Val av PIC programmerare.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
PicKit2 är hur bra som helst.. i alla fall efter någon mindre modifiering. Dock har jag vid ett tillfälle råkat ut för att programmet i picprocessorn som styr pickit2 har "havererat".. så det blev till att omprogrammera själva pic'en som styr pickit2 (min pickit2 kopia har dock en icsp kontakt för själva processorn, hur det är med orginala pickit2 vet jag inte..)
Mvh
Sam
Mvh
Sam
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
PICkit2 rockar. Jag är mycket nöjd med den. Kostar inte särskilt mycket och programmerar i princip alla PIC:ar ICSP. Liten är den också. Enda strulet jag stött på med den är att den inte klarar av att strömförsörja lite större kretsar. Även om den klarar av det så blir stigtiden på Vdd så lång att den uppfattar det som ett fel. Separat strömförsörjning löser det problemet.
Earendil>> När jag kör på labbplatta så brukar jag oftast köra med PICKiten som strömförsörjare. Ibland så har man väll varit på gränsen till dom här 100mA som PICKiten kan ge.
Om jag förstår dig rätt så tar man inte itu PICKiten om man försöker mjölka den på för mycket kräm utan man upplever det bara som att den inte blir spänningssatt???
Om jag förstår dig rätt så tar man inte itu PICKiten om man försöker mjölka den på för mycket kräm utan man upplever det bara som att den inte blir spänningssatt???

Jag brukar också låta PICkit2 mata ström till mina kretsar. Problemet jag hade nu sist (på en lite större konstruktion som drar lite mer ström) var att konstruktionen (min MP3-spelare) var för kapacitiv. Där sitter en hyfsat stor kondensator som slukar all ström vid power-on. När man slår av och på strömmen så mäter PICkit:en spänningen på Vdd direkt efter power-on, innan kondensatorn hunnit laddas. Spänningen är då för låg och PICkit tycker att något är fel och gnäller. Tar jag bort kondingen så funkar allt bra, förutom att MP3-spelaren inte funkar!
Lösningen är separat strömförsörjning till MP3-spelaren och att bara dra reset-ledningen från PICkit2 till MCLR på PIC:en.

Inte fast vid enbart PIC!
Om du inte vill vara fast vid PIC kan jag tips om PRESTO programmerare som klarar det mesta.
* Microchip PIC® and dsPIC® MCUs
Serially programmable (all Flash and the most popular OTP/JW)
* Atmel AVR® and 8051 architecture MCUs
Devices with SPI low voltage serial downloading - for example ATtiny12, AT90S8535, ATmega128 and AT89S51
* 32-bit ARM-based MCUs by various vendors
Programming and debugging using OpenOCD, programming of selected parts also directly by the ASIX' ARMINE application, e.g. Atmel AT91SAM7xxx. More about ARM support...
* Texas Instruments MSP430® MCUs
(Security Fuse blowing is not supported).
* Components with JTAG interface
- types which can be programmed using SVF or XSVF file - for example
o CPLDs - Xilinx (XC95xx, CoolRunner, ...), Altera and others
o FPGA configuration Flash PROMs - Xilinx (XC18Vxx, XCFxxS)
o Atmel ATmega
* Serial EEPROM and Flash memories
o I2C (24LCxx)
o Microwire (93LCxx)
o SPI EEPROM (25Cxx)
o SPI Flash EPROM (M25Pxx, M45PExx, ...)
* Cyan Technology eCOG1
Including basic debug control via eICE interface (Run, Stop, Reset).[/url]
* Microchip PIC® and dsPIC® MCUs
Serially programmable (all Flash and the most popular OTP/JW)
* Atmel AVR® and 8051 architecture MCUs
Devices with SPI low voltage serial downloading - for example ATtiny12, AT90S8535, ATmega128 and AT89S51
* 32-bit ARM-based MCUs by various vendors
Programming and debugging using OpenOCD, programming of selected parts also directly by the ASIX' ARMINE application, e.g. Atmel AT91SAM7xxx. More about ARM support...
* Texas Instruments MSP430® MCUs
(Security Fuse blowing is not supported).
* Components with JTAG interface
- types which can be programmed using SVF or XSVF file - for example
o CPLDs - Xilinx (XC95xx, CoolRunner, ...), Altera and others
o FPGA configuration Flash PROMs - Xilinx (XC18Vxx, XCFxxS)
o Atmel ATmega
* Serial EEPROM and Flash memories
o I2C (24LCxx)
o Microwire (93LCxx)
o SPI EEPROM (25Cxx)
o SPI Flash EPROM (M25Pxx, M45PExx, ...)
* Cyan Technology eCOG1
Including basic debug control via eICE interface (Run, Stop, Reset).[/url]