Gps antenn?
- ElectricMan
- Kontakt:
Milde himmel, koppla gigahertz-signaler i labbplatta.... Det förklarar verkligen varför det inte fungerar. Koaxen skall lödas med så korta anslutningar det bara är möjligt. Det är 1.5GHz, sådana frekvenser ställer stora krav på alla anslutningar.
För oss som kan lite HF-teknik är det så totalt otänkbart att koppla på ett sådant sätt, det är väl därför ingen av oss har tänkt på att fråga om hur antennen varit ansluten.
För oss som kan lite HF-teknik är det så totalt otänkbart att koppla på ett sådant sätt, det är väl därför ingen av oss har tänkt på att fråga om hur antennen varit ansluten.
- ElectricMan
- Kontakt:
Marta: Jag har ju lärt mig nåt iaf 
MEN... Det blev ju inte mycket bättre
Lödde fast antennen på kretskortet som jag lött på modulen på, men inget bättre resultat, jag är iofs inne men jag ska testa ute i morgon...
Jag har bara tvinnat en tunn kabel på skärmen och stoppat den till GND, ska det behövas nåt annat?

MEN... Det blev ju inte mycket bättre

Lödde fast antennen på kretskortet som jag lött på modulen på, men inget bättre resultat, jag är iofs inne men jag ska testa ute i morgon...
Jag har bara tvinnat en tunn kabel på skärmen och stoppat den till GND, ska det behövas nåt annat?
- ElectricMan
- Kontakt:
- ElectricMan
- Kontakt:
-
- ElectricMan
- Kontakt:
-
Du skall helst ha en ytmonterad trådlindad drossel. Detta är viktigare än exakt rätt induktans. Dess resonansfrekvens måste ligga på minst ett par GHz om det skall bli bra.
En axiell drossel modell klump för switchregulator e.dyl. kommer inte att fungera. Den har så höga kapacitanser att den kortsluter GPS-signalen på c:a 1.5GHz.
Den måste monteras alldeles intill antennanslutningen och Du bör nog också sätta en avkopplingskonding på ett antal nF på DC-sidan.
En axiell drossel modell klump för switchregulator e.dyl. kommer inte att fungera. Den har så höga kapacitanser att den kortsluter GPS-signalen på c:a 1.5GHz.
Den måste monteras alldeles intill antennanslutningen och Du bör nog också sätta en avkopplingskonding på ett antal nF på DC-sidan.
- ElectricMan
- Kontakt: