EL156-SE rörslutsteg (klart)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

EL156-SE rörslutsteg (klart)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Problem med rörsteg är att de är varma, stora och i vissa fall inte speciellt effektstarka. Det senare gäller så kallade SingleEnd-steg (entakt), där ett rör i anodkoppling förstärker både negativ som positiv signalhalva. Teoretiskt ligger verkningsgraden på 25%, varför ett rör med 20W anodförlust petar ut max 5W till högtalarna.
Man kan komma runt det här problemet genom att bygga ett pushpullsteg, parallellkoppla några rör eller leta upp de elakaste bautarör man kan hitta. Jag har ett par 813, goda för 20-25W med en anodspänning på runt 1000V.
Jag har nu kompromissat och valt ett gammalt (men nytillverkat rör) med bra anodförlust - EL156. Originalet kom från Telefunken och hade en udda 11-polik sockel, men mina rör är nytillverkade i Kina och har en vanlig oktalsockel.
Röret är okinkigt, dvs ganska lätt att driva. Lagom bias ligger på -26V. Troligen ligger mina arbetspunkter inte optimalt - kunde ha mer anodspänning men nättransformatorerna råkade finnas på plats.
Nedan finns schema - raffsade ihop något som verkade vettigt. Drivröret är en rysk tetrod - 6Э5П - vilken är alldeles förträfflig sm drivrör. Jag har kopplat det efter rekommendationer från en rysk rörbyggbok jag har.

Bild

För att testa om det funkar hittade jag en monteringsplatta på vilken jag skulle smälla ihop en prototyp (hålat för att ta ett par socklar):

Bild

Bild.

Fortsättning följer.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Smidigt labbkort - vart köpte du detta?

Kul projekt förövrigt - rörbyggen är alltid intressanta.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det lilla kortet är köpt på BHIAB, det stora är fått. Jag har fler men kan för mitt liv inte komma på var jag har lagt dem.

Rör är kul. Opraktiskt men kul. Det är å andra sidan enklare att få ihop ett präktigt rörsteg än ett transistorsteg, vilket kräver etsvätska och glasfiberlaminat och 0.8mm borrar. Här behöver jag ett gäng 22 och 28mm hål i en plåt och en lagom stor lödkolv.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Rörsteg e ju så mycket snyggare också än ett transistorsteg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Här är en bild på järnen. Till vänster nättrafon (från tyska Welter Electronics). Den är lite klen men jag har två och kör grejjerna som monoblock (i en låda). Utgångstrafon kommer från Danbury Electronics (http://www.livinginthepast.demon.co.uk/xformer.html).

Bild

Så här såg experimentkoppling ut färdig (händerna i fickan):

Bild

Jag kör aldrig med specialkomponenter, men det har väl de flesta fattat vid det här laget. Det var 15 år sedan jag gav upp självbedrägeriet och lögnerna som man så gärna ville tro på ....

Bild
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

fin prototyp :) läste din tråd på diyaudio, letade lite i gömmorna men jag hade inga el156 :) hittade dock en påse 8-poliga stålrörssocklar

Hur är dom utgångsjärnen? är det deras 15W SE järn eller?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul projekt. :)

Jag fastnade också för de smidiga labbkorten. Pertinax-plattor misstänker jag? :)

"Jag kör aldrig med specialkomponenter, men det har väl de flesta fattat vid det här laget. Det var 15 år sedan jag gav upp självbedrägeriet och lögnerna som man så gärna ville tro på ...."

:tumupp: :tumupp: :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Järnen är LivingInThePasts/Danburys 15W-järn. Övertog (köpte) dem av en kille som inte fått till ett slutsteg med KT88.Jag ska kanske se om man kan swappa lite och kunna köra med andra effektrör - EL34, 6550, 6L6 osv.

Jag noterar att det finns många som älskar järn och gärna använder dem på ingångar och mellan stegen. Transformatorer är ju dock inte världens mest linjära komponente varför jag hellre kör kondensatorkopplat. Kondensatorn är en 680nF RIFA metalliserad polyprop.
Papperskondingar är som regel också förkastligt pga deras speciella mekaniska konstruktion som ger upphov till uddatons-distortion.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kort om nätdelarna. De är två eftersom jag har två nättransformatorer.

Transformatorerna har uttag 275 - 0 - 275 Volt. (det finns 250V också). Mittnollan blir 0V och 275V-uttagen går till varsin diod i en helvågsbrygga. Den likriktade spänningen filtreras i 470uF och matas till utgångssteget. I ritningen ovan syns hur jag plockar ner spänningen till ingångssteget.
Varje trafo har två 6,3V-uttag; ett på 1A (vilket går till tetroden) och ett på 3A som matar EL156.
Det blir alltså mycket sladdar som har med matningar att göra men med de transformatorer jag hade till hands blir det tyvärr såhär.
En ev uppgradering kan innebära att jag dels höjer matningsspänningen så jag kommer upp till 5-600V och dels matar allt från ett aggregat/trafo.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Har du inget anodspänningsaggregat? blir lite enklare å bygga prototyper då :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

På G sedan ett antal år ... Det här har reglerbar anodspänning upp till 600V vill jag minnas, biasspänning till -100V och 6,3/6,3V-glöd. Strömjustering och överströmskydd - rubbet.

Bild

Bild

Bild

Trafon specialbeställd från Tyskland. Fattas massa motstånd bland annat en STOR näve effektmotstånd. Sådana hittar jag bara på ELFA - DYRT. Därför står det still.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Stabbat eller ostabbat? eller tja stabbat är det väl om du ska kunna justera strömmen iof :) vad behöver du en massa stora motstånd till?

såldes ju ett 0-500v 250mA -0-150v agg på forumet i dagarna, fast det va ju inte justerbar ström iof :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Stabbat. EL34 och nåt 12A?7.

Det finns ett stort bautaaggregat åt mig men det får jag fixa hem när den dagen kommer.

Lägger till: Schemat kommer från Bruce Rozenblits bok Tube Audio Design, vilken rekommenderas starkt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lite OT men till de här bl.a. ska förstärtkaren användas:
Högst upp ett par 10-litersboxar med Tangband-element; fronten i valnöt och lådan klädd i (äkta) skinn. Därunder ett par gamla B&O lådor med HiVi 8" (M8a) och Vifa XT25 (och en mellanregister som blivit kvar). HiVin och Vifan ska få en 35-literslåda till hösten.
Lite till höger syns det 3W-steg som används i ateljen idag.

Bild

Och det här ska fixa alla små sketna slutsteg jag har - ett horn med ungerska bredbandselement som fått MYCKET bra kritik:

Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Skulle till bygga en Luxman-klon men mina 50CA10 började haverera ett efter ett innan jag börjat bygga. Vad gör man????

Man tar trälådan och stoppar något annat i den, ett SE-steg med EL156 till exempel och kopparplåten som man hålat med största försiktighet får bli basen till ett PP-steg med 6L6 med transistordrivning. 8)

Bild

Jag ska avsluta historien om EL156 strax. (ed)
Skriv svar