Nytt högspännigs projekt: DRSSTC -:Nu med film:-

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Nytt högspännigs projekt: DRSSTC -:Nu med film:-

Inlägg av LaRdA »

Nu var det dags igen för ännu en tesla spole, för er som vill se den tidigare så kan ni hitta den här.
Även denna är halvledarbaserad, men skillnaden mellan dem är att denna är dubbel resonant, vilket innebär att jag i serie med primärspolen har en bank med kondensatorer som tillsammans med primärspolen bildar en resonant krets. Dess resonansfrekvens är beräknad och trimmad till att sammanfalla med sekundärspolens resonansfrekvens.
Tack vare att primärspolen är avstämd till en viss frekvens så kan man få väldigt höga strömmar att flyta genom den (upp till 500A i mitt fall) men det gör även att det ställs väldigt höga krav på transistorerna som också måste klara de höga strömmarna.
Därför valde jag att använda IGBT´s som klarar av mycket högre puls strömmar än mosfettarna jag använde i förra tesla spolen.
Men även Igbt´s har begränsningar, så det är ganska svårt/dyrt att hitta en IGBT som klarar att switcha 500A kontinuerligt, så därför låter man bara transistorerna arbeta i korta intervaller (en pulsvidd på 50-300us och en PRF på mellan 50-300Hz) så att dom hinner kylas av mellan pulserna.

Nu till själva bygget, själva elektroniken består av själva driverkortet med gatedrivarna och logiken med tillhörande displaykort, en halvbrygga med 2st 40n60 IGBT i SOT-227B kapsel, men under provkörningen kommer jag att köra med billigare transistorer.
Till den så är ett kort med 4st 2000V 0,33uF kondensatorer kopplad i serie med primärspolen.
Strömförsörjningen för kraftdelen löses så att 230v helvågslikriktas och glättas med två st 400v 3900uF kondensatorer och för logikdelen så använder jag en 24V 40VA ringkärne transformator.
Primärspolen består av 9 varv 3/16" kopparrör och sekundärspolen har ca1700varv 0,2mm lackad koppartråd lindad på ett plexiglasrör med en diameter på100mm, och har en lindningslängd på 350mm.

Lådan är byggd av Bok som jag fick från 3st av skärbrädan Lämplig från Ikea, oxå hållaren för primärspolen är gjord av en skärbräda från ikea. Även den tillfälliga topplasten är från Ikea.
Frontpanelen och plåten runt el-intagen lät jag Fagge fräsa ut i 2mm svarteloxerad aluminium och resultatet blev som vanligt perfekt. För att kunna fästa frontpanelen så har jag svarvat till muttrar som man trycker igenom träet från baksidan och kan fästa fronten i.

Jag har inte kunnat provköra den riktigt eftersom dom transistorerna som jag slutligen ska använda inte har kommit ännu och dom IGBT´s som jag hade hemma var för långsamma för att fungera tillfredställande, därför väntar jag på några transistorer från Elfa så att man kan provköra lite.

Här kommer lite bilder:

Den halvfärdiga Spolen:
Bild

Frontpanelen
Bild

Mer bilder och film kommer under veckan.
Senast redigerad av LaRdA 9 september 2006, 03:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Den där skålen i rostfritt som du har använt ser ut precis som min popcorn-skål! :D Är det det du ska göra? Tycker micropop är smidigare! :roll: :wink:

Ser förövrigt mycket bra ut. Men nu vill jag se bilder på när du provkör den! 8) :D
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Huja, man ryser i hela kroppen när man ser denna primärlindningen. :twisted:
Mycket snyggt byggt, hoppas det kommer funka lika bra som det ser ut :tumupp:
evert2

Inlägg av evert2 »

Ser fram emot en filmsnutt sen :) ... tycks vara populärt att använda IKEA-prylar i hemmabyggen av de mest skilda slag..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Primärlindningen = :shock: 8)

Snygg frontpanel!
Det är så kul att använda saker till något annat än de var tänkta för. "MacGyverism", helt enkelt :)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Man tackar för dom trevliga komentarerna.
Fick en avi på elfapaketet nu på förmidagen så nu ska man iväg och hämta lite mer delar, så om jag har tur så kan jag provköra lite när jag kommer från jobbet i natt.
Här kommer en nyare bild på primärspolen där jag har byt ut stål skruvarna mot nylonskruvar.

Bild
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Är det bara jag som blir upphetsad? :oops:
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Jag blir livrädd :lol:
Användarvisningsbild
dennis

Inlägg av dennis »

Jag blir både och :lol:

Snyggt byggt, skärbrädor är bra till mycket, har själv använt dessa för högspänningsbyggen.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Porr! :D
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Var och hämtade lite prylar från elfa igår, alltid lika kul när man öppnar paketen. :D
Hade beställt diverse saker till spolen , bla kylfäkt +galler, låda för fjärrkontrollen, diverse anslutnigar och brytare, + lite till.
Har även fått tracking nummret till paketet med transistorerna jag ska använda och dom hade kommit till sverige i söndags.
Har inte hunnit gjort någon ny provkörning än men det kommer.

Här är lite godsaker:
http://hem.bredband.net/prylar/DRSSTC/nyaprylar.jpg

Lådan för handkontrollen med tillhörande rattar och anslutning:

http://hem.bredband.net/prylar/DRSSTC/nylada.jpg
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Nu har jag gjort dom första testerna på låg efekt och efter lite debugging så fungerade det ganska bra. Här är en film på ett av de första testerna.
http://hem.bredband.net/prylar/DRSSTC/Firstlight.wmv
Jag använder fortfarande två st IRG4PC30W från Elfa.
Var även på posten och hämtade ut de rätta transistorerna som jag ska använda när allt fungerar som det ska.

Bild
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Re: Nytt högspännigs projekt: DRSSTC -:Nu med film:-

Inlägg av $tiff »

Först och främst, snyggt bygge LaRdA! Hoppas den kommer fungera lika bra som den är snygg!
LaRdA skrev:(...)
Lådan för handkontrollen med tillhörande rattar och anslutning:

http://hem.bredband.net/prylar/DRSSTC/nylada.jpg
En 7-pol XLR, du ska ha DMX-styrning, eller hur? :wink:
Edit: såg dubbelt, menade 5-pol XLR så klart.

LaRdA skrev:(...)det är ganska svårt/dyrt att hitta en IGBT som klarar att switcha 500A kontinuerligt, så därför låter man bara transistorerna arbeta i korta intervaller (en pulsvidd på 50-300us och en PRF på mellan 50-300Hz) så att dom hinner kylas av mellan pulserna.
(...)
Primärspolen består av 9 varv 3/16" kopparrör och sekundärspolen har ca1700varv 0,2mm lackad koppartråd lindad på ett plexiglasrör med en diameter på100mm, och har en lindningslängd på 350mm.
Nu är jag inte speciellt påläst inom HF/HC-teori, men har ändå en fundering kring primärspolen.
Att du använder kopparör p.g.a. de stora strömmarna fattar jag, men vad händer med impedansen på denna spole när du börjar switcha med fönster på 50-300 µs? Eller det är fortfarande inte lönt att ta hänsyn till skineffekten här?
Senast redigerad av $tiff 9 september 2006, 20:33:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Angående videon, är det bara för mig som den fungerar i 1 sek och sedan börjar om från början igen?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Samma för mig.
Skriv svar