2-hjulskupolrobot

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

2-hjulskupolrobot

Inlägg av JonasJ »

Hej!

Eftersom man är ledig några dagar nu i påsk får man passa på och bygga något! Sagt och gjort, några ritningar i ett CAD program, en plywoodskiva och några timmar senare har jag fått ihop följande skapelse:

(Bilderna är tagna med en mobilkamera)

Framifrån:
Bild

Ovanifrån:
Bild

Snett framifrån:
Bild

Work in progress-bilder
Bild

Bild

Så vad är det då? Jo, den är en rund robot med två-hjulsdrift. Själva kroppen är gjort av 10 mm plywood där jag fräst ut hål för hjulen. Jag var också tvungen att fräsa ner motorfästen något för att få en bra markfrigång.

Kupolen är en plastbunke som jag sågat till lagom höjd vilket tyvärr orsakade att den sprack, därav den bruna tejpen på kupolen (sedan kan man efter att ha sett bilderna konstatera att jag inte direkt sågat rakt :) Det blir att slipa). Den sitter ihop med kroppen med ett servo och tanken är att kupolen ska rotera runt sin egna axel.

Hela kupolen ska målas i någon icke-bestämd färg (vit/blå, silver, neongrön?) så att den sprack är inte hela världen även om det är lite tråkigt förstås.

På kupolen ska en avståndsmätare monteras (typ en sådan här) och runt kroppen ska små mikrobrytare skruvas fast så att när kupolen slår emot något ska brytaren kortslutas.

Motorn är dessa och hjulen dessa. Hjärnan kommer att bli en Orangutan.

Jag vet inte riktigt vad den ska göra mer än att köra runt och inte krocka. Men det är kul att bygga iallafall!
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Ser ju ut som en kul idé.

- Vad är tanken med att kupolen skall rotera?
- Hur fungerar det utan stödhjul?
- Har du tänkt använda någon form av reglering och köra den som inverterad pendel?

- Vilken mobiltelefon använder du, min erfarenhet av dem är av betydligt sämre kvalité?

Väntar på slutresultatet! :)
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

- Vad är tanken med att kupolen skall rotera?
Jag vill bara ha en avståndsmätare men vill ändå kunna köra bakåt utan att behöva svänga hela roboten (och för att få lite R2D2 känsla på den).

- Hur fungerar det utan stödhjul?
Ett stödhjul ska den få. Har inte skaffat det ännu.

- Har du tänkt använda någon form av reglering och köra den som inverterad pendel?
Det är iofs en intressant tanke... hm...

- Vilken mobiltelefon använder du, min erfarenhet av dem är av betydligt sämre kvalité?
En SE W910.

Slutresultat? Nåja, vi får väl se om jag får klart den :)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Står ju i bildtaggen vilken kamera som används, i detta fallet:

Kod: Markera allt

Kameramodell: Sony Ericsson W910i
Slutarhastighet: 1/8 s
Brännvidd: 3 mm
Slutare: F/3
Exponeringstid: 1/15 s
ISO: 320
Foto fångat kl 13:51 idag
Redigerat i: Adobe Photoshop Elements

Edit: Typiskt, för långsam!
Användarvisningsbild
marcla

Inlägg av marcla »

"Står ju i bildtaggen vilken kamera som används, i detta fallet:"...

Snart står det väl också i bildtaggen vilken position (lat, long) man var när bilden togs :wink:
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Intressant bygge :) Ska du inte sätta en klippar-spindel under den så har du en robocutter 8)

marcla: Det finns kameror med inbyggd GPS som automatiskt lägger in position i bilderna
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Tack JonasJ!

Lycka till med resten av bygget!

"Edit: Typiskt, för långsam!"
Visst är det surt!

@ marcla :foliehatt:
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Sådärja, då har man hittat lite mer tid att jobba på detta. Nu börjar den faktiskt bli klar. Ja, alltså hårdvaran sen har jag förstås lite mjukvara att skriva :)

Ett antal sladdar till hjärnan. Den som saknas är 2 x tre sladdar till ultraljudsensor och servot. De vita är för batterimatningen. Det är lite synd att man inte uppfunnit trådlös elektronisk överföring som kan ersatta en vanligt sladd...
Bild

Närbild på motorn med hjul. Motorn är på 120 RPM och hjulet har en diameter på 76 mm. Hjulen är något för mjuka för min smak. Nästa projektet blir med hårdare hjul, åtminstone om nästa bygge blir i samma storlek.
Bild

Bild på själva kupolen. Tyvärr latade jag mig när jag målade den blåa delen. Istället för att måla den vit igen efter maskeringen gick jag direkt på den blåa. Det resulterade i att färgen smetades ut under maskeringtejpen och jag fick inte riktigt de skarpa kanterna som jag tänkt. Röret är från en avloppsanslutning som jag sågat till och limmat fast med vanligt smältlim (en fantastisk uppfinning! :)
Bild

Nu är även ultraljudsensorn monterade i röret på kupolen och dessutom är alla sladdar på plats.
Bild

Notera den snygga kabeldragningen till mikrobrytarna! ;) Det sitter fyra st runt kroppen. Eftersom kupolen sitter direkt på servot gör det att den flexar något. Det gör att jag kan gömma mikrobrytarna bakom kupolen och dessa syns alltså inte när kupolen sitter på.
Bild

Mikrobrytarna är av "rull"-typen. Kanske inte helt nödvändig men det känns bättre för hjärtat. Kondensatorn (filter) och motståndet (pullup) bildar nödvändig elektronik för att detektera kontakt. Uppsättningen är identiskt för de 3 övriga mikrobrytarna.
Bild

Batteripacket är av typen NiMH och köpt från cheapbatterypacks efter tips från Meduza (tack!). Den är på 12 V och 1500 mAh vilket jag hoppas räcker ett tag. Batteriet sitter i en urgropning som jag fräst ur med en handfräs och sedan har jag vinklat två (vilket bara den ena syns i bilden) tavelhållare 90 grader som får vara fästpunkt för gummibandet som går runt batteriet.
Bild

Närbild på batteriet. Tavelhållarna är helt enkelt fastspikade mot kroppen.
Bild

Ultraljudsensor på plats i sitt bo. Ultraljudsensorn sitter fast i en svart rund plexiskiva som i sin tur sitter fasttryckt i röret. Kanske behöver jag så småningom fästa det hela med skruvar men än så länge sitter det riktigt bra.
Bild

Undersidan är inte direkt spännande. Det vita är en stödkula från mig själv (så klart :)) Jag har förberett ytterligare en kula mittemot eftersom det verkar som om roboten slår sig när man byter riktning. Jag får se när jag fått allt på plats hur vikten blir fördelat. Det saknas (kom jag på nu ikväll) ett hål för att komma på strömbrytaren på Orangutanen. Det blir ju lite bökigt om man måste skruva bort kupolen för att sätta på/stänga av roboten,
Bild

Det var allt för denna helg! Nästa gång hoppas jag att jag fått lite liv i det hela så då kanske jag även kan bjuda på någon filmsnutt... Någon helheltsbild får ni inte idag. Kalla det för en cliffhanger :)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Ser ju riktigt trevligt ut!

Lycka till med fortsättningen. :tumupp:
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Snyggt :)
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Snyggt! :) Men man blir lite besviken över att inte skymta markbladet. :)
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Tack!

Markbladet är för fin för att ha som underlag :)
Skriv svar