Gps antenn?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

om han postat riktiga bilder i när det frågades efter dem så skulle det gått mycket fortare. Hur kommer man på iden att ansluta signal och jord till samma stift?
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Ehh, för att jag inte har byggt nåt med antenner förut :P

Ska testa era tips senare i kväll, jag tappade just lödpennan så den smälte hål i brallan :oops: Kanske dags för en paus.... :D

EDIT: 1600 inlägg
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Milde himmel, koppla gigahertz-signaler i labbplatta.... Det förklarar verkligen varför det inte fungerar. Koaxen skall lödas med så korta anslutningar det bara är möjligt. Det är 1.5GHz, sådana frekvenser ställer stora krav på alla anslutningar.

För oss som kan lite HF-teknik är det så totalt otänkbart att koppla på ett sådant sätt, det är väl därför ingen av oss har tänkt på att fråga om hur antennen varit ansluten.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Jag lödde fast coaxen direkt mot modulen, dock en tunn tv-antenns coax med gud vet vilken impedans..

Funderar på att löda fast en Reversed-SMA vid senare tillfälle.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Marta: Jag har ju lärt mig nåt iaf :)

MEN... Det blev ju inte mycket bättre :(

Lödde fast antennen på kretskortet som jag lött på modulen på, men inget bättre resultat, jag är iofs inne men jag ska testa ute i morgon...

Jag har bara tvinnat en tunn kabel på skärmen och stoppat den till GND, ska det behövas nåt annat?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Helst skall den lödas direkt på modulen samt kopparbanan på kortet tillantennanslutningen tas bort..

Har Du avlägsnat stiftet som går ned i labbplattan? Det måste Du absolut göra.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Jopp, det har jag gjort.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Nu har jag skaffat den där antennen jag snackade om, men jag har ingen drossel på 33nH som det står på schemat att det ska vara. Var kan man få tag på en sån? :S
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Beroende på vad den har för uppgift så går det kanske prova utan. Hur sitter den i schemat! Förmodligen sitter den bara för att spärra vägen för RF men släppa igenom DC.
ELFA har massor med 33nH. Men du kan säkert ta ifrån någon apparat du har plockat sönder.
peter555

Inlägg av peter555 »

Ta någon liten ytmonterad med lite kapacitans, det funkar säkert med det mesta.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Jag har nån axiell drossel med typ 22µH hemma, kan det funka eller är det bara att vänta tills jag måste beställa från ELFA igen? :D

EDIT: Hade en med 1µH.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Mindmapper skrev:Beroende på vad den har för uppgift så går det kanske prova utan. Hur sitter den i schemat! Förmodligen sitter den bara för att spärra vägen för RF men släppa igenom DC.
peter555

Inlägg av peter555 »

Du får väl prova den, det primära är att den är liten så du inte får en massa strökappar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Du skall helst ha en ytmonterad trådlindad drossel. Detta är viktigare än exakt rätt induktans. Dess resonansfrekvens måste ligga på minst ett par GHz om det skall bli bra.

En axiell drossel modell klump för switchregulator e.dyl. kommer inte att fungera. Den har så höga kapacitanser att den kortsluter GPS-signalen på c:a 1.5GHz.

Den måste monteras alldeles intill antennanslutningen och Du bör nog också sätta en avkopplingskonding på ett antal nF på DC-sidan.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Visst ska jag stoppa +5v på antenn ingången och mittledaren i kabeln? Och GND till skärmen?

Om jag kör utan drossel.
Skriv svar