Vi försökte bygga en H-brygga (med billiga transistorer, dock), men lyckades inte så bra, då spänningsfallet blev enormt och det funkade allmänt dåligt.
Just nu använder vi relä för att polvända motorerna på vår robot, eftersom vi blev trötta på H-bryggor. Vi kör på ca 8V och har därför inte råd att tappa en enda Volt över nån H-brygga...
om man kör med mosfet blir det inget spänningsfall. om man däremot kör med bipolära transistorer blir det 0,4V om man gör rätt, men 1,4 om man gör fel. det kan naturligtvis bli mer om man klantar sig så myckar att man inte lyckas bottna transistorerna.
Vaddå, inget spänningsfall alls med MOSFET!? Något litet måste där vara? Jag som inbillat mig att där blir ca 1-2V spänningsfall över en H-brygga (av MOSFET) vid 24V.
$tiff skrev:Vaddå, inget spänningsfall alls med MOSFET!? Något litet måste där vara? Jag som inbillat mig att där blir ca 1-2V spänningsfall över en H-brygga (av MOSFET) vid 24V.
Där blir alltid ett litet spänningsfall.
om man tex räknar på STP40NF03L (Logik-styrbar) så har den en innre resistans på Rds(on)=0,018 ohm. Den kan max hantera en ström på Ids=40A => U=R*I <=> U=0,018(ohm) * 40(A)= 0,72 V
Detta ger ett spänningsfall på 0,72V över transistorn.
Vad jag menade var att det inte ligger ett konstant spänningsfall över transistorn. Det är i stället en resistans. Och den kan vara riktigt låg. Ledare har också resistans. Det kommer man inte ifrån hur man än gör.
Jag skulle rekomdera att ni anväder MOSfet drivare till mosfetarn detta gör att switch tiderna minskas asevärt, till exempel ICL 7667 samt att ni parrallel kopplar MosFetar för att klara effekt behovet, samt Schottkydioder för att ta hand om "back" strömmarna.... så att den interna "dioden" på mosfetarna inte aktiveras efter som dessa extremt slöa och ger bi effekter som inte är önsk värda....
Om ni ska använda N-fet rekomderar jag att den sitta negativa sidan
Och jag rekomderar att ni anväder N-fetar framför P-fetar