Även denna är halvledarbaserad, men skillnaden mellan dem är att denna är dubbel resonant, vilket innebär att jag i serie med primärspolen har en bank med kondensatorer som tillsammans med primärspolen bildar en resonant krets. Dess resonansfrekvens är beräknad och trimmad till att sammanfalla med sekundärspolens resonansfrekvens.
Tack vare att primärspolen är avstämd till en viss frekvens så kan man få väldigt höga strömmar att flyta genom den (upp till 500A i mitt fall) men det gör även att det ställs väldigt höga krav på transistorerna som också måste klara de höga strömmarna.
Därför valde jag att använda IGBT´s som klarar av mycket högre puls strömmar än mosfettarna jag använde i förra tesla spolen.
Men även Igbt´s har begränsningar, så det är ganska svårt/dyrt att hitta en IGBT som klarar att switcha 500A kontinuerligt, så därför låter man bara transistorerna arbeta i korta intervaller (en pulsvidd på 50-300us och en PRF på mellan 50-300Hz) så att dom hinner kylas av mellan pulserna.
Nu till själva bygget, själva elektroniken består av själva driverkortet med gatedrivarna och logiken med tillhörande displaykort, en halvbrygga med 2st 40n60 IGBT i SOT-227B kapsel, men under provkörningen kommer jag att köra med billigare transistorer.
Till den så är ett kort med 4st 2000V 0,33uF kondensatorer kopplad i serie med primärspolen.
Strömförsörjningen för kraftdelen löses så att 230v helvågslikriktas och glättas med två st 400v 3900uF kondensatorer och för logikdelen så använder jag en 24V 40VA ringkärne transformator.
Primärspolen består av 9 varv 3/16" kopparrör och sekundärspolen har ca1700varv 0,2mm lackad koppartråd lindad på ett plexiglasrör med en diameter på100mm, och har en lindningslängd på 350mm.
Lådan är byggd av Bok som jag fick från 3st av skärbrädan Lämplig från Ikea, oxå hållaren för primärspolen är gjord av en skärbräda från ikea. Även den tillfälliga topplasten är från Ikea.
Frontpanelen och plåten runt el-intagen lät jag Fagge fräsa ut i 2mm svarteloxerad aluminium och resultatet blev som vanligt perfekt. För att kunna fästa frontpanelen så har jag svarvat till muttrar som man trycker igenom träet från baksidan och kan fästa fronten i.
Jag har inte kunnat provköra den riktigt eftersom dom transistorerna som jag slutligen ska använda inte har kommit ännu och dom IGBT´s som jag hade hemma var för långsamma för att fungera tillfredställande, därför väntar jag på några transistorer från Elfa så att man kan provköra lite.
Här kommer lite bilder:
Den halvfärdiga Spolen:

Frontpanelen

Mer bilder och film kommer under veckan.