kompaktaste sättet att få upp 1.5v till 3.3v?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
lundeholm

kompaktaste sättet att få upp 1.5v till 3.3v?

Inlägg av lundeholm »

Jag har en rolig idé till en liten ficklampa och jag behöver på nått vänster få upp spänningen hos ett vanligt AAA-batteri (1.5v) till det som krävs för att driva en lysdiod (3.3v). Jag har hittat kretsar som gör jobbet på dealextreme.com men jag vill ha det så smått det bara går, gärna nån liten lösning som rymms inom 1cm radie. Finns det nått sånt?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Kollat på maxim-ic.com? Glöm inte '-ic' i adressen bara och skriv 'maxim.com' :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

lundeholm

Inlägg av lundeholm »

Har kollar på maxim-ic nu och hittade en trevlig liten sak där (MAX1708) men hur sjutton får jag tag på en sån i sverige? Googlade på svenska sidor men hittade inget vettigt,.

edit: Rifakungen, den där verkar ju heltuff :)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Antingen beställa från Maxim direkt eller sampla?
lundeholm

Inlägg av lundeholm »

Ok, nu har jag samplat 2st sådana. Ska bli kul att se om jag kan klara av att använda dom :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har gjort den i länken till min cykels framlampa för något år sedan och fungerar än med samma batteri så den varianten hade jag rek. Går att göra så att den får plats inom några kubik mm om man använder ytmonterade komponenter och en liten spole. Behövs bara en resistor en transistor och en egen lindad spole.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

min "joule thief" går ungefär 14 dygn på ett "dött" batteri
monoton

Inlägg av monoton »

Spelar det nån roll vilken storlek på ferrit-toroid man väljer tro eller räcker det att man är i närheten av den i artikeln tro?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

enligt mig så spelar det ingen roll, alla som jag har byggt med olika storlekar på feritter har fungera precis lika bra, så man borde kunna ta vilken som helst (inom rimliga gränser)
lundeholm

Inlägg av lundeholm »

Den där joule-thief låter ju helt otrolig. Jag har ingen tidigare erfarenhet av elektronik (har lött en diod en gång :D) men jag ska nog ge mig på den ändå. Sen har jag ingen aning om hur den fungerar, men det kanske kvittar :) Ska kika på kjell&company efter råvaror

edit: Hur många mA dras med en joule-thief? Antar att det inte går att driva en powerled med en sån :D
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

en powerled är nog ingen höjdare för den (två vita är nästan lite mycket) men om man bygger den med effekttrissa så borde det fungera :P
den fungerar så att när den switchar så blir det en "feedback"spänning som är så pass hög att den får dioden att blinka till, och tack vare att den switchar med så hög frekvens så ser man det inte.
lundeholm

Inlägg av lundeholm »

Funderade lite till; om jag nu lyckas få ut 3.3 volt på nått sätt, vad gör jag för att styra strömmen på ett korrekt sätt? En resistor? Eller hur görs det i "riktiga" ficklampor?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Med kretsar så brukar det normalt regleras med ett motstånd som sitter i serie med lysdioderna där sedan kretsen mäter spänningsfallet över motståndet och på så vis kan reglera strömmen genom lysdioden/lysdioderna. I den enkla typen i länken så är det motståndet som bestämmer strömmen där drosseln sedan bestämmer hur mycket som finns att ge som max då denna lagrar energin så det är bara att ta vad som helst även om det kanske fungerar. Drosseln skall vara i storlek i förhållande till vilken ström man vill driva lysdioden med och en för stor är bara onödigt och kan förstöra dioden om det vill sig illa medan en för liten inte ger tillräckligt med ström.

Den jag använde var ett ferritpärla i form av ett rör som var ca 4 mm bred och 6 mm lång med ett knappt 1 mm brett hål i mitten. Den gav ca 15 mA har jag för mig det var till en 5 mm vit högintensites lysdiod och den lös riktigt bra vid denna ström. Ville ha strömmen så låg som möjligt men ändå bra ljus så att batteriet skulle fungera så länge som möjligt.
Lars1970

Inlägg av Lars1970 »

Jag har annars ett sådant här kort som du kan få för 20:- som lär uppfylla det du tänkt :)

http://www.elektor.com/magazines/2007/s ... 7959.lynkx
Skriv svar