Jag köpte för en tid sen en trycklufts pasta dispenser från Kina. Den har manuellt och auto-läge med timer. Auto-läget var värdelöst så det blev att bygga en egen. Med auto menar jag att dispensern matar fram ett viss mängd pasta för varje tryck på pedalen. Mängden, eller rättare sagt tiden, ställer man in med en potentiometer.
Insidan såg ut såhär. En möjlighet var att bygga ett helt nytt kontrollerkort. Men det visade sig att kontakten på baksidan som går till pedalen hade en oanvänd pinne:

Via pinnen tar jag ut dispenserns interna matningsspänning på ca 15VDC. Ett 22 ohms seriemotstånd (under den vita tejpen) får agera säkring. Minimalt ingrepp alltså. Timern kommer att byggas i en extern låda som då ligger i "serie" med kabeln till pedalen:

Obligatorisk prototyping för att kolla att jag faktiskt får dispensern att "dra" med en utgång från MCU'n:

Försökte bygga smått den här gången. Inte extremt smått men smått. Storleken är 35x20mm, om man tar bort de breda kanterna. Jag brukar alltid etsa två kort ifall något skiter sig:

Programmering via den löstagbara ICSP sockeln:

Här var det mycket luft mellan komponenterna fast det såg så tätt ut på datorn. Jag använder 12 och 16 mil ledningsbredd men skulle nog utan problem kunna gå under 10 mil.
Ellytkannan stör mitt öga! Hade ingen tantalkonding hemma som nog skulle varit betydligt lägre:

Timern har bara ett reglage; potentiometern. När den vrids helt medurs går den över i manuellt läge. Åt andra hållet kan man ställa in tiden mellan 0.01 - 0.5 - 3 sekunder:

Dispensern, timern och fotpedalen: