Val av PIC programmerare.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Appotus
Kontakt:

Val av PIC programmerare.

Inlägg av Appotus »

Hej!

Jag tänkte ge mig in på att lära mig lite om PIC programmering. Det jag undrar då är om denna: http://electrokit.se/item_show.php?code_no=41002099
Vore nått o börja med? Det jag helst vill kunna göra med processorerna är lite olika styrningar av LEDs och gärna också kunna skriva ut något på en LCD display (hd44780).

Skulle den duga till dessa saker?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Ta en till på denna istället.

Den andra produkten är 100% sk*t och Du kommer helt säkert att tämligen snabbt ångra köpet. Med WISP648 programmerar Du däremot i princip alla PIC's på plats i Ditt bygge eller på Din labbplatta.
peter555

Inlägg av peter555 »

Varför skulle Pickit 1 vara så dålig, Pickit 2 är det inget fel på och det är ju Microchips produkter båda två.
ragnwald
Kontakt:

Inlägg av ragnwald »

Dålig är den väl inte men wisp:en är ju billigare, samt att du programmerar dina kretsar "in circuit". Du behöver aldrig plocka bort PIC:en och sätta den i programmeraren utan du har programmeraren ansluten till ditt bygge.
Appotus
Kontakt:

Inlägg av Appotus »

Billigare är den ju inte, kostar ju 200 kr o få den färdiglödd dvs kommer den kosta 549 kr inkl moms + frakt.

Den andra kostar ju 399 kr inkl moms + frakt. Varför skulle jag bli så besviken på den? Programmerar den inte som den ska eller vadå? :P
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Som Marta och Ragnwald redan har skrivit så stödjer Wisp648 ICSP, dvs att man inte måste sätta PIC-kretsen i programmeraren varje gång man ska programmera den. Istället kan kretsen sitta på labbplatta eller varför inte direkt på ett kretskort till något projekt. Hur smidigt som helst. Man slipper pilla in/ur IC-kretsar i hållare fram och tillbaka.

En annan fördel med Wisp648 (och föregångaren Wisp628) är att säljaren (som Marta länkade till) är ingen mindre än Sodjan, här på forumet. Bättre möjlighet till support finns inte.

Nu har jag inte tittat på vilka PIC-kretsar som PICkit1 stödjer, men Wisp628 stödjer väldigt många. Vilka? Titta i Marta's länk.

Kort sagt: Ja, PICkit1 fungerar säkert fint för att "lite olika styrningar av LEDs och gärna också kunna skriva ut något på en LCD display", men det gör varenda PIC-programmerare. Det är källkoden och PIC-kretsarna som sätter gränser för vad man kan göra. Inte valet av PIC-programmerare.

edit: Flyttade tråden till Mikroprocessor-delen.
Appotus
Kontakt:

Inlägg av Appotus »

Okej, men är den värd de extra pengarna för det jag ska använda den till?
Och när du säger att det är källkoden och PIC-kretsarna som sätter gränserna för vad man kan och inte kan göra så stämmer det ju men det är ju PIC programmeraren som sätter gränsen genom vilka PICs den stödjer etc.

EDIT: Skulle PICKit 2 vara bättre o köpa kanske?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har själv en PICStart+ med uppgradering, en WISP628 och en PICKit2 och jag föredrar WISP'en varje gång.

Att jag har PICKit2 beror på att den kan köra ICD på en del nyare kretsar och till debug och utveckling kan det vara trevligt.

Att jag föredrar WISP'en beror på att den är stabil, enkel att använda, snabb, pålitlig, suverän support och inte "hänga fast" i MPLAB då jag numera sällan använder MPLAB.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Ett klipp från länken till PicKit 1:

The PICkit™ 1 Flash Starter Kit is a low-cost development kit with an easy-to-use interface for programming Microchip’s 8-/14-pin Flash family of microcontrollers.

Nog är väl det en begränsning som knappast är acceptabel?
spaderkung

Inlägg av spaderkung »

Ang ICSP:
Det går att i en programmerare med sockel ansluta 5 tåtar till rätt hål och få ICSP på andra sidan.

Ang programmerare:
Alla har begränsningar (men pin-count är ingen sådan). Kankse är det acceptabelt att bara kunna programmera < 5 olika modeller? Googla på JDM(2) och WinPIC ifall du vill bygga billigt själv.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och mitt råd: undvik JDM-design allt du orkar, köp inte Vellerman!
peter555

Inlägg av peter555 »

Tyvärr har inte WISP USB vilket jag ser som en nackdel. Det har PicKit, PicKit 1 kanske inte är den mest optimala modellen då den har en del begränsningar.

PicKit 2 ser jag inga nackdelar med, jag har själv en sån och den fungerar utmärkt.

PicKit 2 såldes på mässan för 199:- av ACAL. De kanske fortfarande har något erbjudande.
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Jag har en PICflash från Mikroelektronika som jag är nöjd med, fast sen programmerar jag i deras utvecklingsmiljö också.

Den är något dyrare ($89).
Appotus
Kontakt:

Inlägg av Appotus »

Alla verkar tycka helt olika :S Aja jag besäller ett PICKit 2 nu, kommer säkert bli nöjd.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

PICKit2 är helt bra, kruxet är att du måste köra den under MPLAB, den kan inte köra "löst"

WISP'en kan man köra fritt från något utvecklingsmiljö om man vill.
Skriv svar