Vi finlandsvenskar som pratat svenska hela livet har ju inga problem med att säga "B". Så en sådan accent är ju verkligen ingenting vi vill härma och ta upp, tvärtom.
Det är kanske en bidragande orsak till att finlandsvenskar inte direkt "tar upp" någon finsk accent.
Ska inte stjäla tråden mer utan avslutar med att jag tycker det är trist och lite konstigt att det är så stor segregation mellan finlandsvenskar och finnar.
Vilken dialekt medlemmarna än pratar så hoppas jag att det dyker upp fler projekt-filmer som den Mri gjorde.
Eftersom jag inte är så värst van att hamna på film, blir ju språket aningen onaturligt. Även om jag är stolt över att ha en utpräglad dialekt pendlar jag på filmen mellan min dialekt och någon form av "högsvenska". Jag lovar att prata enbart dialekt om jag gör nån ny film här på forumet.
Vill ni höra en av de många österbottninska dialekterna, lite söder om var jag bor, kolla på dessa. Garanterat 100% dialekt utan inblandning av "högsvenska". Kara-TV Kara-TV 2 Kara-TV Vasa
Efter en dryg månad av flitigt läsande var det dags att bli medlem och själv skriva ett inlägg. Fantastiskt forum detta!
Sitter själv och planerar på ett dispenserbygge och ställer mig frågan, hur korrekt är det att styra tiden man öppnar magnetventilen?
Anta att man använder en reduceringsventil på inkommande luft och att man släpper trycket mellan varje fotpedaltryck med en avlastningsventil. Då motsvarar en viss tid insläppt luft en viss mängd pasta på padden, inga konstigheter där.
Men, borde inte tiden behöva varieras beroende på om man har en helfylld lödpastabehållare eller om den börjar ta slut? Luft har ju den tråkiga egenskapen att den komprimeras.
Det har du rätt i.
Men det går åt så extremt lite pasta ur behållaren så jag tror inte det kommer att ha någon praktisk betydelse. Du får nog sitta en rejäl stund förrän volymen i sprutan ändrar så mycket att det skulle påverka resultatet. Luftbubblor och andra ojämheter i pastan kommer nog att påverka resultatet mer.
Tiden är ju inget man justerar en gång med nåt precisionsinstrument och sedan aldrig rör mera, utan man justerar ju in tiden lite på känn varje gång man laddat pastasprutan och skall börja ett arbete.
Edit: En annan sak är tryckregulatorn. Hur noggranna är dom egentligen?
Mri: Min idé är att digitalt välja komponent, typ cap:0402, res:0603... och sen låta styra öppningstiden. Att kompensera för sprutans fyllnadsgrad är väl en möjlighet, men du hävdar alltså att det ändå är stor variation pga luft och ojämnheter?
Då kanske min idé inte kommer att fungera, eller?
Nu är jag ingen expert på området precis, men det är variationer mellan färsk och gammal pasta. Det är även variationer i en och samma pastaspruta, "fickor" av flussmedel osv. Med färsk pasta brukar det komma mycket fluss när man börjar arbetet, för att senara bli tjockare och jämnare.
Personligen tycker jag att en vanlig potentiometer som man vrider på tills man tycker att man får önskad mängd känns helt tillräcklig. Ditt förslag kan också fungera helt bra, men jag gissar att i praktiken kommer du att ställa in t.ex. på 0603 och sen justera in mängden "analogt" med tryckregulatorn.
Det är nog mycket hantverk i ytmontering, mycket som man bara får ta på känn och på erfarenhet.
Har precis fått mig en egen likadan dispenser, och skulle också önska att auto va bättre.
Du råkar inte känna för att dela med dig schemat så man slipper uppfinna en egen?