Myst-bok (320x240 video, inbyggt i en bok)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
marcusg

Myst-bok (320x240 video, inbyggt i en bok)

Inlägg av marcusg »

Spelade just klart Riven (uppföljaren till Myst), och skall snart skena iväg och köpa Myst III: Exile. Spelade Myst med min pappa någon gång på 90-talet, och har nu tänkt spela igenom hela serien!

En galen tanke slog mig dock idag. Vore rätt kul att göra en egen Myst linking-book! Ett exempel på hur en sådan bok kan se ut: http://www.youtube.com/watch?v=0VP5tswF8Zo. Alltså (i mitt projekt): en bok som innehåller en skärm som spelar upp en video. Tror jag skippar "beam-me-up-scotty"-biten...

Jag har egentligen ingen aning om hur man skulle kunna göra, så jag skriver denna tråd för att få lite vägledning. Vad behövs för att göra detta? Behöver alltså kunna visa video på en skärm, och allt skall byggas in i en bok. Vad för typ av skärm kan jag använda mig av, hur skall jag få denna skärm att visa filmen och var skall filmen lagras? Skulle det vara möjligt att använda en tryckkänslig TFT-skärm (någon av dessa), så att jag kan göra något om man trycker på skärmen?

Mina tidigare erfarenheter inom elektronik sträcker sig bara till 6 månaders hobbypulande med PIC. Lär inte räcka för detta projekt direkt, men jag ser det som ett långsiktigt projekt. Bara det är inte alltför komplicerade saker som krävs så skall det väl gå att lära sig och få det genomfört inom några år iaf :-)

(edit: Ändrade rubriken så den blev lite mer informativ)
Senast redigerad av marcusg 16 februari 2008, 11:42:43, redigerad totalt 1 gång.
farskost

Inlägg av farskost »

En enkel men kanske inte så¨billig variant skulle kunna vara att slakta en sådandär liten bärbar DVDspelare. Annars får du nog försöka leta efter någon liten LCD/TFT skärm och något litet moderkort, Typ något av VIA's mindre modeller. Skärmar i lagom storlek tror jag du kan hitta, kanske någon modell gjort för att användas i bilar skulle passa när det gäller storlek och matningsspänning.

//Robin St
marcusg

Inlägg av marcusg »

Billigt är dock inte helt fel, då man fortfarande studerar...

Skärmen skulle lämpligast vara i storleksordningen 8-10cm bred och med vanlig 4:3-upplösning (320x240 kanske?). Längden på filmen helst 30s (går att ha kortare, beror på vilken videosnutt jag väljer) och skall loopas, helst utan synligt avbrott. Sen vore det ju en bonus att få plats med några minuters film.

Tycker nästan det låter lite överdrivet att införskaffa ett helt moderkort för detta? Skulle det inte gå att i stora drag gå att använda LCD, styrkrets för LCD, någon form av minne där filmen lagras och något som ser till att data kommer från minnet till styrkretsen. Vad det skulle vara, det vet jag inte riktigt... Om man har mycket minne och har flera filmer kanske man kunde ha en PIC som sköter om lite menyer etc...

Har hört talas om CPLD/FPGA - är det något som kunde användas? Vore ju isf ett ypperligt tillfälle för mig att lära mig lite om sådana!

Så jag tackar för förslagen, farskost, men jag skulle helst bygga något eget i stil med det jag spekulerat över ovan...
marcusg

Inlägg av marcusg »

Skall just börja spela Myst III: Exile, så nu dök tankarna upp igen...

Skulle det gå att använda en PIC (18 eller dsPic) tillsammans med ett SD-kort? Av det lilla jag läst hittills så borde man kunna få upp ganska bra hastigheter med SPI, tillräckligt för 16-bitars (565) okomprimerad 320x240px video. Sedan skickar man bara datan parallellt till LCD-kontrollerna från PICen. Ett plus vore möjlighet att spela upp ljud samtidigt!

Är som sagt helt grön på området, så all hjälp uppskattas!
markusp

Inlägg av markusp »

Homeshop säljer en digital fotoram för 295 spänn i senaste katalogen, slakta en sån och använd sd-kort så har du hela drivningen klar. Vet dock inte hur tjock den blir då, men det borde funka.
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Länk

Ser ju faktiskt nice ut... TV-out och allt :) Kan ju användas till fler projekt
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

>Tror jag skippar "beam-me-up-scotty"-biten..

Så synd att du skippar just den biten. Det skulle ha varit kul att se hur du löst det. :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Du skulle inte kunna ta en begagnad palm eller pocket-pc maskin och plocka sönder. Dom kan du få billigt på tradera.

Håkan
marcusg

Inlägg av marcusg »

Kan ju vara en idé, den där fotoramen. Vad gäller Palm/PocketPC så har jag aldrig haft någon sådan, har ingen aning om hur svårt det skulle vara att använda delar från en sådan. Känns dock som om fotoramen skulle vara lättare...

Tanken är ju att videon skall börja spela mer eller mindre direkt när man öppnar boken, gärna inom en sekund eller två. Går det att ordna med någon av de förslag som ni gett? Och den där fotoramen, spelar den upp video direkt från SD-kort? "Den kan även spela JPEG och MP3 – både musik och videofiler" - vad är det för videoformat som gäller? Förhoppningsvis går det väl att driva ramen på batteri också, på någe vänster

För 295kr kan man ju dock nästan köpa en och prova, fast man är fattig student :-)
gotis

Inlägg av gotis »

Skulle det inte gå å använda en sådan fotoram som skärm på nåt sätt?
marcusg

Inlägg av marcusg »

You tell me :)

Är bara något knapptryck ifrån att beställa hem en, dock, kan ju vara kul att leka lite med den i sommar (som om man inte hade nog med projekt redan!).
Skriv svar