Styrning av permobilliknande fordon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Sitter det inte dioder i transistorerna? Kolla om det gör det iafa. Hur går det annars? det var ett tag sen vi hörde något från er...
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Ja, har ni fått igång allt nu ?

Dioderna kan man ju fixa senare. Det finns en del schema på hur man löser det när man slår om till back.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

GuruX, zeus har går det?
Har ni fått ihop något som snurrar?

Jag har precis fått hem lite MOSFET-transistorer som jag ska bygga en h-brygga av, så jag undrar om ni har lite feedback?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Hur mycket spänningsfall är det över H-bryggan?

Vi försökte bygga en H-brygga (med billiga transistorer, dock), men lyckades inte så bra, då spänningsfallet blev enormt och det funkade allmänt dåligt.

Just nu använder vi relä för att polvända motorerna på vår robot, eftersom vi blev trötta på H-bryggor. Vi kör på ca 8V och har därför inte råd att tappa en enda Volt över nån H-brygga...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

om man kör med mosfet blir det inget spänningsfall. om man däremot kör med bipolära transistorer blir det 0,4V om man gör rätt, men 1,4 om man gör fel. det kan naturligtvis bli mer om man klantar sig så myckar att man inte lyckas bottna transistorerna.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Vaddå, inget spänningsfall alls med MOSFET!? Något litet måste där vara? Jag som inbillat mig att där blir ca 1-2V spänningsfall över en H-brygga (av MOSFET) vid 24V.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Spänningsfaller är lågt i MOSFET när den leder helt.
Titta i databladet så ser du exakta värden.

Man brukar parallellkoppla några transistorer just för att få ner inre resistansen ännu mer.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Kan sammanfatta med den här, den visar nästan vad som händer, men är inte riktigt rätt ritad.

Bild

Vi har kört emd den, men den gillade inte att backa.

Det ska köpas nya transistorer och dioder, någon som akn säga vad för transistorer och dioder som blir bra? NI ser ju hur det ska sitta.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är dom fykantiga burkarn reläer?. Vad använder ni för signal till transistorn?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

$tiff skrev:Vaddå, inget spänningsfall alls med MOSFET!? Något litet måste där vara? Jag som inbillat mig att där blir ca 1-2V spänningsfall över en H-brygga (av MOSFET) vid 24V.
Där blir alltid ett litet spänningsfall.

om man tex räknar på STP40NF03L (Logik-styrbar) så har den en innre resistans på Rds(on)=0,018 ohm. Den kan max hantera en ström på Ids=40A => U=R*I <=> U=0,018(ohm) * 40(A)= 0,72 V

Detta ger ett spänningsfall på 0,72V över transistorn.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad jag menade var att det inte ligger ett konstant spänningsfall över transistorn. Det är i stället en resistans. Och den kan vara riktigt låg. Ledare har också resistans. Det kommer man inte ifrån hur man än gör.
Användarvisningsbild
Motormannen

Inlägg av Motormannen »

Hej

Säger bara detta:

24V 14A

Den kan dra ca 100A om ni håller axeln stilla skulle jag tro.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

motorerna i vår soffa har vi inte lyckats hålla still. kanske går med en rörtång på motor axeln. men det funkar inte attt köra in i en vägg.
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Jag skulle rekomdera att ni anväder MOSfet drivare till mosfetarn detta gör att switch tiderna minskas asevärt, till exempel ICL 7667 samt att ni parrallel kopplar MosFetar för att klara effekt behovet, samt Schottkydioder för att ta hand om "back" strömmarna.... så att den interna "dioden" på mosfetarna inte aktiveras efter som dessa extremt slöa och ger bi effekter som inte är önsk värda....

Om ni ska använda N-fet rekomderar jag att den sitta negativa sidan
Och jag rekomderar att ni anväder N-fetar framför P-fetar
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

danei skrev:Är dom fykantiga burkarn reläer?. Vad använder ni för signal till transistorn?
Ja, det är relän.

Vi har PWM-styrning, den signalen styr transistorerna.

erixon: Transistorerna sitter på minus sidan, det är inte helt rätt på den där bilden, mest för att visa hur det har är.
Skriv svar