EL156-SE rörslutsteg (klart)
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Du måste ju bara skaffa en kåpa eller på nåt sätt dölja de öppna trafona, du har ju så hög klass på resten av utseendet.
Oj, oj! Den här tråden väcker ju nästan till liv ett gammalt rör projekt som stått still i ~15 år.
Oj, oj! Den här tråden väcker ju nästan till liv ett gammalt rör projekt som stått still i ~15 år.

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- Electricguy
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag har ett försteg på G .. ett par stycken. Ett är "färdigt" och bygger på ett par 6J5 och 6R7. 6J5 är en halv 6SN7.
Ett annat använder 2 6SN7 och en induktiv volympot.
Ett tredje försteg (som byggs på uppdrag) använder sig av ett 12AT7 i grounded-grid-koppling med två trioder till som ingångs/utgångsbuffertar och strömgeneratorer.
Jag har väl nån gång funderat över ett försteg med tonkontroller men jag har egentligen aldrig känt behovet så stort. Och generellt gillar jag oktalrör mer än novalrör.
Ett annat använder 2 6SN7 och en induktiv volympot.
Ett tredje försteg (som byggs på uppdrag) använder sig av ett 12AT7 i grounded-grid-koppling med två trioder till som ingångs/utgångsbuffertar och strömgeneratorer.
Jag har väl nån gång funderat över ett försteg med tonkontroller men jag har egentligen aldrig känt behovet så stort. Och generellt gillar jag oktalrör mer än novalrör.
"Ett bud säger att jag förbinder den med signaljorden via litet motstånd, men en expert på EMC inte förstod varför den inte kunde anslutas direkt. Jag ska kolla så kopparplåten är jordad dock. "
Du använder alltså inte kopparplåten som signaljord? Det bör gå att ansluta direkt utan motstånd men det kan bli rätt kritiskt att sammankopplingen blir på rätt ställe. Troligtvis är ingångsjackens jord rätt ställe. Direkt anslutning är egentligen att föredra om det går att få brumfritt på det viset. Om man låter nätkablar följas åt med signalkablar så undviker man jordslingor men då blir det viktigt att signalkablarna är skärmade, vilket inte alla såna man köper är!
Du använder alltså inte kopparplåten som signaljord? Det bör gå att ansluta direkt utan motstånd men det kan bli rätt kritiskt att sammankopplingen blir på rätt ställe. Troligtvis är ingångsjackens jord rätt ställe. Direkt anslutning är egentligen att föredra om det går att få brumfritt på det viset. Om man låter nätkablar följas åt med signalkablar så undviker man jordslingor men då blir det viktigt att signalkablarna är skärmade, vilket inte alla såna man köper är!

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Vi träffades i helgen och jag blev uppdaterad på Oblivions 813-bygge. Själv packade jag upp mina godsaker på DIY-träffen i Göteborg (den måste vi göra reklam för nästa gång den är på G - om ett år). Hur som helst hade jag packat mina rör i bubbelplast ochs edan i askar. Dock låg det ena röret inte i en bubbelplastpåse utan inlindat i ett snutt sådan och när jag hanterade det gled det bara ur handerna och 9cm ner i bordet. Glaset höll men det som var där inne gjorde det inte .....
Jag har beställt nytt rör - bara 600 spänn - från Tyskland.

Jag har beställt nytt rör - bara 600 spänn - från Tyskland.
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 26 april 2008, 10:11:50, redigerad totalt 1 gång.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Trist. Lådan var tänkt för en helt annan förstärkare med 50CA10 men de rören började haverera (mekaniskt) ett efter ett. Lådan är kanske förbannad??
Måtten är ca 290 x 300 x 60 mm. Nu har jag metallrattar som är ca 40mm men det ska vara trärattar som är närmare 50mm.
Andra mått kan ju vara effekten och när jag någon gång bytt nättrafo så jag får 600V till rören är jag uppe i 10-12W per kanal.
Måtten är ca 290 x 300 x 60 mm. Nu har jag metallrattar som är ca 40mm men det ska vara trärattar som är närmare 50mm.
Andra mått kan ju vara effekten och när jag någon gång bytt nättrafo så jag får 600V till rören är jag uppe i 10-12W per kanal.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt: