Dissekering av Rustas trådlösa dörrklocka (bilder)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Dissekering av Rustas trådlösa dörrklocka (bilder)

Inlägg av PHermansson »

Frågan är om den sändare och mottagare som sitter i Rustas trådlösa dörrklocka för 99:- kan användas till något vettigt? Det blir ju trots allt billigare än att köpa lösa RF-moduler...
Jag tog en tur till affären och inhandlade en styck dörrklocka. Sedan hem och skruva isär den. Som tur var var den lätt att få isär till skillnad från mycket annan modern elektronik. Först var det sändaren som blev av med kläderna:
Bild
Längst till höger, utanför bild sitter ett litet A23 12-volts batteri. Sedan följer kretsen HX2262, en tryckknapp, lysdiod och sändarmodulen. HX2262 visade sig efter lite efterforskningar vara samma krets som PT2262 (PDF -
http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/PT2262.pdf, en krets som skapar en kod som är beroende av vilka ben som kopplats var.

Måste slå in julklappar nu, återkommer med mer om en stund... frågan är: går detta att använda till en trådlös LCD?

Så då var julklapparna klara och vi kan fortsätta dissektionen...
Det intressanta med HX2262 är att ben 17 är data out, denna utgång är också kopplad via ett 10k motstånd till sändarmodulen. Planen blir att löda bort kodkretsen och sedan koppla in den dataström som ska skickas där ben 17 förut satt. Kretsen ska drivas med 12V (tas ut från datorn) frågan är nu hur man ska anpassa +-12V i RS232'n till +12V? Borde funka med en optokopplare och en extra diod, får lura lite på det.

Dags att plocka isär mottagaren:
Bild
Till höger sitter kretsen HX2272(http://alldatasheet.net/datasheet-pdf/v ... T2272.html vilket är en avkodare anpassad för HX2262. Mer intressant är istället kretsen till vänster vilket är en RF-mottagare, vars utsignal är kopplad till avkodarens Din-ingång. Här kan man alltså ta ut den signal som skickats av sändaren.
Drivspänningen för mottagaren är 3V (2 st R6 batterier) så här får man väl fixa någon omvandlare för LCDn's 5V. Fast det blir nog någon typ av uppladdningsbart batteri här...

Blir nog mer tid för praktiska experiment efter jul, då återkommer jag med mer info.
Senast redigerad av PHermansson 26 december 2004, 20:57:32, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Du behöver ju en passande avkodare också, men ja, det borde gå att göra en trådlös LCD av dem.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Lade till lite i inlägget ovan, hade inte tänkt använda de kodkretsar som ingår utan istället skicka data från PC'n till en PIC. Ritade ett litet schema för att koppla sändaren till PC'n, ser det ok ut?
Bild
Användarvisningsbild
Garfield

Inlägg av Garfield »

RF-modulen vill ha symmetrisk data för att fungera bäst
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Symmetrisk data? Men vad jag kan se är inte originalsändaren kopplad så?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Långt om länge så har jag gjort ett praktiskt experiment med kretsarna. Jag kopplade sändaren till serieporten enligt schemat ovan, sedan kopplade jag mottagaren till mic-in på datorn. För att se vad som kom in körde jag en pc-oscilloscop-mjukvara som har mic-ingången som ingång, och körde HyperTerminal för att skicka ut info på serieporten. Oscilloscopet reagerade när jag skickade en textfil, men döm om min förvåning när det hela fungerade även efter att sändaren kopplats ur!? Blir nog mycket störningar, får testa att koppla enheterna till olika datorer istället för bara till laptopen...
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

När sändaren är stängd så strömmar alla möjliga störningar in i mottagaren. Det mesta av detta "överröstas" dock av sändaren när den är på. Men att serieporten skulle orsaka så starka störningar själv låter onekligen en smula märkligt...

Jag byggde om samma dörrklocka för nå't år se'n, men jag stoppade bara in ett par trissor för att få en utsignal när man trycker på knappen. I det fallet skulle jag starta ett fyrverkeri på avstånd.
Tanken slog mig när jag satt och petade i grejorna, att det skulle vara skoj om det gick att sända data med den. Och nu har du gjort den efterforskning som jag inte orkade ta mig för då! Man tackar & gamar åt sig! :wink:

Appropå trådlösa klockor...
Jula säljer en väldigt snarlik trådlös ringklocka för det hutlösa priset av 49:-
Är det någon som pillat på dessa och kan jämföra med rustas modell?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Vi får tacka

Inlägg av bengt-re »

För denna grundforskning i trådlösa ringklockor. Har du testat räckvidden på den än ?
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Jag testade min helt omodifierad ringklocka (samma typ, pris & inköpsställe som PHermansson) och den funkade upp till 100-150 meter i gynsamma förhållanden med helt fri sikt över en läggda (och vad 17 heter det på "svenska" då... Läggda är i alla fall norrländska för "gräsbevuxen åkermark") ute på landet, dvs ganska lite runt omkring som stör.
I andra miljöer var räckvidden bara en bråkdel, ca 15-20 meter.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Men det är inte så illa !

Inlägg av bengt-re »

Det finns många användningsområden... Jag måste åka dit i helgen och ´köpa en och leka med... *asg* Tänk om de visste att de flesta de säljer dissikeras av sjuka organjägare... ;)
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Är det Rusta eller Julas variant du ska ge dig på?
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

läggda = träda på rikssvenska?

Det verkar ju vara ett rejält fynd att slakta en sådan trådlös ringklocka. Hur i H-te kan man sälja en trådlös ringklocka för 49 kr. Antagligen tillverkas den i kina, sedan ska den transporteras till sverige, Jula OCH tillverkaren OCH STATEN ska tjäna lite pengar på det. Visserligen är det massproduktion men själva komponentkostnaden för tillverkaren kan bara vara någon krona. Vad skulle det kosta att köpa komponenterna styckvis på Elfa (jo jag vet att de inte köper från elfa eller motsvarande kinesiska firma)? Om någon skulle vilja att jag konstruerade något kommersiellt skulle jag nog fakturera 400-700 kr/timme. Hur många timmar tar det att göra en sådan ringklocka med mekanik och elektronik, 200-500h ? Bara det motsvarar drygt 7000 ringklockor i slutled. Jag får det inte att gå ihop, man kan nog glömma affärsidén att konstruera-tillverka-sälja relativt enkel elektronik från sverige.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Ja, går det att använda Julas klocka för 49:- till att skicka data på ett enkelt sätt måste ordet fynd vara en underdrift.

Angående det svenska språket: :D
Nej, en läggda är inte nödvändigtvis i träda. Man odlar gräs på dom som sedan oftast numera packas i så'na där läckra vita "paprikor" som brukar pryda landsbygden numera.
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

OT: Mera Svenska ord: Fält, åker, vall äng. Om man avser att skörda hö/hösilage/ensilage kanske vall eller äng är rätt ord
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

babbage skrev:läggda = träda på rikssvenska?

Det verkar ju vara ett rejält fynd att slakta en sådan trådlös ringklocka. Hur i H-te kan man sälja en trådlös ringklocka för 49 kr. Antagligen tillverkas den i kina, sedan ska den transporteras till sverige, Jula OCH tillverkaren OCH STATEN ska tjäna lite pengar på det. Visserligen är det massproduktion men själva komponentkostnaden för tillverkaren kan bara vara någon krona. Vad skulle det kosta att köpa komponenterna styckvis på Elfa (jo jag vet att de inte köper från elfa eller motsvarande kinesiska firma)? Om någon skulle vilja att jag konstruerade något kommersiellt skulle jag nog fakturera 400-700 kr/timme. Hur många timmar tar det att göra en sådan ringklocka med mekanik och elektronik, 200-500h ? Bara det motsvarar drygt 7000 ringklockor i slutled. Jag får det inte att gå ihop, man kan nog glömma affärsidén att konstruera-tillverka-sälja relativt enkel elektronik från sverige.
Jag tycker nog att det är mer otroligt hur man kan sälja DVD-spelare för 399:-, och CD-freestyles som även klarar MP3 för 250:-!!
Skriv svar