kompaktaste sättet att få upp 1.5v till 3.3v?
kompaktaste sättet att få upp 1.5v till 3.3v?
Jag har en rolig idé till en liten ficklampa och jag behöver på nått vänster få upp spänningen hos ett vanligt AAA-batteri (1.5v) till det som krävs för att driva en lysdiod (3.3v). Jag har hittat kretsar som gör jobbet på dealextreme.com men jag vill ha det så smått det bara går, gärna nån liten lösning som rymms inom 1cm radie. Finns det nått sånt?
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
- Electricguy
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Har gjort den i länken till min cykels framlampa för något år sedan och fungerar än med samma batteri så den varianten hade jag rek. Går att göra så att den får plats inom några kubik mm om man använder ytmonterade komponenter och en liten spole. Behövs bara en resistor en transistor och en egen lindad spole.
- Electricguy
- Electricguy
Den där joule-thief låter ju helt otrolig. Jag har ingen tidigare erfarenhet av elektronik (har lött en diod en gång
) men jag ska nog ge mig på den ändå. Sen har jag ingen aning om hur den fungerar, men det kanske kvittar
Ska kika på kjell&company efter råvaror
edit: Hur många mA dras med en joule-thief? Antar att det inte går att driva en powerled med en sån

edit: Hur många mA dras med en joule-thief? Antar att det inte går att driva en powerled med en sån

- Electricguy
en powerled är nog ingen höjdare för den (två vita är nästan lite mycket) men om man bygger den med effekttrissa så borde det fungera
den fungerar så att när den switchar så blir det en "feedback"spänning som är så pass hög att den får dioden att blinka till, och tack vare att den switchar med så hög frekvens så ser man det inte.

den fungerar så att när den switchar så blir det en "feedback"spänning som är så pass hög att den får dioden att blinka till, och tack vare att den switchar med så hög frekvens så ser man det inte.
Med kretsar så brukar det normalt regleras med ett motstånd som sitter i serie med lysdioderna där sedan kretsen mäter spänningsfallet över motståndet och på så vis kan reglera strömmen genom lysdioden/lysdioderna. I den enkla typen i länken så är det motståndet som bestämmer strömmen där drosseln sedan bestämmer hur mycket som finns att ge som max då denna lagrar energin så det är bara att ta vad som helst även om det kanske fungerar. Drosseln skall vara i storlek i förhållande till vilken ström man vill driva lysdioden med och en för stor är bara onödigt och kan förstöra dioden om det vill sig illa medan en för liten inte ger tillräckligt med ström.
Den jag använde var ett ferritpärla i form av ett rör som var ca 4 mm bred och 6 mm lång med ett knappt 1 mm brett hål i mitten. Den gav ca 15 mA har jag för mig det var till en 5 mm vit högintensites lysdiod och den lös riktigt bra vid denna ström. Ville ha strömmen så låg som möjligt men ändå bra ljus så att batteriet skulle fungera så länge som möjligt.
Den jag använde var ett ferritpärla i form av ett rör som var ca 4 mm bred och 6 mm lång med ett knappt 1 mm brett hål i mitten. Den gav ca 15 mA har jag för mig det var till en 5 mm vit högintensites lysdiod och den lös riktigt bra vid denna ström. Ville ha strömmen så låg som möjligt men ändå bra ljus så att batteriet skulle fungera så länge som möjligt.
Jag har annars ett sådant här kort som du kan få för 20:- som lär uppfylla det du tänkt 
http://www.elektor.com/magazines/2007/s ... 7959.lynkx

http://www.elektor.com/magazines/2007/s ... 7959.lynkx