Man kan komma runt det här problemet genom att bygga ett pushpullsteg, parallellkoppla några rör eller leta upp de elakaste bautarör man kan hitta. Jag har ett par 813, goda för 20-25W med en anodspänning på runt 1000V.
Jag har nu kompromissat och valt ett gammalt (men nytillverkat rör) med bra anodförlust - EL156. Originalet kom från Telefunken och hade en udda 11-polik sockel, men mina rör är nytillverkade i Kina och har en vanlig oktalsockel.
Röret är okinkigt, dvs ganska lätt att driva. Lagom bias ligger på -26V. Troligen ligger mina arbetspunkter inte optimalt - kunde ha mer anodspänning men nättransformatorerna råkade finnas på plats.
Nedan finns schema - raffsade ihop något som verkade vettigt. Drivröret är en rysk tetrod - 6Э5П - vilken är alldeles förträfflig sm drivrör. Jag har kopplat det efter rekommendationer från en rysk rörbyggbok jag har.

För att testa om det funkar hittade jag en monteringsplatta på vilken jag skulle smälla ihop en prototyp (hålat för att ta ett par socklar):

Fortsättning följer.