Titta på en "web"-kamera ute på en Ö utan 230V

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Mackan
Kontakt:

Titta på en "web"-kamera ute på en Ö utan 230V

Inlägg av Mackan »

En bekant till mig har frågat mig om man skulle kunna pula ihop ngn lösning för att kunna kolla på en webkamera ute på en Ö.

Lite mera fakta......

På ön så finns ingen utdragen nätspänning. Det finns i dagsläget ett 24V system som jag satt ihop därute som laddar ett stort batteripack med hjälp av 8st 50W Solceller och ett vindkraftverk på 400W.........allt detta finns kopplat till en stor intverter som gör att det finns 230V~ när dom är ute på ön....inte annars.
Det finns även ett system som gör att man kan styra saker via GSM'nätet.....slå på värmen och kolla lite temperaturer osv.......allt detta går på 12V.

Önskvärt är att man via ett enkelt sms kommando skall slå på "kamera-systemet" när det används och sedan direkt slå av det.........detta är inget problem då det finns en ledig reläutgång på GSM'styrboxen som redan fungerar där ute.

Nu till kruxet...........hur ser resten av systemet bortanför reläet ut :?:
Hur strömmar man tex video helst utan en PC och gör så att man kommer åt allt via internet........
Strömmar man det till en webserver där man kan kolla på det :?:
Går detta med en mobiltelefon med kamera som man styr via tex AT-kommandon :?:
Är allt detta ens möjligt :!: :?:

Ja jag är inte hundra på hur detta skulle kunna se ut..........jag lovade dock att kika på om det överhuvudtaget går att lösa på ngt smidigt sätt........alla förslag emottages vänligen :!:

Jag tänkte direkt att elektronikforumet är en perfekt plats att släppa en sådanhär fundering på........så kom igen nu tänk till :D

Mvh,
/Markus
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns (som jag ser det) 2 lösningar:
1: En PC som autostarter och har trådlöst bredband.
Fördel: full funktionalitet.
Nackdel: dyrt, sårbart, strömkrävande.
2: Ett GPRS-modem.
Fördel: startsnabbt, strömsnålt.
Nackdel: begränsat bandbredd, kan vara svårt att få kameran till att fungerar, kan nog bara ge stillbilder med ett visst mellanrum.
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Har sett att det finns program till vissa nokia-telefoner som kan ta bilder med en inbyggda kameran och maila iväg... kan användas som rörelsedetektor också har jag för mig :) En sån och en solcell kanske funkar bra?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Eller en minimal pc, har för mig att jag någonstans har sett videostreaming från webcam med ett foxboard...

Alternativt en bubba server eller dylikt system kombinerat med en webcam och ett trådlöst modem för uppkoppling via gsmnätet, då får man funktionaliteten hos en fullfjädrad PC med linux på ett system som drar kanske 10w under tiden det är igång.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Nokia har till och med en färdig lösning. En webkamera som ringer upp via inbyggd mobiltelefon, lösningen kan ställas att trigga på rörelse och då automatiskt börja skicka bilder, kommer inte ihåg om det funkade att skicka video också? Kan till och med ha varit så att man kan ringa till enheten själv, bilderna skickade via MMS har jag för mig. Kameran kom för ca: 4 år sedan och kostade då typ 3-4000:- (borde gå att hitta billigare begagnad på blocket eller tradden)

/PeterH
peter555

Inlägg av peter555 »

Mackan
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

Tackar så mycket svaren som jag fått......

Det hade ju varit klockrent om man kunde använda Nokias kamera eller mobiltelefon-lösning och slå på den via sms som skickas till det befintliga systemet........detta relä drar på matningen till Nokia-kameran som i sin tur sedann bränner iväg ett MMS/Mail..........om den inte kan göra det automatiskt så kanske man kan skicka ett sms till Nokian att nu vill jag ha en bild..........klockrent.

Skall googla efter den lösningen :)

Jag skriker till om jag hittar nåt som verkar fungera :!:

Mvh,
/Markus
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Prova sökresultat från google

/PeterH
Mackan
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

Stort tack PeterH..........Klockrent :!: :!: :!:

Detta är ju precis det som jag ville ha......spelar ju ingen roll att det är en bild i stället för en videosekvens av ngt som inte rör på sig :doh:

Har skickat länken vidare så får vi se vad han säger :D

Mvh,
/Markus
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

3G-gredbands-router från www.tre.se

+

http://www.kjell.com/?item=68538&path=9 ... ,158000000

Slå på strömen till båda från reläet.

Inte billigt men det är ju lätt att få det att funka.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Fick precis hem senaste numret av M3 och där gör Teknik Magasiner reklam för en 3G övervakningskamera för 1999:-. Verkar som att den skickar rörliga bilder och kan styras i sid-/höjdled från en 3G-mobil. Kanske kan vara et alternativ..?

/PeterH
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Kolla på http://butik.ice.net/Foretag/Produkter.aspx
Gateway D-35 (5 gig i månaden som max). Har mycket bättre täckning än 3G data nätet. + webkamera.
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Vill du grejja själv och är bra på Linux så kan du ta t.ex Asus WL-500gP, en vanlig router med USB anslutning och som det går köra linux på.

Det finns stöd för 3's usb-dongel modem, samt många webcams. men du måste som sagt anpassa det själv, för dels dongelmodemet, sedan webcamen, och slänga upp t.ex en webserver på den där du ser webcameran på.

Open WRT, Asus 500gp
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Jag själv har en WL500gP och kan säga att den är helt jättebra, dock så kan det vara problem att koppla in en usb-hub, men de 2 usbportarna som redan finns räcker till ganska länge, särskilt om du bara tänkte ha 3g-modem och kamera.

Har istället för openwrt och alla dedär nånting som heter Olegs firmware, som är specefikt för WL-serien. Det fungerar i princip exakt som openwrt men är i grund och botten bara en förlängning av orginalfirmwaren. Därför har den från början full support för routerns alla finesser etc.
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Off topic lite:
WL500gP har faktiskt 4:a st usb portar, varav 2 st är tillgängliga, men är man duktig på att löda ytmonterat mm, kan man ansluta två ytterligare usb portar. Man löder sladdarna direckt mot den ytmonterade kontrollen.

Det finns även 2 st serieportar, som är relativt enkelt att ansluta med lite hyvsade grundläggande lödkunskaper.

kopplar du en egen microkontroller mot WL500gP's serieport, kan man bygga t.ex en motorstyrning för att styra kameran, sätta på eller stänga av funktioner i stugan mm. :-)

Jag blev kär i WL500gP, så jag köpte två :-P
Skriv svar