Sådärja, då har man hittat lite mer tid att jobba på detta. Nu börjar den faktiskt bli klar. Ja, alltså hårdvaran sen har jag förstås lite mjukvara att skriva
Ett antal sladdar till hjärnan. Den som saknas är 2 x tre sladdar till ultraljudsensor och servot. De vita är för batterimatningen. Det är lite synd att man inte uppfunnit trådlös elektronisk överföring som kan ersatta en vanligt sladd...
Närbild på motorn med hjul. Motorn är på 120 RPM och hjulet har en diameter på 76 mm. Hjulen är något för mjuka för min smak. Nästa projektet blir med hårdare hjul, åtminstone om nästa bygge blir i samma storlek.
Bild på själva kupolen. Tyvärr latade jag mig när jag målade den blåa delen. Istället för att måla den vit igen efter maskeringen gick jag direkt på den blåa. Det resulterade i att färgen smetades ut under maskeringtejpen och jag fick inte riktigt de skarpa kanterna som jag tänkt. Röret är från en avloppsanslutning som jag sågat till och limmat fast med vanligt smältlim (en fantastisk uppfinning!
Nu är även ultraljudsensorn monterade i röret på kupolen och dessutom är alla sladdar på plats.
Notera den snygga kabeldragningen till mikrobrytarna!

Det sitter fyra st runt kroppen. Eftersom kupolen sitter direkt på servot gör det att den flexar något. Det gör att jag kan gömma mikrobrytarna bakom kupolen och dessa syns alltså inte när kupolen sitter på.
Mikrobrytarna är av "rull"-typen. Kanske inte helt nödvändig men det känns bättre för hjärtat. Kondensatorn (filter) och motståndet (pullup) bildar nödvändig elektronik för att detektera kontakt. Uppsättningen är identiskt för de 3 övriga mikrobrytarna.
Batteripacket är av typen NiMH och köpt från cheapbatterypacks efter tips från Meduza (tack!). Den är på 12 V och 1500 mAh vilket jag hoppas räcker ett tag. Batteriet sitter i en urgropning som jag fräst ur med en handfräs och sedan har jag vinklat två (vilket bara den ena syns i bilden) tavelhållare 90 grader som får vara fästpunkt för gummibandet som går runt batteriet.
Närbild på batteriet. Tavelhållarna är helt enkelt fastspikade mot kroppen.
Ultraljudsensor på plats i sitt bo. Ultraljudsensorn sitter fast i en svart rund plexiskiva som i sin tur sitter fasttryckt i röret. Kanske behöver jag så småningom fästa det hela med skruvar men än så länge sitter det riktigt bra.
Undersidan är inte direkt spännande. Det vita är en
stödkula från mig själv (så klart

) Jag har förberett ytterligare en kula mittemot eftersom det verkar som om roboten slår sig när man byter riktning. Jag får se när jag fått allt på plats hur vikten blir fördelat. Det saknas (kom jag på nu ikväll) ett hål för att komma på strömbrytaren på Orangutanen. Det blir ju lite bökigt om man måste skruva bort kupolen för att sätta på/stänga av roboten,
Det var allt för denna helg! Nästa gång hoppas jag att jag fått lite liv i det hela så då kanske jag även kan bjuda på någon filmsnutt... Någon helheltsbild får ni inte idag. Kalla det för en cliffhanger