Moddning av pasta dispenser

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Moddning av pasta dispenser

Inlägg av mri »

Inte nåt jättespännande projekt det här... men det blev första ytmonterade kortet helt tillverkat hemma med egen utrustning.

Jag köpte för en tid sen en trycklufts pasta dispenser från Kina. Den har manuellt och auto-läge med timer. Auto-läget var värdelöst så det blev att bygga en egen. Med auto menar jag att dispensern matar fram ett viss mängd pasta för varje tryck på pedalen. Mängden, eller rättare sagt tiden, ställer man in med en potentiometer.

Insidan såg ut såhär. En möjlighet var att bygga ett helt nytt kontrollerkort. Men det visade sig att kontakten på baksidan som går till pedalen hade en oanvänd pinne:

Bild

Via pinnen tar jag ut dispenserns interna matningsspänning på ca 15VDC. Ett 22 ohms seriemotstånd (under den vita tejpen) får agera säkring. Minimalt ingrepp alltså. Timern kommer att byggas i en extern låda som då ligger i "serie" med kabeln till pedalen:

Bild

Obligatorisk prototyping för att kolla att jag faktiskt får dispensern att "dra" med en utgång från MCU'n:

Bild

Försökte bygga smått den här gången. Inte extremt smått men smått. Storleken är 35x20mm, om man tar bort de breda kanterna. Jag brukar alltid etsa två kort ifall något skiter sig:

Bild

Programmering via den löstagbara ICSP sockeln:

Bild

Här var det mycket luft mellan komponenterna fast det såg så tätt ut på datorn. Jag använder 12 och 16 mil ledningsbredd men skulle nog utan problem kunna gå under 10 mil.
Ellytkannan stör mitt öga! Hade ingen tantalkonding hemma som nog skulle varit betydligt lägre:

Bild

Timern har bara ett reglage; potentiometern. När den vrids helt medurs går den över i manuellt läge. Åt andra hållet kan man ställa in tiden mellan 0.01 - 0.5 - 3 sekunder:

Bild

Dispensern, timern och fotpedalen:

Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Inte nåt jättespännande projekt det här"

Jodå! :)

Kul att se dina tidigare projekt in action för att fixa detta. :tumupp:
Så ICSP-sockeln fungerar fint?

Vad är det för innerdiameter på dispenser-slangen som kommer ut från boxen? Den ser så tjock ut.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jag håller med! Mycket intressant!

Har själv mer eller mindre packat ner alla elektronikprojekt för tillfället, det finns för lite ledig tid då man har en 5 månaders pojke och en fru som skriver sin Pro Gradu.

Så jag försöker inte ens ha tid. :wink: Men sen, snart, nångång...
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

JimmyAndersson: Sockeln fungerar. Skulle önska lite klenare "mekanism" dock. Det här kortet var ju litet, och man får hålla i ordentligt när man drar fast sockeln. Lite olja i gängorna underlättade dock. Men den sitter fint. Skruvade fast den efter reflow lödningen och lät den sitta fast ända tills allt var klart och jag kunde ta loss den och skruva locket på boxen.
Dispenser slangen är 3/6 mm (inner/ytterdiameter) och sådär lagom böjlig. Klenare slang hade ju varit ännu trevligare men ibland får man vrida upp trycket och då är det ju bra att inte slangen exploderar åtminstone. :)

maha: hmm... jo jag vet hur det är. Vår yngsta är 7 månader. Frugan har också studerat de senaste två åren (pendlat till Vasa). För mig har elektroniken blivit sporadiska "andningshål" som får mig att orka bättre med allt annat.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Usch jag måste vara bra sliten i skallen, tog ett tag innan jag fattade att det inte var en spaghetti-dispenser projektet handlade om :lol:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

vad gör den?? :roll:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Spaghetti förstås. :D

Den matar ut en lagom mängd tennpasta i en liten nål som man för mot ställen där det ska lödas. Sedan sätter man dit komponenterna och värmer. En liten stund senare är kretskortet färdiglött. :)
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Supersnyggt! :D
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

ahaa! va smart :D
snyggt!!
Användarvisningsbild
GrodanB
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

Demo... Film/bilder... Båda... :)

Fattar inte riktigt vad som blivigt bättre heller... Blir "korven" (ny fackterm) mer exakt lika stor nu?

Men det ser snyggt ut...
Tekko

Inlägg av Tekko »

"korven" :lol:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

kletet :wink:
Användarvisningsbild
Foona
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Foona »

Limen skrev:Usch jag måste vara bra sliten i skallen, tog ett tag innan jag fattade att det inte var en spaghetti-dispenser projektet handlade om :lol:
Du är inte ensam :oops:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

GrodanB skrev:Fattar inte riktigt vad som blivigt bättre heller... Blir "korven" (ny fackterm) mer exakt lika stor nu?
Om jag inte minns fel så var autoläget på den där att den kluttade ut en random mängd pasta varje x sekunder,
inte som han ville ha det att man kunde ställa in en storlek på klutten och automatiskt få den storleken varje gång man tryckte ner en pedal.

Finns i någon gammal tråd iaf...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jepp, första inlägget i denna tråd
http://elektronikforumet.com/forum/view ... highlight=

Men nu skall jag inte kladda ner denna högst intressanta tråd mer :)
Skriv svar