Köpa Elbil från Kina!
-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: 1 mars 2007, 13:09:24
- Ort: Norrköping
Hej igen. Tänkte kolla om det är fler som är seriöst intressrede av att importera en elbil. Tänkte sammanfatta lite för er som inte följt tråden.
För er som vill åka billigt samt bryr er om miljön
Bilen vi tänkte importera är en så kallad Flybo 6000zk och tillverkas i Kina.
Fördelen med en sån här liten elbil är bl.a.
-Låg milkostnad, drar el för ca 1kr/mil
-Miljöbilspremie på 10 000kr
-Gratis parkering m.m. i flera kommuner
-Mycket miljövänlig pga. inga utsläpp
-Billig, jämfört med t.ex. de norska elbilarna "Buddy"
Att vi just valt denna elbil beror på flera saker. Den största anledningen är att vi redan vet att det är en bra bil. Ett företag i USA importerar dessa bilar och har sålt ett större antal.
En annan av tillverkarens kunder är Tim, en kille i Irland. Han fick för några veckor sedan hem sin första leverans med 5 bilar. Än så länge är han mycket positiv och tycker att kvaliten verkar bra.Han håller för närvarande på att försöker få dem registrerade, eventuellt som fyrhjuling, varför vet jag inte. De har nog inte exakt samma regler som här i Sverige.
Jag har ständig kontakt med Tim och han berättar hur det går med bilarna.
Här är lite info om bilen:
Dimension (L*W*H):2260*1800*1545mm Container capacity: 6 units per 40container
Ground clearance: 140mm
Wheelbase: 1580mm
Max speed: 65 km/h (can be restricted below 45 km/h for EEC certificate)
Wheel type (front/rear):145-70R12
Brake distance:≤6m
Net weight: 850kg (we are trying to slow down the weight to fit the request of EEC now)
Seating capacity: 2 persons
Turning radius: ≤4m
Grade ability: 12°
Power: 72V AC 5KW
Electric system: 12V DC
Battery: 12V 200Ah*6 lead-acid
Charger: 72V 25A
Controller: 72V
Charging time: ≤10h
Distance per charge: ≥130km
Speed control: pedal control/automatic
Drive type: rear wheel drive
Steering system: rack-and-pinion steering gear
Parking brake: hand/rear-wheel brake
Battery type: lead-acid maintainless battery
Weight of battery: 384kg
Battery life: recharging for 500 times
Priset för bilen är 3600 Euro, dvs ca 34000kr.
Till det tillkommer frakten, som är på ca 5000 dollar för en 40fot container (5 bilar), dvs ca 30000kr, vilket blir 5000kr per bil.
I sverige tillkommer tull och moms. Hur mycket tullavgiften är på vet jag ej, men låt säga 7 %.
I så fall blir det totala priset för bilen ca 52000kr, minus 10000kr i miljöbilspremie, dvs ca 42000kr
I priset ingår även blybatterier, elektrisk kupevärmare, radio/cd spelare, laddare, aluminiumfälgar samt sportstolar och sportratt.
Det vi behöver göra innan vi köper bilarna är bland annat:
-Kolla upp hur mycket tullavgiften är
-Hur går registrering och besiktning till? Är det överhuvudtaget möjligt att registrera den som personbil? Vilka krav ställs? CE märkning på vissa delar?
-Hur går importen till? Ska vi ta hjälp av en firma? Hur funkar det med containern? Vad gör man med containern när vi lastat ur bilarna? Ska var och en hämta sin bil i Göteborg eller ska vi ordna lastbil?
Detta är de frågor som jag i nuläget kommer på. Vi får hjälpas åt att kolla upp detta.
Om någon är seriöst intresserad av en elbil, så skriv här i tråden samt maila mig på fredrik.nestor1@TABORT.telia.com
Här är några bilder på bilarna.
http://i166.photobucket.com/albums/u101 ... Flybo5.jpg
http://i166.photobucket.com/albums/u101 ... Flybo4.jpg
http://i166.photobucket.com/albums/u101 ... Flybo3.jpg
http://i166.photobucket.com/albums/u101 ... Flybo2.jpg
http://i166.photobucket.com/albums/u101 ... Flybo1.jpg
http://i166.photobucket.com/albums/u101 ... knew11.jpg
http://i166.photobucket.com/albums/u101 ... zknew9.jpg
http://i166.photobucket.com/albums/u101 ... zknew2.jpg
Har ni frågor så är det bara att skriva här eller maila.
För er som vill åka billigt samt bryr er om miljön
Bilen vi tänkte importera är en så kallad Flybo 6000zk och tillverkas i Kina.
Fördelen med en sån här liten elbil är bl.a.
-Låg milkostnad, drar el för ca 1kr/mil
-Miljöbilspremie på 10 000kr
-Gratis parkering m.m. i flera kommuner
-Mycket miljövänlig pga. inga utsläpp
-Billig, jämfört med t.ex. de norska elbilarna "Buddy"
Att vi just valt denna elbil beror på flera saker. Den största anledningen är att vi redan vet att det är en bra bil. Ett företag i USA importerar dessa bilar och har sålt ett större antal.
En annan av tillverkarens kunder är Tim, en kille i Irland. Han fick för några veckor sedan hem sin första leverans med 5 bilar. Än så länge är han mycket positiv och tycker att kvaliten verkar bra.Han håller för närvarande på att försöker få dem registrerade, eventuellt som fyrhjuling, varför vet jag inte. De har nog inte exakt samma regler som här i Sverige.
Jag har ständig kontakt med Tim och han berättar hur det går med bilarna.
Här är lite info om bilen:
Dimension (L*W*H):2260*1800*1545mm Container capacity: 6 units per 40container
Ground clearance: 140mm
Wheelbase: 1580mm
Max speed: 65 km/h (can be restricted below 45 km/h for EEC certificate)
Wheel type (front/rear):145-70R12
Brake distance:≤6m
Net weight: 850kg (we are trying to slow down the weight to fit the request of EEC now)
Seating capacity: 2 persons
Turning radius: ≤4m
Grade ability: 12°
Power: 72V AC 5KW
Electric system: 12V DC
Battery: 12V 200Ah*6 lead-acid
Charger: 72V 25A
Controller: 72V
Charging time: ≤10h
Distance per charge: ≥130km
Speed control: pedal control/automatic
Drive type: rear wheel drive
Steering system: rack-and-pinion steering gear
Parking brake: hand/rear-wheel brake
Battery type: lead-acid maintainless battery
Weight of battery: 384kg
Battery life: recharging for 500 times
Priset för bilen är 3600 Euro, dvs ca 34000kr.
Till det tillkommer frakten, som är på ca 5000 dollar för en 40fot container (5 bilar), dvs ca 30000kr, vilket blir 5000kr per bil.
I sverige tillkommer tull och moms. Hur mycket tullavgiften är på vet jag ej, men låt säga 7 %.
I så fall blir det totala priset för bilen ca 52000kr, minus 10000kr i miljöbilspremie, dvs ca 42000kr
I priset ingår även blybatterier, elektrisk kupevärmare, radio/cd spelare, laddare, aluminiumfälgar samt sportstolar och sportratt.
Det vi behöver göra innan vi köper bilarna är bland annat:
-Kolla upp hur mycket tullavgiften är
-Hur går registrering och besiktning till? Är det överhuvudtaget möjligt att registrera den som personbil? Vilka krav ställs? CE märkning på vissa delar?
-Hur går importen till? Ska vi ta hjälp av en firma? Hur funkar det med containern? Vad gör man med containern när vi lastat ur bilarna? Ska var och en hämta sin bil i Göteborg eller ska vi ordna lastbil?
Detta är de frågor som jag i nuläget kommer på. Vi får hjälpas åt att kolla upp detta.
Om någon är seriöst intresserad av en elbil, så skriv här i tråden samt maila mig på fredrik.nestor1@TABORT.telia.com
Här är några bilder på bilarna.
http://i166.photobucket.com/albums/u101 ... Flybo5.jpg
http://i166.photobucket.com/albums/u101 ... Flybo4.jpg
http://i166.photobucket.com/albums/u101 ... Flybo3.jpg
http://i166.photobucket.com/albums/u101 ... Flybo2.jpg
http://i166.photobucket.com/albums/u101 ... Flybo1.jpg
http://i166.photobucket.com/albums/u101 ... knew11.jpg
http://i166.photobucket.com/albums/u101 ... zknew9.jpg
http://i166.photobucket.com/albums/u101 ... zknew2.jpg
Har ni frågor så är det bara att skriva här eller maila.
-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: 1 mars 2007, 13:09:24
- Ort: Norrköping
Jo precis,men tydligen hoppas Tim på att han ska lyckas regga bilarna som fyrhjuling ändå, han tror att eftersom det är så mycket prat om miljön nu och många gör allt för miljön, så ska "Irländska vägverket"vara schyssta och töja lite på reglerna. Det kanske går , vem vet, men här i Sverige hade det nog inte gått, svenskar är så tråkiga och allt ska vara så komplicerat 

-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: 1 mars 2007, 13:09:24
- Ort: Norrköping
Precis, miljöbilspremien får man endast för personbilar. Med andraord så MÅSTE vi få den reggad som personbil, annars får det vara. Ingen kul att regga den som EU-moped eller nått.
Vet inte hur laddaren fungerar. Men under bilens "tanklock" sitter kontakten som man laddar genom. Har sett en bild på det nånstans men kommer inte ihåg var.
Vi får se hur det går
Vet inte hur laddaren fungerar. Men under bilens "tanklock" sitter kontakten som man laddar genom. Har sett en bild på det nånstans men kommer inte ihåg var.
Vi får se hur det går

- Anahka1975
- Inlägg: 1295
- Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
- Ort: Säffle
Vad kostar batterier när det är dax att byta? 13mil per laddning x 500ggr =6500Mils livslängd på batterierna.Battery life: recharging for 500 times
6500 mil är iof. kanske mycket på en sådan här bil eller? Men priset per mil bör bli några kronor till om man räknar med batteriernas livslängd.
Men det borde ju vara en perfekt stadsbil.
Edit: meningsbyggnad
Tullen verkar var 10%?
http://www.tullverket.se/sokordao/b/bil ... 04560.html
Min första tanke är att det kommer att vara svårt att få den godkänd, men sen läste jag ett intressant inlägg på elbilsforumet;
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about706.html
Om det är som det står verkar det bästa sättet vara att registrera ett limited-bolag nånstans i EU, typ Storbritannien (aktiebolagsinsats minst ett pund), och importera.
Vi skulle nog behöva rekrytera någon med stenkoll på reglerna till elektronikforumet.
http://www.tullverket.se/sokordao/b/bil ... 04560.html
Min första tanke är att det kommer att vara svårt att få den godkänd, men sen läste jag ett intressant inlägg på elbilsforumet;
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about706.html
Om det är som det står verkar det bästa sättet vara att registrera ett limited-bolag nånstans i EU, typ Storbritannien (aktiebolagsinsats minst ett pund), och importera.
Vi skulle nog behöva rekrytera någon med stenkoll på reglerna till elektronikforumet.
-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: 1 mars 2007, 13:09:24
- Ort: Norrköping
Kanon! Tack för info och länkarna Larky!
Pratade med Tim i Irland idag, och han håller på att registrera bilarna för fullt, dvs gör tester och så vidare. Dessutom sa han något som lät fantastiskt bra!
Han trodde att han kunde registrera bilarna som "personbil", och att den registreringen sedan gäller i hela EU! Det verkar vara mycket lättare att regga den där i Irland än här i Sverige.
Enligt Tim beror det på att landet inte har någon egen bilproduktion vilket gör att man välkomnar all import, och antagligen då gör det så enkelt som möjligt för dem att importera.
Det är bara att hålla tummarna.
Om han lyckas regga den, så att det är fritt fram för oss att importera hit till Sverige, så ska i alla fall jag ge Tim en slant för att han har hjälpt oss, eftersom det sparar oss många tusenlappar!
Pratade med Tim i Irland idag, och han håller på att registrera bilarna för fullt, dvs gör tester och så vidare. Dessutom sa han något som lät fantastiskt bra!
Han trodde att han kunde registrera bilarna som "personbil", och att den registreringen sedan gäller i hela EU! Det verkar vara mycket lättare att regga den där i Irland än här i Sverige.
Enligt Tim beror det på att landet inte har någon egen bilproduktion vilket gör att man välkomnar all import, och antagligen då gör det så enkelt som möjligt för dem att importera.
Det är bara att hålla tummarna.
Om han lyckas regga den, så att det är fritt fram för oss att importera hit till Sverige, så ska i alla fall jag ge Tim en slant för att han har hjälpt oss, eftersom det sparar oss många tusenlappar!

Eftersom det inte är deep-cycle batterier så får de inte urladdas mer än till ner till 40 45 % av sin kapacitet mellan laddningarna om det ska finnas en chans att ta ut 500 laddningar. Även om det lyckas så kommer naturligtvis batterierna at stegvis försämras så man ska inte räkna med 130km mer än för de första 200 cyklerna, efter ca 400 cykler är det inte troligt att körsträckan blir mer än max 75 km.
När det blir tid att byta kan (bör) man ersätta med deep-cycle batterier som tillåter ca 1600 laddningar, dessa kostar minst 1 kr / W beroende på fysiska mått mm.
När det blir tid att byta kan (bör) man ersätta med deep-cycle batterier som tillåter ca 1600 laddningar, dessa kostar minst 1 kr / W beroende på fysiska mått mm.
-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: 1 mars 2007, 13:09:24
- Ort: Norrköping
Tack för infon Andy. Det där är värt att tänka på.
En annan grej som jag ska be Tim testa, är hur bra elbilarna går i uppförsbacke, speciellt när batterierna kanske inte är fulladdade.
Om jag köper en Flybo-Elbil så blir det nog inga blybatterier nästa gång, hoppas att priserna på moderna och effektivare batterier har gått ner kraftigt då, de forskar ju så mycket om det nu så priserna borde sjunka tycker man ju. Vi får se
En annan grej som jag ska be Tim testa, är hur bra elbilarna går i uppförsbacke, speciellt när batterierna kanske inte är fulladdade.
Om jag köper en Flybo-Elbil så blir det nog inga blybatterier nästa gång, hoppas att priserna på moderna och effektivare batterier har gått ner kraftigt då, de forskar ju så mycket om det nu så priserna borde sjunka tycker man ju. Vi får se

Det här ser mycket intressant ut. Fick lov att registrera mig bara för det här =P
Men jag har några frågor:
Hur bra funkar blybatterier på lite kallare bräddgrader ?
Skulle motorn tåla att öka spänningen lite? 75-80km/h hade inte varit dumt att komma upp till
Skulle Optima-batterier vara ett alternativ då originalen är slut på ?
Men jag har några frågor:
Hur bra funkar blybatterier på lite kallare bräddgrader ?
Skulle motorn tåla att öka spänningen lite? 75-80km/h hade inte varit dumt att komma upp till
Skulle Optima-batterier vara ett alternativ då originalen är slut på ?