Nytt högspännigs projekt: DRSSTC -:Nu med film:-

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det är samma sak hos mig tyvärr.

LaRdA: Kommer rattarna också från Elfa? Art-nr?
Kul att se bilderna på alla grejjer när allt fortfarande ligger i påsarna. Det blir lite julafton-känsla... :)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: Nytt högspännigs projekt: DRSSTC -:Nu med film:-

Inlägg av LaRdA »

$tiff skrev:En 7-pol XLR, du ska ha DMX-styrning, eller hur? :wink:

Nu är jag inte speciellt påläst inom HF/HC-teori, men har ändå en fundering kring primärspolen.
Att du använder kopparör p.g.a. de stora strömmarna fattar jag, men vad händer med impedansen på denna spole när du börjar switcha med fönster på 50-300 µs? Eller det är fortfarande inte lönt att ta hänsyn till skineffekten här?
Det är faktiskt bara en 5-pol XLR för styrsignalerna, tänkte först köra med koaxialkabel och bnc anslutning men då jag behövde några fler ansutnigar för att styra allt så valde jag XLR.Det skulle visserligen varit tufft med DMX-styrning men ska jag koppla den till någon annan styrning så tror jag att jag kör med fiberanslutnig istället.

Vid frekvensen som denna arbetar på (Fres på ca 170Khz) så spelar skineffekten in vilket är en anlednig till att jag använder rör istället för solid kabel, blir lite mer yta med samma mängd koppar . Det bästa hade ju varit om man kunde använda Litz tråd men då har man problemet med avtappnigen av primären istället.

Jimmy: Rattarna är från elfa och har art nr: 38-163-78

Filmerna borde fungera nu, vet inte vad som hade blivit fel på den.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jepp, nu fungerar filmen. Den trasiga var bara på 0,5MB. Nu är den på 5,11MB. :)

Filmen: Snyggt och hårresande på samma gång. :D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det där ser inte ut som någonting man skulle vilja peta på. :) Verkar som det lät rätt bra också. Ser bra ut!

Ger inte den där plåt wook grejen på toppen för stor belastning?
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Stiff: Jag tror skineffekten är värst när det gäller transformatorer med lindningar i flera lager. Jag ska inte påstå att jag förstår fenomenet fullt ut, men lite klarare blir det om man kikar kring sidan 3-3 i denna pdf. En vanlig missuppfattning som jag också hade förr är att strömmen sprids jämt över utsidan av ledaren. Om jag fattar detta rätt så samlas strömmen på innerspåret i spolen därför att induktansen är minst där pga minst tvärsnittarea på spolen.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Tänkte komma med en lite uppdate,
Efter att kontrollerat att allt verkar fungera som det ska så har jag plockat ut allt ur lådan för att koppla ihop allt ordentligt.
All kabeldragning kommer att göras om då kablarna till och från halvbryggan bara var på 4mm^2 vilket är aldeledens för litet för att nå optimal prestanda.
Har även tagit upp hål för kraftinaget på lådan och ordnat med fästpunkter för frontpanelen.
Sen har jag etsat ett nytt kort för lysdioderna som ska sitta bakom frontpanelen samt ett kort med relän som ska sköta om mjukstart och urladdning av kondingar mm.
Henry skrev:Det där ser inte ut som någonting man skulle vilja peta på. :) Verkar som det lät rätt bra också. Ser bra ut!
Ger inte den där plåt wook grejen på toppen för stor belastning?
Ja den låter ganska bra , så det är inte lämpligt att köra den när man kommer från jobbet mitt i natten om man har planerat att bo kvar i lägenheten (vilket jag tänkt).
Det är fördel att ha stor topplast , den ökade kapacitansen både sänker frekvensen samt gör det möjligt att få lite kraftigare urladdnigar.
Men just den skålen jag har nu är inte optimal eftersom man får en massa små urladdnigar efter kanten istället för att samla den energin till en stor urladdning.

Lite bilder:

Provmontering av frontpanelen:
Bild

Kretskort för styrnigen av kraften samt mjukstart, ej komplett:
Bild
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag lånar en gammal tråd.

Hade lite småtråkigt så jag gjorde ett försök:

video.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

mycket bra!! men dom låter mycket finare om man matar dem med växelström :wink:
Lars1970

Inlägg av Lars1970 »

Spännande bygge! Men är inte riktigt med vad det ska bli, så du får gärna berätta mer om ditt bygge. (Typ ska den genrera gnistor i takt till musiken?)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Rifaknugen, jag har testkört den på ac, hände knappt nått alls.

För övrigt så vred jag upp spänningen till runt 300-350V, då blev det några feta långa gnistor å sen small det till utav bara helvete när igbt modulen gav upp.

Har bytt igbt modul samt höjt upp sekundären ca 1.5cm, detta är resultatet:
video.
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Shiiet är allt jag kan säga.
Jag blir livrädd :D
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Tekko: köp en "pole transformer" (en sådan som sitter på elstolpar) och koppla dit :wink:
Skriv svar