för ev pumpstart_fullvarv och i värsta fall öppna ventilen till tank 2 om det blir för varmt i tank nr 1.
Betr pannpumpstopp så är det väl bäst att se på rökgastempen ?
T ex t<50 => brunnit färdigt.
Har inte kommit så långt ännu.

(kom in lite sent i tråden..)
Senast redigerad av StigH 12 mars 2008, 15:18:31, redigerad totalt 2 gånger.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

moderatorerna kan nog fixa in dig på ditt gamla konto igen.

Jag har funderat på att bygga ett sådant system. Men inte kommit längre än att köpa givare. När det gäller rökgaserna så skulle jag lägga gränsen på 100° eller om man vill vara lite mer avancerad. Samma som aktuell pann temperatur. Är rökgasernas temperatur lägre än pannans temp så kyler de ju pannan. Då bör fläkten stoppas.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Håller helt med dannei, när rökgastemperaturerna blir kallare än vattnet i acctankarna ska fläkten/laddpumpen stannas. (vår panna fixar det själv med en inbyggd rökgastermostat, tror den står på ca 90-100 graders)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Eftersom mitt gamla USB minne som visade sig vara en micro HD började dumma sig så installera jag om hela systemt på ett riktigt 4GB USB Flash minne.

Tur nog funkade hd fortafarande om man anslöt den till min x86 linuxburk.
Så det var inte så svårt att återskapa wlanet, nu anslutandes till RÄTT AP...

Måste lägga ut clientprogramet på något säkert ställe med, surt om man hadde behövt skriva om det igen..

Funderade ju på att göra multiuserstöd på websiten med, så flera olika system skulle kunna rappotera till samma webserver...

Men nu ska vi göra ett nytt försök med att flytta ut systemet i pannhuset undra om det överlever flytten denna gång..
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Den överlevde flytten, men kopplingen är fortfarande väldigt skakig, jag överväger å det starkaste att slänga ut usb wlan stickan med mitt fulbygge och stoppa in en wrt54gl som AP istället. JA det kostar, men tid är något jag har ont av..

Har för övrigt mätt upp slingan nu och håller på att löda givare.. mekigare än vad jag tänkt mig, Nu lödas varje givare på ett liten bit werboard med 3x3 hål. Mycket enklare...

Hoppas jag mätt rätt så det bara blir att buntbanda dit slingan när den är klar, provade den efter två givare och inget funka :( Visade sig att de nya givarna hade familjakod 28 istället för 10 som mina gamla DS1820 har.. Så en liten mjukvaruändring och de dök upp med!

Servern har fått lite stöd för att kunna hantera flera olika flödesbilder nu med, tanken är ju att den ska klara av flera olika system från olika platser...
Fast då dyker ju problemen upp med att skilja systemet åt, och då särskilt nyanslutna givare, det är inte helt lätt att identifiera vilken givare som är vilken när man stoppar in 15 nya givare. Men det blir väll att värma en och en och se vilket nummer som ökar.

Hoppas jag har givarna anslutna innan eldningssäsongen är över...
Fast i sommar ska jag ju roa mig med att mäta temperaturförlusterna i den stora 3 m3 tanken, jag tror de är rätt höga, 5cm vanli glasfiber kan inte vara tillräckligt för en tempdiff på mer än 60 grader!
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Nu händer det saker :)

Har flyttat upp antenne än lite högre upp på taket, nu ser den delar av den andra antennen, och det regnar nu vilket brukar dra ner signalen... Så vi får se hur stabilt det blir, den är online nu i alla fall...

Har också lödat ihop en lång slinga med ca 15 givare på helt vanlig telekabel. Varje givare sitter på ett litet kretskort med 9 hål i. Kör för tillfället parasitmatning, men tror inte det kommer funka då nästan alla givare kommer upp mot 80 grader, men nångång i natt lär vi få se :)

Nu sitter jag bara och försöker para ihop rätt givare med rätt plats i flödesbilden.

Än så länge är det bara utegivaren jag är helt säker på vilken det är, kallt i enköping nu, + 6C

Försökte mig på att köra OneWire busen över en nergrävd EKK 5G1.5, men den är nog en 30-40 m lång, och jag tror inte mitt passiva RS232 interface är det bästa, så det blev ingen kontakt.

http://www.andli.com/main.php?system=1

Pannan nådde precis arbetstemperatur, så nu borde lite fler givare öka i temperatur, spännande :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Skumt att det inte funkade. En passiv adapter ska lätt klara 100m. Om com-porten har tillräckliga spänningsnivåer. Mitt nät ser ut såhär http://madmodders.se/temp/1wire.gif och det är inga problem. Mått i meter. Jag har visserligen en partvinnad 2-ledare.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

MM: ditt nät är iof mer avgrenat än mitt, men kabeln mellan första och sista givaren är ca 20 meter och därimellan sitter 15 givare.

Kabeln jag försökte använda låg troligt parallelt med en 230 V kabel hela vägen, iof utan någon större last (2 cirkpumpar och en fläkt = pannan)

Idag har jag kört en eldning och kurvorna är roliga att titta på :)
Det verkar som jag har värmt upp ca 3250 liter vatten från 40 till drygt 80 grader på 3h :) Ungefär 151,9kWh, skumt då pannan är på 50kW...
Och detta på bara 1.5 inlägg vet

Så troligen är det inte 750 liter i den lilla tanken.. och det var säkert varmare än 40 grader i den från början.

Jag e nöjd med mätsystemet, ska bara putsa lite på webgränsnittet, ska lägga in möjlighet att beräkna mängd energi kvar i tankarna osv...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Systemet funkade väll i några veckor förra gången, sen ballade nästa filsystem...

Det eldas inte så mycket på sommaren, så det har dröjt nu till vintern till jag börjat laga det hela.

Tröttnade tillslut på USB wlan stickor med felanpassade externa antenner, så jag satte dit en WRT54GL och anslöt den externt monterade antennen till den. Funkar klockrent (såklart)

NSLU2 byttes också ut mot en ny, som jag inte lödat av och på minnena på :) (i teorin skulle säkert programvaran kunnat köra direkt på WRT54GL istället, men det är enklare såhär)

Förhoppningsvis ska detta ge ett stabilare system.

Allt funkar nu, men det tar påtok för lång tid att posta värdena till webservern. (eller det som tar för lång tid är att läsa svaret därifrån,något gör jag fel...)

För den nyfikne finns flödesbilderna på
http://www.andli.com/main.php?system=1

Klicka på en temperatur för att få upp en graf.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Har pannan rasat? Enligt graferna (om jag läser rätt har tempen rasat rejält senaste 8 timmarna) Här är exempelvis grafen för innetemp från klockan 5 på morgonen till lunchtid (en säkning från 20 till 15 grader vilket låter kallt inomhus :D )
Skriv svar